17 527 läst ·
39 svar
18k läst
39 svar
Hur skyddar jag träväggen när jordlager behöver ligga mot?
Själv hade jag valt lecablocken då de aldrig kommer att ge sig i även fuktig miljö, eftersom materialet är keramik. Betongblock, så vida det inte är specialbetong som är gjort för att vara fuktigt hela tiden, klarar det inte lika bra som lecan.savio skrev:
Borde väl vara leca av denna anledning också då av just de du jämför så är lecan bredare = borde stå stabilare och vara lättare att mura.
Jag är kanske inte rätt person att fråga, men jag skulle väl tippa på att du får armera väl mellan blocken.
Det beror på hur mycket jordmassorna flyttar sig. Är trycket stort så räcker ju knappt L-kantelement. Fast sådant stort tryck lär det inte det vara i den lilla slänten.
100% säkert är dock att L-kantelement klarar jobbet betydligt bättre än några murade block. Med det sagt betyder det ju inte att en murad vägg i ditt fall inte skulle klara det.
Överlåter frågan till någon mer insatt
Har du förresten inte någon duk eller något mellan befintlig mur (den med hål i) och jordmassorna? Ser inget sådant på bild iallafall.
Om där inte är något mellan, tränger inte gruset igenom de hålen? Blir det till jord i de hålen genom åren på grannens sida så får han många små härliga ogräsfyllda "murhål" att rensa på somrarna
Och klarar den muren förresten av den tyngden? Vet ej hur de elementen är fästa men det ser ju lite klent ut.
Bäst att reda ut allt innan du gör färdigt hela jobbet
Om där inte är något mellan, tränger inte gruset igenom de hålen? Blir det till jord i de hålen genom åren på grannens sida så får han många små härliga ogräsfyllda "murhål" att rensa på somrarna
Och klarar den muren förresten av den tyngden? Vet ej hur de elementen är fästa men det ser ju lite klent ut.
Bäst att reda ut allt innan du gör färdigt hela jobbet
Ingen duk nej.Martin_B skrev:Har du förresten inte någon duk eller något mellan befintlig mur (den med hål i) och jordmassorna? Ser inget sådant på bild iallafall.
Om där inte är något mellan, tränger inte gruset igenom de hålen? Blir det till jord i de hålen genom åren på grannens sida så får han många små härliga ogräsfyllda "murhål" att rensa på somrarna![]()
Bör man han det? Ser dumt ut kanske eftersom att duken blir synlig?
Muren har stått som den gör i 7-8 månader iaf och stått pall.Martin_B skrev:
Det är ju grannen som har beställt anläggningen av muren också, det är hans mur.
Tittade lite på L-element.
Hittade dessa på byggmax som inte var jättedyra.
Förstår jag det rätt att man köper ett gäng utav dessa som heter långsida
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tem-l-element/61019003/l-element-langsida-400
Sedan 2st ytterhörn i varje ände?
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...em-l-element/61019004/l-element-ytterhorn-400
Sedan fäster man dessa i varandra och så ska det bli hyfsat stabilt?
Problemet som jag ser är att ytterhörnen är så långa som 60cm vilket innebär att det blir en glipa på 60 cm mellan träfasaden och L-stödet, jag vill inte offra mer än 30cm yta
Den muren ser inte exakt ut att vara en mur som skall hålla fyllnadsmassor... det är mer så jag menarsavio skrev:
Det är grannens mur och han har beställt och betalt för arbetet, och han har inte nämnt någonting om att du har fyllt upp med grus mot hans mur, ända till dess topp?
Du verkar ju ha en helgrym granne... en sådan skulle man haft! ...med tanke på detta kanske du rent av skulle kunna begrava halva hans carport utan problem
Alltså det där är cellplast... tror nog inte du skall hålla uppe fyllnadsmassor med cellplast... kan bli lite klent va?
Om det nu skulle ha varit betongelement vi pratar om, så är det alltså inte ytterhörn du skall ha utan snarare innerhörn (om jag nu har förstått det hela korrekt med hur du vill göra med mur kring carporten). För det är ju så att du lägger L:et inåt mot fyllnadsmassorna.
Alltså du lägger L:et så att den horisontala delen på L:et täcks och tyngs ner av massorna. Det enda som blir synligt från sidan sett är ju L:ets vertikala del.
Redigerat:
De är nog inte så billiga de där rackarna. I ditt fall hade jag nog förstås bara murat lecablock och lagt ett armeringsjärn per horisontell fog.
Det borde hålla tycker jag?
Skall du däremot ställa dig med en lastbil som har full last precis intill kanten,... ja, då skall du nog ha grövre saker
Det borde hålla tycker jag?
Skall du däremot ställa dig med en lastbil som har full last precis intill kanten,... ja, då skall du nog ha grövre saker
Obs att man vanligen inte använder vanliga armeringsjärn till Leca utan något som ser ut som små stegar i varmgalvat stål. Det går att använda vanliga järn, men då bör man rostskydda dem först så att det inte blir rostfläckar på muren.Martin_B skrev:
Ja precis, det är alldeles riktigt. Jag borde ha nämnt det. Fast inte enbart för rostfläckarna utan även för att de inte med åren skall trycka ut fogarna och därmed fördärva hållfastheten.mycke_nu skrev:
Annars kan det bli som på äldre hus med tegelskalmur, där fogarna ovanför öppningar trycks ut p.g.a rostexpanderad armering.
Okej, jag överger planerna på L-stöd helt och hållet.
Jag satsar helhjärtat på leca-block som det ser ut nu.
Tror ni det blir bra om man har något högre block på den delen som bygger ut från muren (där slänten är som brantast)?
Sedan något lägre på raksträckan?
Det borde räcka med att stapla 2st som är 25cm höga på varandra ut från muren och sedan 2st staplades på långsträckan som är 19 höga.
Det kommer alltså att diffa 12 cm i höjd (12 cm högre på kortsidan jämfört med långsidan).
Jag har har aldrig murat eller jobbat med lecablock alls tidigare.
Först när det gäller själva grundarbetet, vad bör man tänka på här.
Är det bara till att gräva ut någorlunda jämnt i muren eller ska man packa bergkross och sedan stenmjöl för att få en jämn yta.
Hur börjar man?
Jag satsar helhjärtat på leca-block som det ser ut nu.
Tror ni det blir bra om man har något högre block på den delen som bygger ut från muren (där slänten är som brantast)?
Sedan något lägre på raksträckan?
Det borde räcka med att stapla 2st som är 25cm höga på varandra ut från muren och sedan 2st staplades på långsträckan som är 19 höga.
Det kommer alltså att diffa 12 cm i höjd (12 cm högre på kortsidan jämfört med långsidan).
Jag har har aldrig murat eller jobbat med lecablock alls tidigare.
Först när det gäller själva grundarbetet, vad bör man tänka på här.
Är det bara till att gräva ut någorlunda jämnt i muren eller ska man packa bergkross och sedan stenmjöl för att få en jämn yta.
Hur börjar man?
Där blev leca dissat!
Pratade med en firma, för att anlägga en mur (inte leca) så skulle de ha 9000kr ink moms (7m lång, 40cm hög)
Är priset vettigt?
Är det ett alternativ annars att bara sätta ett l-stöd där slänten är som brantast, kanske 50cm brett och 1m lång?
Pratade med en firma, för att anlägga en mur (inte leca) så skulle de ha 9000kr ink moms (7m lång, 40cm hög)
Är priset vettigt?
Är det ett alternativ annars att bara sätta ett l-stöd där slänten är som brantast, kanske 50cm brett och 1m lång?
Oj, det där kan bli kostsamt...
Det låter som att det är väldigt viktigt för dig att utnyttja varenda kvadratcentimeter.
Måste fråga av ren nyfikenhet, med tanke på att du förmodligen kommer att få lägga ner en hel del pengar på detta. Har du pratat med grannen och han godkänt detta? För om du inte har det, så kanske du får reda på sedan att han inte tillåter någonting och då har du t.o.m planerat i onödan...
Det låter som att det är väldigt viktigt för dig att utnyttja varenda kvadratcentimeter.
Måste fråga av ren nyfikenhet, med tanke på att du förmodligen kommer att få lägga ner en hel del pengar på detta. Har du pratat med grannen och han godkänt detta? För om du inte har det, så kanske du får reda på sedan att han inte tillåter någonting och då har du t.o.m planerat i onödan...