Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Andreas Lundgrens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Hur mycket ska en avfuktare gå?

Hej!

Vi var och tittade på ett hus idag med krypgrund och avfuktare.

Avfuktaren var på 1015 watt, den var installerad 2011-07-06 och hade redan gått 2045 timmar... Är inte det väldigt mycket, eller? Nästan 12 timmar per dag.

Jag vill minnas att ett par hus vi tittade på i somras hade avfuktare som i snitt gick någon timme eller två om dagen.

Ska man vara orolig eller bara helt enkelt ta med det i den ekonomiska kalkylen? Jag hittar bara angiven livslängs på avfuktare i "antal år", men det borde väll snarare vara i "antal driftstimmar". Går den 12 timmar om dagen kanske jag måste byta ut den var 3:e år.

(Finns det någon risk kvar för mögel nu när avfuktaren väl är på plats?)

Mvh,
    Andreas

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland
    Inloggad
    1000W, 12h/dygn. ca 5kkr/år i drift.....
    Har de fuktspärrat mot marken ? Tät plast etc?

3.    länk #3
    Andreas Lundgrens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Hej!

Jo, installationen verkade korrekt utförd med plast och igensatta luftintag. Det var mycket kondens under plasten, stora droppar och sanden var våt. Sanden luktade dock inte unket.

Men är den rätt dimenssionerad? Är det normalt att den går så mycket? Om den inte går alls de dagar då det är vacker väder och sen 100% de dagar de regnar så kanske den inte hinner fukta av under perioder med hög luftfuktighet?

4.    länk #4
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Nu vet jag inte hur det funkar med den här typen av avfuktare, men den kan inte vara så att de har skruvat hygrostaten lite för mycket så att den kämpar med att få ner RF till 20-30%?

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Precis, det gäller att ha koll på luftens temp och RF% samt area/volym i krypgrunden annars säger siffrorna inte ett smack... Även mäta fuktkvoten i syllarna är lämpligt.

6.    länk #6
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Jag har senaste året reagerat på att min avfuktare i krypgrunden bara går och går. För någon vecka sedan (varför gjorde jag inte det för ett halvår sedan??) så tog jag tag i saken. Jag har en hygropro som styr avfuktaren och som använder fabriksinställningen, tror det är på 70%. Jag tog upp hygropro:n från krypgrunden och lät den stå ett dygn, sedan jämförde jag det avlästa RF mot ett par andra luftfuktighetsmätare jag har. När de andra mätarna visade 30-32% så visade hygropro:n runt 45%. Jag har nu justerat ned hygropro:n så mycket det gick, 7%-enheter. Vad jag förstått så är det ett känt fenomen att RF visas högre och högre ju längre en mätare befinner sig i fuktig omgivning, och behöver kalibreras med jäman mellanrum.

7.    länk #7
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Vad har TS för avfuktare? Fabrikat? Och styrning?

Det låter i överkant att den skall gå 50% av tiden. Dock är det så att den nyligen installerats, och då handlar det om många tunnor vatten som skall torkas ut. Konstruktionen kan ha haft förhöjd fuktkvot och det är detta vatten som skall ut.

Sen låter det som att triggervärdena satts för lågt. Du behöver i praktiken inte ligga under 65% Rh - och vid lägre temperaturer kan du gå ännu högre. Intelligent hygrostatstyrning kan bidra ytterligare till energibesparing.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson