Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Uppland

Källargolv modell enklare?

Hej,

Jag funderar på att lägga golvvärme i befintlig grundplatta i källaren för ett rum. Jag har sett och förstår att detta inte blir den mest ekonomiska lösningen och att det kanske finns andra problem (?), men jag har ingen större lust att gräva ur golvet och fixa en riktig isolering.

Jag tänkte bara ha så mycket värme i golvet att det inte känns "kallt" och resten av värmen i rummet tänkte jag fixa med vanliga element.
    Tänkte lägga klinker ovanpå flytspackel som täcker golvvärmen.

Men innan jag drar igång så tänkte jag kolla om det är någon som har synpunkter på min idé?

/larsm

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2004
    Län: Dalarna

Det där har väl aldrig varit ekonomiskt försvarbart vad jag har förstått. Själv kommer jag att ha trasmattor på klinkergolv. Kan med lätthet kompletteras med tofflor.

3.    länk #3
    Rip
    Nykomling Medlem: Jan 2007
    Län: Skåne

Vi lät inreda ett badrum i källaren i en gammal tvättstuga i vårt förra hus från -62. Källargolvet var gjutet ca 12 cm tjockt på en bädd av makadam, så som det brukar se ut. Vi lade vattenburna vattenslingor på isolerande skivor av extruderad polystyrencellplast (typ ebeco cable board). Ovanpå det så gjöts det med nivellerande massa för att få det plant o slätt. Därefter lades ett vanligt klinkergolv ovanpå.
    Det här fungerade bra, och förlusterna nedåt var försumliga i sammanhanget, och jag tror inte att det betalar sig att bila upp, gräva ur djupt, isolera och gjuta ett nytt golv med slingor, bara för värmens skull.

Jag inredde också ett annat rum i källaren på ett helt annat sätt med flytande parkettgolv, se slutet på den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-m...-kallaren.html
    Det blev också varmt och komfortabelt, och framför allt ekonomiskt!

4.    länk #4

Vi lät inreda ett badrum i källaren i en gammal tvättstuga i vårt förra hus från -62. Källargolvet var gjutet ca 12 cm tjockt på en bädd av makadam, så som det brukar se ut. Vi lade vattenburna vattenslingor på isolerande skivor av extruderad polystyrencellplast (typ ebeco cable board). Ovanpå det så gjöts det med nivellerande massa för att få det plant o slätt. Därefter lades ett vanligt klinkergolv ovanpå.
    Det här fungerade bra, och förlusterna nedåt var försumliga i sammanhanget, och jag tror inte att det betalar sig att bila upp, gräva ur djupt, isolera och gjuta ett nytt golv med slingor, bara för värmens skull.

Jag inredde också ett annat rum i källaren på ett helt annat sätt med flytande parkettgolv, se slutet på den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-m...-kallaren.html
    Det blev också varmt och komfortabelt, och framför allt ekonomiskt!
    Hej,

Tack för svaret, låter som ett alternativ för mig (med klinker). Hur mycket byggde det totalt?

5.    länk #5
    Rip
    Nykomling Medlem: Jan 2007
    Län: Skåne

Inte helt säker då vi hade tillräcklig takhöjd ändå, men runt 6 cm är nog realistiskt.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 7

Hej

Problemet är inte enbart ekonomiskt.Det som händer är att du bygger upp en "värme kudde" under huset vilket gör att fukten ångar upp ur plattan i omkringliggande rum.
    Googla lite på omvänd fuktvandring.
    Fredrik

7.    länk #7

Hej

Problemet är inte enbart ekonomiskt.Det som händer är att du bygger upp en "värme kudde" under huset vilket gör att fukten ångar upp ur plattan i omkringliggande rum.
    Googla lite på omvänd fuktvandring.
    Fredrik
    Tack för synpunkten!

Googlat och blivit lite klokare . Men med en isolerande skiva som Rip använde så borde jag slippa det problemet, eller?

Lars

8.    länk #8

Dom där få centimetrarna isolering tror jag gör varken till eller från.
    Fredrik

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland
    Inloggad
    jag kommer lägga

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1599

LK golvvärme ,bygger 16 mm + fix o klinker. Då övriga källaren är av betong så bryr jag mig inte om det finns något som heter omvänd fuktvandring (ev fukt ventileras bort iallafall). Värme förlusten är minimal, tjänar mkt mera att isolera ytterväggar, tak.

10.    länk #10

16mm? Ska inte det där gjutas in i flytspackel eller betong?
    Fredrik

11.    länk #11

jag kommer lägga

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1599

LK golvvärme ,bygger 16 mm + fix o klinker. Då övriga källaren är av betong så bryr jag mig inte om det finns något som heter omvänd fuktvandring (ev fukt ventileras bort iallafall). Värme förlusten är minimal, tjänar mkt mera att isolera ytterväggar, tak.
    Verkar intressant. Antar att du kör med vattenburen golvvärme tillsammans med detta?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Östergötland
    Inloggad
    vattenburet, kolla LK hemsidor
    http://www.lksystems.se/Global/LK_Sy...Mannen/EPS.wmv

bygger totalt ca 25 mm inkl allt. klinkers läggs direkt på EPS-skivorna (AL-klädda)

13.    länk #13

vattenburet, kolla LK hemsidor
    http://www.lksystems.se/Global/LK_Sy...Mannen/EPS.wmv

bygger totalt ca 25 mm inkl allt. klinkers läggs direkt på EPS-skivorna (AL-klädda)
    Tack för tipset! 25-26 mm är helt ok för min del. Dyker det inte upp något annat tips så kör jag säkert samma eller liknande

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011

Hej Lånar tråden lite, håller på att renoverar min "källare" just ni är hälften av golvet delar av ett berg och andra halvan jord som är väldigt fuktigt när det regnar. nu funderar jag på att gräva upp jorden och lägga i grova stenar och ovanpå det frigolit och sedan armerings järn och flytspackel men jag funderar på hur mycket jag behöver av varje sort räcker 20 cm sten och sedan 20 cm frigolit och över det flytspackel?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42