Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2010
Län: Uppsala
Är det möjligt att köra källare under mitt hus?
Nu har jag fått en idiotidé igen. Jag undrar om det är möjligt på ett vettigt vis att göra detta.
Jag bor i ett ca 100 kvm stort timrat hus, som står på stenar. Under golvbräderna är det bara grus ända upp till planken, dvs mkt gammal grund. Nu tänkte jag skotta ut gruset och göra om det till en krypgrund. Men då slog tanken mig att kan man inte "bara" fortsätta gräva några meter ner, och mura i ordning en källare? Tilläggas ska väll att jag bor på en grusås, dvs mkt löst material.
Vad tror ni, skulle det går att genomföra på något vis, eller är det som sagt bara en idiotidé?
Forumgud
Medlem: Dec 2004
Län: VG
Du måste säkra plintarna som huset står på, så inte huset rasar under utgrävningen. I övrigt är det väl bara att sätta igång att gräva och gjuta Ser fram emot bilder på detta galna projekt
Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)
Fullvärdig medlem
Plintarna i det här fallet, är stora hörnstenar, och hur säkrar man dom? Sen i mitten av huset har jag även en murstock som väger sina kilon. Den behöver ju också säkras på något vis.
Ska jag vara helt ärlig, tror jag inte jag kommer genomföra detta projekt, då det nog innebär för stora risker. Jag får nog bygga ett separat hus eller en utbyggnad istället. Men kul att fantisera och se vad som är möjligt.
I min by så grävdes det flera källare under husen på 50 talet. Växla av hörnstenarna med järnbalk snett över hörnet så kan du gräva i fred och få en källarvägg under husväggen (det finns ett hus i byn där källaren är gjord innanför stenfoten, det huset går inte att dränera om!).
Murstocken ÄR ett problem men den går att mura om.
Fullvärdig medlem
Smart där med hörnen. Bör ju gå utan problem. Hur blir det om det är en bärpunkt längst en vägg, dvs inte ett hörn. Då huset är långt kan jag tänka mig att där det går innerväggar är det också bärningspunkter.
Att mura om murstocken är inget alternativ känner jag. Är det till att glömma hela projektet då? Jag har någon tanke på om man tar armeringsjärn, och slår ner dem i marken med en slagborr, med kanske en dm mellanrum runt foten vid murstocken, ner i marken, ner i gruset. Så de bildar en "vägg" som håller kvar massorna. Sen gräver man bort kanske en halvmeter i taget, gjuter in armeringsjärnen, gräver en bit till, murar in de också, osv, tills man kommer hela vägen ner. Men då är frågan hur man issolerar och lägger fuktspärr osv bakom det gjutna? Eller kan man gjuta, isolera och fuktspärra utanpå det, och sen gjuta/mura en gång till?
Uppbärningen på mitten löses med en balk tvärs huset, hör med ett husflyttningsföretag med både råd och dåd och att få låna balk. timmerhus tål mycket.
Murstocken måste väl muras om ibland, kanske dags.........
NEJ gjut inte runt en grushög, du kommer att ångra den där stora klumpen mitt i källaren.
Får du en sättning under arbetet så får du problem.
Fullvärdig medlem
Jo, det behöver kanske muras om ibland. Dock inte än på ett tag, sotarn tykcer den är i bra skick. Då det är ett gammalt hus så vill jag ha kvar den som den är.
Huset är ca 100kvm bottenplatta, och källaren ska i ett inledande skede om jag nu ska göra en, bara bli under en tredjedel av huset, så murstocken kommer i ena kanten. Vid murstocken är det tänkt att sätta en pelletspanna, som ska få en skorsten sen i murstocken, genom att dra ett rör genom befintlig skorsten. Så att jag har en stor betongklump i källaren, kommer inte göra något. Men det är mest sättningarna som blir otrevliga. Några andra idéer?