Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Betongplatta utan betong? Flytande torpargrund.

Planerar att ersätt vårt gamla fritidshus med ett nytt i lösvirke. Huset ligger på ett berg och som de flesta andra har jag tänkt mig en traditionell platta på mark med 300mm isolering samt en betongkaka på 100mm med ingjuten golvvärme.

Snubblade dock på ett mycket intressant inlägg i en annan tråd som startade nya funderingar. http://www.byggahus.se/forum/varme-a...iggande-2.html

Här beskriver ”Dr Fozz” en grundläggningsmetod som går ut på att ersätta betongkakan med isolering. Han kallar det för Flytande torpargrund. Man gjuter i färdiga kantbalkar (typ Supergrundens), så långt är allt som vanligt, men därefter lägger man på ytterligare ett lager 100mm cellplast istället för att gjuta betongplattan. (Alternativt gjuter man en klack och murar därefter upp kanten till 400mm där syllen sedan skall stå.) Ovanpå cellplasten så lägger man ett flytande spånskivegolv. Behöver man bärande innerväggar så får gjuta upp klackar för dessa och då lägga spånskivorna runt.

Fördelar (enligt ”Dr Fozz”).

- Billigare med 100mm extra isolering jämfört med 100mm betong.
    - Naturligt varmare golv utan golvvärme (inge betongplatta som kyler).
    - Mjukare att gå på.
    - Snabbare värme om man väljer att ha golvvärme i t.ex. spårade spånskivor/cellplast. (Inte så trögt som i betongplattan.)
    - Jag kan också se fördelar när det gäller rördragningen i plattan. Skönt att kunna justera dessa (avlopp, ftx-ventilation, vatten, brunnar m.m.) när väl ytterväggarna är uppe och man kan utgå från dessa. Helt omöjligt att dra om rör ifall man skulle ha missat något mått vid betonggjutningen.
    - Extra isolering utan att påverka höjden på grunden.

Finns det några nackdelar?

- Brandrisk? Skulle skam vara lös så går det nog ganska fort för elden att sprida sig.
    - Hållfasthet? Med dagens energieffektiva grunder bryter man ju ändå kantbalken med själva platten så själva betongplattan borde väl därför inte ha något med husets hållfasthet/stabilitet att göra, eller?
    - Fukt från marken, finns det någon aspekt här att ta hänsyn till?

Vad säger ni andra? Kan detta vara framtidens grundläggning?

2.    länk #2

När det gäller fukt, så läggs åldersbeständigplast mellan sista cellplastlagret och spånskivegolvet.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Så det blir i stort sett en torpargrund med cellplast i, sen plasten ovan det?

Ska grunden vara oventilerad?

4.    länk #4

Ja, som en torpargrund full med cellplast, helt oventilerad. Har gjort en liten skiss nedan. Som du ser byts själva plattan ut mot ytterligare ett lager cellplast och på det plast och flytande spånskivegolv.

I badrummen eller där man vill ha klinkergolv känns det bättre att ha betongunderlag (istället för spån, golvgips m.m). I dessa rum skulle man kunna ta bort översta 10cm cellplasten och istället gjuta betong.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Exempel flytande grund.jpg
Visningar:	31
Storlek:	69.5 KB
ID:	57535  

5.    länk #5
    nilhens avatar
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: stockholm

Radon

Hej,

Intressant lösning med flytande grund. Personligen så ser jag gärna att diffusionsplasten läggs på korrekt sätt med överlapp och tejpade skarvar så att det blir 100 % tätt kring skarvar och genomföringar. Problemet är bara att det sällan blir helt tätt.

Det jag klurar på är om man inte skulle kunna byta ut diffusionsspärren mot en radonmatta. Radonmattan bör kunna placeras ovan översta lagret m cellplast och gå ut över kantbalken. Nu är det inte så att jag tänkt bygga på mer än normal risk radon mark.

Ovan radonmattan lägger man sedan golvspån och ev golvvärme.

En åldersbeständig diffusions plast kan det lätt gå hål på under byggets och jag kan även tänka mig att golvspån tex kan gnaga en aning på plasten under årens gång.

//Henrik

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

blir jobbigt om marken mitt under huset skulle sjunka ihop av nån anledning lr när kantbalken sjunker, cellplasten är mjuk o följer marken när det sjunker och då har man inte ett rakt golv längre. det problemet slipper man med betongplatta på cellplast.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson