6 338 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Timpriser för dränering
Sida 1 av 2
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Jag ska just publicera en artikel om "Vad kostar det att dränera?" där vi har pratat med två st dräneringsentreprenörer. Jag är lite chockad över prisuppgifterna de har lämnat. 860 kr per timma.
När vi själva har köpt in grävjobb där det behövdes stora maskiner låg priset på 750 kr per timma, men då var det bara enstaka timmmar. När man köper ett dräneringsjobb som tar ett par veckor borde timpriset vara lägre.
Är det någon här som har erfarenheter av timpriser för grävare?
När vi själva har köpt in grävjobb där det behövdes stora maskiner låg priset på 750 kr per timma, men då var det bara enstaka timmmar. När man köper ett dräneringsjobb som tar ett par veckor borde timpriset vara lägre.
Är det någon här som har erfarenheter av timpriser för grävare?
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Ja, det låter ju sannolikt ...
Vad betalade du per timma när du grävde för ditt hus?
Vad betalade du per timma när du grävde för ditt hus?
Hej
Vore intressant att veta vad de tar med i timpriset? Är det maskin med förare + en yrkesarbetare så är det inte särskilt dyrt. Är det bara för maskin med förare så kan man väl säga att de har en bra marginal men överpris skulle jag inte kalla det.
mvh Wasa
Vore intressant att veta vad de tar med i timpriset? Är det maskin med förare + en yrkesarbetare så är det inte särskilt dyrt. Är det bara för maskin med förare så kan man väl säga att de har en bra marginal men överpris skulle jag inte kalla det.
mvh Wasa
Hej.
Det normala för grävmaskin 5 ton är 620:-/tim+ moms. sedan delas den kostnaden då piloten på grävaren är rotberättigad men inte maskinen. Dock så tickar inte maskinen timmar under hela jobbet utan det är bara vid uppgrävning samt igenfyllning maskinen används och vid återställning.
Det normala för grävmaskin 5 ton är 620:-/tim+ moms. sedan delas den kostnaden då piloten på grävaren är rotberättigad men inte maskinen. Dock så tickar inte maskinen timmar under hela jobbet utan det är bara vid uppgrävning samt igenfyllning maskinen används och vid återställning.
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Jag ska dubbelkolla vad som ingick!
Antar att man iaf får betala för maskinen när den står still på tomten, de kan ju inte gärna gräva någon annanstans då.Mecalac skrev:
Hej igen.
Du får räkna med att man har två gubbar med sig, en som börjar sätta isolering samt en som går brevid maskinen och rensar kanten mot huset. Sedan tillkommer lastbil x antal timmar för transport av singel och evt. bortkörning av massor. Det normala är ett löpmeterpris där man även tar hänsyn till grävdjup. tillgänglighet, vilken typ av tätskikt som sitter på väggen som skall dräneras. Och vilken nivå på återställning som skall göras.
Du får räkna med att man har två gubbar med sig, en som börjar sätta isolering samt en som går brevid maskinen och rensar kanten mot huset. Sedan tillkommer lastbil x antal timmar för transport av singel och evt. bortkörning av massor. Det normala är ett löpmeterpris där man även tar hänsyn till grävdjup. tillgänglighet, vilken typ av tätskikt som sitter på väggen som skall dräneras. Och vilken nivå på återställning som skall göras.
Förhoppningsvis så är grabbarna som sätter dräneringsskivorna flinka så att stilleståndet bara blir någon dag. Och med tanke på att piloten på maskinen är rotberättigad men inte hårdvaran så blir det ingen större vinst att dra iväg maskinen någon dag eller två, utan piloten får sparka av sig tofflorna och dra på sig stövlar och ut och hjälpa killarna i schakten.Noseone skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
VI försökte luska fram timpriser och det är baserat på 70 timmar för dränering och isolering av en källare, 8,5x8,5 meter, lerjord. Så det är nog två gubbar i det priset. Inte så farligt då, eller?Wasa skrev:
Hej
Nej jag tycker inte det låter så farligt. Men jag är ju mest van med hur vi (stort bolag) debiterar stora beställare. våra omkostnader är ju betydligt större än vad en mindre grävfirma har..
Mvh Markus
Nej jag tycker inte det låter så farligt. Men jag är ju mest van med hur vi (stort bolag) debiterar stora beställare. våra omkostnader är ju betydligt större än vad en mindre grävfirma har..
Mvh Markus
Beror säkert mycket på geografiskt läge också. I regioner där grävarna har häcken full med jobb är det nog svårare att pruta.
Sist jag hade grävare hemma kostade det 650 kr/timme för maskin (cirka 8-10 ton) med förare. Extra spadgubbe gick nog på 300 spänn. Så ert pris känns inte så hiskeligt.
Sist jag hade grävare hemma kostade det 650 kr/timme för maskin (cirka 8-10 ton) med förare. Extra spadgubbe gick nog på 300 spänn. Så ert pris känns inte så hiskeligt.