Junior medlem
Medlem: Apr 2011
Län: Norrbotten
Justerbar stolpsko
Jag ska göra en tillbyggnad på 17,5m2 och tänkte gjuta 6st plintar för det. Håller dessa justerbara stolpskor för att ställa en byggnad på dom? Sen undrar jag även hur man gör med plintarna i hörnen för där går det ju inte att sätta dessa stolpskor då de endast verkar vara formade åt ett håll? rätta mig gärna om jag har fel för i så fall är dom ju värdelösa....
Tack på förhand
Edit: jag googlade i alla fall fram till att det finns stolpskor för hörn så nu är frågan om dom håller för en byggnad? och då måste man ju även utgå från att plintarna rör på sig lite. Jag tänkte dock gjuta ett större rör utanpå plinten, kanske 2-3mm bredare så om tjälen skjuter upp så tar den i första hand det yttre röret som inte sitter fast i plinten.
Senior medlem
Medlem: Nov 2011
Län: Halland
Stolpskor det hörs nästan på namnet att man inte bygger hus på sådant.
Du skall göra rejäla plintar som du väger av så att dom blir i våg. När du sedan lägger på syllen så ser du om det avviker lite så lägger du lämpligtvis tjärpapp under i lager så du kommer helt rätt.Väg av även på diagonalen precis som när du kryssmäster syllen så du får räta vinklar.
Stolpskor det hörs nästan på namnet att man inte bygger hus på sådant.
Du skall göra rejäla plintar som du väger av så att dom blir i våg. När du sedan lägger på syllen så ser du om det avviker lite så lägger du lämpligtvis tjärpapp under i lager så du kommer helt rätt.Väg av även på diagonalen precis som när du kryssmäster syllen så du får räta vinklar.
Okej jo jag misstänkte att jag inte skulle använda dom. Tack för hjälpen