Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Dsl
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västra götaland

Gjuta in plåtregen (för att dra av betongen mot)

Börjar närma mej gjutdax i min tvättstuga. Den ligger i halva garagdelen av huset och grundförutsättningarna är betongsula som är gjuten på berg. Innergolvet var tidigare gjutet direkt på 50-150cm sprängsten.

Jag har sänkt alltihop och jämnat av och kommer ha 200mm cellplast under, 20mm mot väggarna, 10cm betonggolv med vattenburen golvvärme.

Frågan är hur jag får golvet jämt. Det skall finnas golvbrunn och fallet skall gjutas direkt i betongen.
    Jag funderar därför på att sätta plåtreglar utmed väggarna för att ha något att dra av betongen mot. Det borde väl inte vara några problem att smälla upp 100mm plåtregel mot alla väggar ("ryggen" motväggen)?
    Eller riskerar man att den rostar för mycket?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Annars kan du höja plåtregeln 10cm usch dra av mot underkanten (insidan "U"), då kan du ta bort den efteråt. Men spontant känns plåtreglar lite klent då det är rätt mycket slit och drag då man jämnar av.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Alternativet är att rigga upp avdragsrör, 48 mm gröna rör , endera på speciella stöd eller att man lägger klickar med bruk och trycker ned rören till rätt höjd. Man behöver inte ha just 48 men de färdiga stöden är gjorda för 48.

När betongen är avdragen och det är möjligt att gå på betongen så tar man upp rören och fyller i med betong.
    Sedan rivs och slipas det som vanligt.
    Har gjutit ca 700 m2 åt mig själv med den metoden.

Med regel på väggen har man ganska liten marginal om man kör med vibrobräda.

protte
    Numera Gudfader, igen

4.    länk #4
    Dsl

Annars kan du höja plåtregeln 10cm usch dra av mot underkanten (insidan "U"), då kan du ta bort den efteråt. Men spontant känns plåtreglar lite klent då det är rätt mycket slit och drag då man jämnar av.
    Det är ju en tanke. Det jag skall gjuta är väl en platta på 2,5*2,5 och en på 2,5*2-5m, totalt 15m2. Dvs inga jättestora/breda ytor. Men det kanske är tungt med avjämningen ändå? Är ju total nybörjare

Har tänkt att ha en vibratorstav till min hjälp så förhoppningsvis blir det ganska jämt med hjäp av den.

5.    länk #5
    Dsl

Alternativet är att rigga upp avdragsrör, 48 mm gröna rör , endera på speciella stöd eller att man lägger klickar med bruk och trycker ned rören till rätt höjd. Man behöver inte ha just 48 men de färdiga stöden är gjorda för 48.

När betongen är avdragen och det är möjligt att gå på betongen så tar man upp rören och fyller i med betong.
    Sedan rivs och slipas det som vanligt.
    Har gjutit ca 700 m2 åt mig själv med den metoden.

Med regel på väggen har man ganska liten marginal om man kör med vibrobräda.

protte
    Har googlat lite och hittar inte mycket om avdragsrör. Är det bara stålrör? isf borde det väl gå lika bra att skruva upp läkt utmed väggen och riva upp dessa och fylla igen innan metongen torkat helt?

Tanken med reglarna var ju att jag skulle slippa riva upp.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Oct 2006

"Riva upp"

Man lyfter bort rören, fyller igen med betong som blev över. Slätar till med betongspaden.

Sedan får det "brinna", det tar inte eld utan det är härdprocessen som kallas så.

Riva gör man när man kan gå på betongen, kallas även att skura. Man gnider betongen med en brädbit med handtag för att få en slätare yta.

Slipa kallas också för stålslipning eller glättning
    Slipa gör man med slipstål, ser mera ut som en murslev men längre och smalare. Undersidan är lite konvex och slät.
    Den drar man över ytan i halvcirklar så ytan blir blank, sedan jobbar man sig bakåt. Kräver träning.
    Finns även som maskin för både slipning och rivning men kräver ännu mer träning.
    .
    Ditt skriveri tyder på att du måste som jag har gjort ta hjälp av någon som kan och har varit med.
    Misslyckas du så är det bråttom att bila ut betongen innan den sluthärdat?

Protte med ca 750 amatör kvadratmeter betonggjutning.
    Senast redigerad av prototypen 2012-01-18 23:23
    Numera Gudfader, igen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42