Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Ny platta i källare med golvvärme

Hade tänkt att göra spa i källaren i framtiden. Och då ska jag bila bort befintlig platta i ett källarrum och gräva ur så jag kan isolera och gjuta ny platta med golvvärme. Och med detta sagt så har jag lite frågor.

Hur mycket cellplast ska jag ha? Man har väl 300 mm i nya plattor men det kanske blir svårt att gräva så djupt?

Ska man använda eps cement?

Ska göra dränering i år och undrar om den ska ligga under isolering? Annars hur djupt?

Nåt särskilt man ska tänka på? Allmänna råd?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Ingen kunning på detta område?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Stockholm

Hej, jag håller på att göra detsamma just nu. Jag kommer köra med (underifrån): lecakulor som avjämning + 100mm isodrän + PE-plast + 100mm cellplast + ~100mm betong med armering och värmeslang i.

Jag tycker 200mm isolering räcker i källare, temperaturen på det djupet är ganska jämn, och inte alls lika kallt som det kan bli vid platta på mark.

Jag använder isodrän för att slippa gräva så djupt (både kapillärbrytande och isolerande). Jag kommer ändå få förstärka sulan (OBS! gräv inte under underkant på sulan längre partier, du vill ogärna ha väggen inne i källaren, eller över dig).

Jag funderade först på EPS också, men förkastade det. Du kommer behöva 400mm för att få lika bra isolering som 200mm cellplast (om jag kommer ihåg rätt med lambdavärdena), samt att du ändå måste flyta ~50mm ovanpå detta för att få ned värmeslang -> 450mm bygghöjd, mot ~300mm i "min" lösning. Samt att det blir dyrare

Dräneringen skall väl ned i nivå med underkant av kapillärbrytande materialet.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Dec 2008

Ny platta i källaren

Jag har precis satt igång en liknande renovering av källaren. Jag har tyvärr en del berg i min källare som jag precis anlitat experise till att ta bort. De skall även bryta loss och ta ur gamla golvet. Sedan är tanken att gärna ur så mycket som är möjligt. Sedan kommer alla frågor, dränering, isolering, armering, slang, betong, ytbeläggning osv.

Följer gärna era renoveringar! återkommer med bilder i denna tråd.

5.    länk #5
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42