Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Västra Götaland
Renovering i källare, omvänd fuktvandring?
Nu när vi har köpt hus är det dags att öka aktiviteten här på byggahus.se
Huset är från -36 och är ett litet trähus med källare.
Eftersom dom tidigare ägarna någon gång på 70-talet bestämde sig för att isolera, sätta träpanel och lägga spånskivegolv så har vi nu lagt ner en del tid på att riva ut allt det så att väggarna och golvet kan börja andas igen. Så långt allt väl.
Nu sitter jag och funderar på om man ändå inte skulle ta och lägga in golvvärme och klinkers i hela källaren. Detta skulle absolut göra att man använder källaren mer.
Dock så är takhöjden 2,10 idag och redan nu känns det i minsta laget så jag vill verkligen inte tumma för mycket på den. Alltså funderar jag på att lägga golvvärmen (vattenburen) direkt på plattan (ja, jag är medveten om den lilla energiförlusten ) och sen klinker ovanpå det.
Nu till själva frågan, jag har förstått att det på sommaren om/när värmen är avstängd, kan bli s.k. omvänd fuktvandring från marken. Är detta ett problem om jag inte har något organiskt direkt på golvet i källaren? Min tolkning är att det bara kommer upplevas som fuktigare i källaren, vilket jag inte bryr mig så mycket om.
Fråga två är om innerväggarna i källaren. Dom har suttit sen huset byggdes och vad jag kan se är dom uppreglade direkt på plattan. Är det ett problem, eller kan fukten "vandra runt" dom, alternativt att regeln är så smal (ca 100mm) så att fukten kan vandra ur den?
Spontant så känns allt, som är original i huset, i bra skick. Problemen är med allt annat man har lagt in under 60-70-80-tal...