Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Tid mellan gjutning källargolv och klinker?

Borde finnas i en massa trådar men hittar inget rakt svar:

Jag skall gjuta nytt källargolv. Typ 8cm med isodrän under (plattan torkar både uppåt och nedåt). Hur lång tid måste måste man minst vänta på att plattan skall torka innan man lägger klinker? Det är typ +20C i rummet och om det blir altför fuktigt kan jag ställa dit avfuktare.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Vet ej det men använder du saltvatten bränner det snabbare.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Vet ej det men använder du saltvatten bränner det snabbare.
    NEJ, så är det inte. Saltvatten förhindrar härdningen, gör att det går långsammare.

4.    länk #4

Borde finnas i en massa trådar men hittar inget rakt svar:

Jag skall gjuta nytt källargolv. Typ 8cm med isodrän under (plattan torkar både uppåt och nedåt). Hur lång tid måste måste man minst vänta på att plattan skall torka innan man lägger klinker? Det är typ +20C i rummet och om det blir altför fuktigt kan jag ställa dit avfuktare.
    Man brukar rekommendera 2 månader. Det är nog ppå den säkra sidan.
    Det viktiga är att betongen uppnått tillräcklig styrka och att krympningen avstannat.

Egentligen beror det mycket på vilken betongkvalitet man använder.
    Både nominell hållfasthet och vct påverkar.

5.    länk #5

NEJ, så är det inte. Saltvatten förhindrar härdningen, gör att det går långsammare.
    Vad får du det ifrån? Har du hört talas om Ölandsbron? Salt i betong är vanligt när man gjuter på vintern när man vill ha en accelerator.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

6.    länk #6

Där fick jag ngt att kolla!
    Du har rätt - salt (NaCl) accelererar faktiskt.
    Måste tänkt lite fel.
    Däremot försöker man undvika klorider i armerade konstruktion pga rostrisken.
    Det var nog det spåret jag tolkade fel?

7.    länk #7

Jo och det var rosten dom hade problem med på Ölandsbron.

8.    länk #8
    Ugglans avatar

Jo jag har sett att 2mån brukar rekommenderas.... men är inte det väl mycket på den säkra sidan?

Borde inte någon eller några veckor räcka för ett källargolv...? Om man inte är så noga med styrka etc. Det kommer kunna fortsätta torka ut nedåt och genom klinker plattorna. Eller är jag helt fel ute?

9.    länk #9

Ett av problemen är betongens krympning.
    Är den inte avstannad får du lätt problem.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Om du inte kan vänta så kan du använda detta fix.
    http://www.ardex.se/Product.aspx?r_id=10494
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

11.    länk #11
    Ugglans avatar

ok, så om man har ett flexibelt fix så funkar det kanske? eller är det andra problem att tänka på också?

12.    länk #12

Kör du med EPS betong så går det fortare.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: Gävleborgs

En betongare bad en gång en ivrig jag att sätta en kniv i var ände av en utvecklad tumstock.Sedan ta bort tumstocken, flytta in den ena kniven en mm och sedan lägga dit tumstocken.Sedan jag sett bågen på den tumstocken låter jag alltid betong krympa i tre månader eller använder annat (dyrare) material.

14.    länk #14
    Ugglans avatar

källargolven kommer dock inte bli så stora... kanske 2x3 meter + 2x3meter

men jag har aldrig gjutit golv förut så det är därför jag frågar. jag tycker 2-3 månader låter som väl länge.... men jag kanske inte förstår detta...

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Jag skulle vänta minst 2 månader om jag var du. Tänk på att 2 månader är beräknat vid rumstemperatur. Betongfirman jag beställde betongen av räknade ut att eftersom jag endast har 15 grader i rummet tar det minst 3 månader för mig.

Ett tips är att ringa betongfirman du ska köpa betongen av. Dom har ett dataprogram som dom matar in alla uppgifter och får ut exakt på dagen hur lång tid du måste vänta. Och så kan dom kanske välja en betong som tar kortare tid om du säger att det är önskvärt.
    //Jonas

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42