Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Göteborg

Angående Delvis Golvvärme i Källare?

Hej på er,
    Vi bor i ett ´hus som byggd i 40 talet och fundera på att lägga golvvärme (vattenburet system i golvet) samtidigt som vi gräva och isolera golvet sänka sedan gjuta med värme.
    Men min fråga är om vi ska göra detta enbart i halva källare och lämna andra halven kvar som den är( renoverat sedan fem års med 25 cm platta ingen isolering under).
    kommer detta att leda mycket mer fukt åt den delen som inte ska ha golvvärme eller isolering? och varför`?
    OBS!! hela huset ligger på liten backa så vattnet kommer inte att stanna hos oss den rinner neråt.

Jätte stor tack

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 7

Hej

Jag har svårt att tro att golvvärme skulle göra att du får omvänd fuktvandring om du gör det korrekt med isolering osv.
    Anledningen till att det kan bli omvänd fuktvandring är att golvvärmen värmer marken under plattan om man inte har någon isolering och då blir ångtrycket så stort när golvvärmen stängs av att det trycks upp fukt i angränsande utrymmen,men om du isolerar kommer inte marken att bli uppvärmd.
    fredrik

3.    länk #3
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Jag har gjort halva huset för 6 år sedan. Verkar fungera utmärkt.

4.    länk #4

Tack ska ni ha nu vet jag att det går.
    hur isolerar man bäst?
    jag har tänkt mig så här
    först kommer makadam 5-10cm ( vet inte om det behövs)
    sedan isolering block frigolit eller cellplast. 20-30 cm sedan gjuter vi plattan.
    Hur verkar det?
    Tack

5.    länk #5
    MathiasSs avatar

Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du.

Makadam är bra som kapilärbrytande och avjämnande lager, därefter cellplast.
    Fundera på om du har radon i marken och därför ska lägga en plast ovanpå cellplasten för att täta.
    Gjut 10cm platta, lägg i 6150 armeringsmattor som sprickarmering.

Ska du ställa några väggar med belastning ovanifrån på golvet behöver du förstås ta hänsyn till det i golvet också.

6.    länk #6

Tack jätte bra,
    nej inga väggar ovan påallt ska vara plant och fint.
    men hur gör man med värme rör? golvvärme menar jag ska man ha de ingjutna i samma golv eller ovan på?
    tack ska du ha

7.    länk #7
    MathiasSs avatar

Golvvärmerören gjuter man in i de 10 cm betong du har ovanpå isoleringen. Antingen lägger man den i rörhållare på isoleringen och har armeringsnäten ovanpå, eller så fäster man slangen på armeringsnäten. Det har väl egentligen ingen betydelse hur man gör, vissa tycker det är enkelt att fästa rören ovanpå armeringen, andra värderar att rören är lite skyddade vid gjutningen om man har dom under armeringen.

17 eller 20mm slang brukar man använda.

8.    länk #8

Perfekt jätte tacksam.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42