17 527 läst ·
39 svar
18k läst
39 svar
Hur skyddar jag träväggen när jordlager behöver ligga mot?
Se bifogad som är tagen på framsidan på vår tomt.
Här ska vi snart så eller rulla ut gräs.
Problemet är att det blir en väldigt skarp kant (där man ser mycket av muren) som vi helst vill undvika.
För att råda bot på detta så behöver vi fylla upp rejält med jord mot husväggen längst till vänster på bilden.
Denna husvägg är vår grannes carport, vi vill självklart skydda denna så att det inte blir någon risk att det blir fuktskador.
Hur gör man detta?
Kan man sätta någon form av dräneringsplast, skiva eller liknande mot väggen, fylla upp med jord och lägga lite dekorsten närmsta 10cm från väggen?
Här ska vi snart så eller rulla ut gräs.
Problemet är att det blir en väldigt skarp kant (där man ser mycket av muren) som vi helst vill undvika.
För att råda bot på detta så behöver vi fylla upp rejält med jord mot husväggen längst till vänster på bilden.
Denna husvägg är vår grannes carport, vi vill självklart skydda denna så att det inte blir någon risk att det blir fuktskador.
Hur gör man detta?
Kan man sätta någon form av dräneringsplast, skiva eller liknande mot väggen, fylla upp med jord och lägga lite dekorsten närmsta 10cm från väggen?
En träfasad måste kunna underhållas och bör givetvis då ligga ovan mark, annars blir det garanterat problem.
Lägg marksten och gör en liten stig med några trappsteg närmast carporten? Gärna med separat brunn till dagvatten för annars blir det en bäck där.
/Kent
Lägg marksten och gör en liten stig med några trappsteg närmast carporten? Gärna med separat brunn till dagvatten för annars blir det en bäck där.
/Kent
Att delvis begrava grannens carport torde inte bli för populärt 
Eftersom du ställer frågan förmodar jag att du inte har pratat med grannen om detta, för då hade ni säkerligen kommit överens om någonting. Därför skulle ju jag rekommendera att i första hand prata med grannen och höra med honom hur nära du får komma hans carport, med den här upphöjningen.
Rent tekniskt så borde detta vara bygglovspliktigt då man ändrar marknivå i detta fall kanske 50cm eller så?, beroende på var du bor förstås. Fast sällan söker fastighetsägare lov för att höja marken en kort bit. Så det kanske inte du behöver tänka på.
Men med tanke på detta så är det mycket viktigt att din granne blir involverad, för om du gör någonting utan hans medgivande, så kan han anmäla detta om han vill j*vlas och då kan det beslutas återställning av mark. Inte minst om du begraver grannens carport, då kan han ju bli riktigt sne, det hade iallafall jag blivit om någon hade begravt delar av min carports träfasad utan mitt tillstånd.
Som föregående talare, och om grannen tillåter, så skulle jag också välja alternativet att lämna carportsfasaden fri (naturligtvis), och göra en kan runt den. Lämna då såpass mycket plats som grannen anser han behöver för att kunna inspektera, underhålla och renovera sin fasad.
L-kantelement kanske skulle kunna vara något i ditt fall, för att hålla fyllnadsmassorna på plats. Då får du en skarp kant ner, men som står stabilt. Därmed slipper du hålla på med släntar, och grus, och annat tjafs.
Eftersom du ställer frågan förmodar jag att du inte har pratat med grannen om detta, för då hade ni säkerligen kommit överens om någonting. Därför skulle ju jag rekommendera att i första hand prata med grannen och höra med honom hur nära du får komma hans carport, med den här upphöjningen.
Rent tekniskt så borde detta vara bygglovspliktigt då man ändrar marknivå i detta fall kanske 50cm eller så?, beroende på var du bor förstås. Fast sällan söker fastighetsägare lov för att höja marken en kort bit. Så det kanske inte du behöver tänka på.
Men med tanke på detta så är det mycket viktigt att din granne blir involverad, för om du gör någonting utan hans medgivande, så kan han anmäla detta om han vill j*vlas och då kan det beslutas återställning av mark. Inte minst om du begraver grannens carport, då kan han ju bli riktigt sne, det hade iallafall jag blivit om någon hade begravt delar av min carports träfasad utan mitt tillstånd.
Som föregående talare, och om grannen tillåter, så skulle jag också välja alternativet att lämna carportsfasaden fri (naturligtvis), och göra en kan runt den. Lämna då såpass mycket plats som grannen anser han behöver för att kunna inspektera, underhålla och renovera sin fasad.
L-kantelement kanske skulle kunna vara något i ditt fall, för att hålla fyllnadsmassorna på plats. Då får du en skarp kant ner, men som står stabilt. Därmed slipper du hålla på med släntar, och grus, och annat tjafs.
Redigerat:
Märklig planering av tomterna när carport och mur inte linjerar längs tomtgränsen, eller står endera på den andres tomt???
Nåväl, inte fylla upp mot någon husvägg, en stödmur en bit ifrån efter överenskommelse med grannen låter väl som en bra idé.
Nåväl, inte fylla upp mot någon husvägg, en stödmur en bit ifrån efter överenskommelse med grannen låter väl som en bra idé.
Givetvis så kommer jag att prata med min granne och få tillstånd innan jag gör något överhuvudtaget.Martin_B skrev:Att delvis begrava grannens carport torde inte bli för populärt
Eftersom du ställer frågan förmodar jag att du inte har pratat med grannen om detta, för då hade ni säkerligen kommit överens om någonting. Därför skulle ju jag rekommendera att i första hand prata med grannen och höra med honom hur nära du får komma hans carport, med den här upphöjningen..
Men jag känner att jag vill veta på ett ungefär vad som är bäst innan jag involverar grannen.
Det handlar absolut inte om att delvis begrava carporten.
Det räcker säkerligen om man med massa täcker upp de nedersta 2 plankorna utav 17 så blir det inte alls lika skarpa slänter.
Således ingen bregravning
Det låter bökigt och avancerat att lägga marksten och lämna passage vid väggen.Martin_B skrev:Som föregående talare, och om grannen tillåter, så skulle jag också välja alternativet att lämna carportsfasaden fri (naturligtvis), och göra en kan runt den. Lämna då såpass mycket plats som grannen anser han behöver för att kunna inspektera, underhålla och renovera sin fasad.
L-kantelement är inget alternativ då jag vill undvika skarpa kanter.
Men igen, går det inte att lägga någon form av skydd (plast, film, skiva el ngt) mot kanten och sedan fylla upp med sten 20-30cm ut från kanten.
Och fylla upp resten av mattan ut mot mitten med jord?
man kan ju lägga ner ett dräneringsrör i stenen om det skulle underlätta?
Hehe, tittade igen och visst är det så. På bilden så kändes det först som att muren gick ca 30-50 cm längre bort, men det gör den ju intesavio skrev:
Bästa sättet att göra rätt här oavsett är väl att komma överens med grannen men jag tycker absolut att det ska vara ett avstånd mellan fasad och annat material vad det än blir.
Det brukar väl rekommenderas att panelen skall sluta 30 cm ovan mark, så att fylla upp verkar högst olämpligt. Även om det skulle gå att skydda panelen under mark (det gör det inte) så skulle panelen ovan jord komma för nära markytan.
Som redan föreslagits: Gräv ner, lägg plattor för en gång intill byggnaden och sedan en stödmur upp mot jorden.
Som redan föreslagits: Gräv ner, lägg plattor för en gång intill byggnaden och sedan en stödmur upp mot jorden.
Varför inte bara göra ett litet L där muren kommer i kontakt med carporten så att du får en liten nivåskillnad så fasaden går fri, måste väl vara det enklaste? Desstuom är ju muren av sådan typ som går att "trappa ner" in på din tomt...
Självklart KAN man lägga någon form av skydd som plast, film, skiva eller något som du skriver. Men kommer det att skydda träfasaden egentligen? Svaret är ju nej. Tvärt om skulle jag vilja påstå. Om du täcker in fasaden med fuktspärr, så stänger du ju bara inne fukten. För fukt kommer det alltid kunna komma in. Det skulle bara rinna in bakom plasten när det regnar, och sedan liggar där och gotta sig och få träet att ruttna upp fullständigt till slut.savio skrev:
Man kan aldrig täcka in trä så under mark. Det är som att be om problem.
Jag har endast 3 alternativ till dig, och jag tror inte det finns så många fler än så, tyvärr.
1. Lämna lämpligt (kolla upp fakta + hör med grannen) avstånd mellan träfsad och upphöjningen, så träet förbli helt fri från marken och så att din granne kan komma åt att inspektera och arbeta med fasaden vid behov. Bygg helt enkelt RUNT carporten.
2. Fråga din granne om han går med på att höja upp stommen just där marken ansluter till carporten, och ersätta trästommen med en murad grund av lecablock eller dylikt. Dränera sedan runt den i vanlig ordning. Detta känns dock som en EXTREM ÖVERKURS.
3. Låt bli hela projektet.
Tror tyvärr inte det finns andra alternativ alltså. För man kan tyvärr inte bara bygga in trä och ha den skyddad från fukt med plast eller något sådant. Det fungerar bara inte. Annars hade ju sutterränghus exempelvis kunnat ha trästomme och trägrund runt om, även där det täcks av mark, under marken
Förresten så är jorden redan för nära hans fasadbräder på carporten. OCh om du låter det vara så, så kommer han att få problem med röta i knubrädorna och nederst på fasaden inom en snar framtid. Så inte ens som det ser ut nu kan man lämna det. Inte enligt min mening iallafall.
Det här är precis vad ett byggforum är till för, att hjälpa personer som jag som behöver hjälp.
Då vet jag att mina idéer villkorslöst kan skrotas.
Planen att klä in träfasaden på något sätt är bara att glömma.
Min reservplan efter att läst i denna tråd får bli att försöka bygga in fasaden på ngt sätt så att den är fullt tillgänglig och ventilerad och inte riskerar att ta någon skada.
Jag ska försöka att mura in på något.
Borde det inte vara smidigt att lägga en rad med leca-block eller lättbetongblock som en mur med en distans på säg 20cm från fasadväggen?
Förslagsvis dessa för 57kr styck
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27751
Eller dessa för 25kr styck
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/murblock/04515/murblock
Då vet jag att mina idéer villkorslöst kan skrotas.
Planen att klä in träfasaden på något sätt är bara att glömma.
Min reservplan efter att läst i denna tråd får bli att försöka bygga in fasaden på ngt sätt så att den är fullt tillgänglig och ventilerad och inte riskerar att ta någon skada.
Borde det inte vara smidigt att lägga en rad med leca-block eller lättbetongblock som en mur med en distans på säg 20cm från fasadväggen?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27751
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/murblock/04515/murblock
Redigerat:
Ja alltså så länge träfasaden ligger fritt så den andas och kan torka ut efter regn osv. så är det ju inga problem rent tekniskt. Först och främst avgörs avståndet av hur mycket "instängdhet" träpanelen klarar. Rent spontant borde 20cm räcka till, om än med nöd och näppe. Mitt råd är att kolla upp rekommenderat avstånd innan du gör något, för tänk på att det är du som blir ersättningsskyldig ifall träfasaden tar skada genom fukt/röta.savio skrev:Min reservplan efter att läst i denna tråd får bli att försöka bygga in fasaden på ngt sätt så att den är fullt tillgänglig och ventilerad och inte riskerar att ta någon skada.
[länk]
[länk]
Men sen är ju frågan hur stort avstånd grannen behöver/vill ha för att kunna inspektera och underhålla sin fasad. Det är ju extremt trångt att byta fasadbrädor eller måla om där bara är 20cm utrymme. Så den biten måste du naturligtvis ta med honom. Sedan kan han ju inte kräva att få 20 meters avstånd så klart, men allt som är närmare än 4,5m till tomtgräns måste grannen ge sitt godkännande för enligt lag.
Vad gäller blocken som du länkade till så borde det väl funka till att mura upp med. Jag kan inte se något hinder iallafall. Men mura väl så inte jordmassorna trycker ut de, för då får blir det dubbelt arbete
Jag personligen skulle ju inte sätta det så nära som 20cm, utan snarare 50-60cm minimum. Och om det utrymmet är så viktigt för dig och att det är i samma nivå som det övriga, så kanske du hade kunnat sätta metallgaller där och då blir fasaden fri och kan andas samtidigt som du kan gå på gallret och utnyttja ytan. Nu vet jag ju inte hur stor tomt du har och om det kan vara värt att även sätta galler där. Ser ju lite offentligt ut men det funkar
Martin_B skrev:
Härligt, vi gör framsteg
Vad är bäst tror du då av de jag länkade till, lättbetongblock eller murblock?
Vilka utav dom är enklast att stapla 2st block på varandra med ifall det skulle bli aktuellt?
Ponera att jag väljer ett avstånd på 30cm från fasadväggen. Hur kan jag försäkra mig om att avståndet alltid hålls och att inga jordmassor kan flytta bort mina block?
Dvs, hur stärker jag upp dom?
En tanke är ju att lägga några klossar av ngt slag som verkligen står emot?
Eller marksten med 30 bredd?