Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: skåne

Källargrund Hur djupt behöver jag gräva?

God dag!
    Fråga:
    Hur djupt behöver jag gräva?

Mått:
    Innemått: Takhöjd 2,5m, Väggar 15m x 10m.

Isolering?

Hur bygger jag taket som inte ska vara under huset utan ska ha en trädgård ovanpå?

Förklaring:
    Jag är i startgroparna på mitt nya hus projekt där det ska ingå en källare. Ovanpå det ska det självfallet vara ett hus, men källaren ska var lite längre än huset hade jag tänkt.

Men innan jag köper tomten så måste jag veta hur djupt jag behöver gräva, i och med att jorden här i Skåne kan vara lite väl luriga.

Tycker jag är ganska haj på det här med internet, men har verkligen inte hittat någon bra sida om detta.

all råd är bra råd!
    Victor

2.    länk #2
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Du får nog komplettera med uppgifter på hur mycket av källarväggen som ska sticka upp som sockel ovanför mark också. Det kan ju vara alltifrån 10-90% av väggens höjd...

Jag kan dock ingenting om Skånes lerjordar, så jag vet inte hur tjock skikt man vill använda för markberedning under plattor där, men annars är det väl bara att räkna baklänges; säg 10 cm betongplatta, under det 20-30 cm isolering, under det 10 cm makadam, och därunder något bärlager (vars tjocklek och komposition jag som sagt inte kan förutsättningarna för).

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: skåne

Tack för det snabba svaret.
    Hela väggen ska var under jorden dvs. 100%.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Stockholm

Vad rekommenderar ni för typ av isolering?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson