Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Dsl
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västra götaland

Byggmax Neopor cellplast?

Någon som testat denna? Hittar ingen tråd om den.
    Den kostar 34:-/M2 mer än motsvarande S100 vanlig 100mm cellplast, men har å andra sidan ca 20% bättre isolervärde.

Får bara plats med 200mm under mitt tvättstugegolv. Är det bortkastade pengar att använda denna?

2.    länk #2
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Inloggad
    Är det inte en "grafit EPS"? Är nog het ok att använda om du inte nöjer dig med 200mm vanlig EPS.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Stockholm

Hej

Jag funderar på att fixa golvet i min lilla källare just nu är det bara 160 högt och består av trampat jordgolv, vilket resulterar i vattenpölar när det har regnat mycket. Inte så roligt så nu funderar jag på att gräva ut för hand (rör sig om ca 4 kvm ) så det blir ca 2 kvm jag vill inte att det skall bli vart i källaren utan bara slippa den värsta fukten då jag bara använder det som utrymme för att förvara skidor och varmvatten beredare så det är alltid minst 5 grader varmt för att inte rören skall frysa.

Så vad skall jag fylla upp med grannen sa att 10 cm makadam eller knytnävsstora stenar. sen frigolit 5 cm och sedan armeringsnät och flytspackel? Men vilken typ av frigolit skall man använda????

4.    länk #4
    Dsl

Hej

Jag funderar på att fixa golvet i min lilla källare just nu är det bara 160 högt och består av trampat jordgolv, vilket resulterar i vattenpölar när det har regnat mycket. Inte så roligt så nu funderar jag på att gräva ut för hand (rör sig om ca 4 kvm ) så det blir ca 2 kvm jag vill inte att det skall bli vart i källaren utan bara slippa den värsta fukten då jag bara använder det som utrymme för att förvara skidor och varmvatten beredare så det är alltid minst 5 grader varmt för att inte rören skall frysa.

Så vad skall jag fylla upp med grannen sa att 10 cm makadam eller knytnävsstora stenar. sen frigolit 5 cm och sedan armeringsnät och flytspackel? Men vilken typ av frigolit skall man använda????
    Låter väl bra, även om det blir billigare att använda cement.

Vilken frigolit som helst (EPS S80 eller högre) borde funka.

5.    länk #5
    Dsl

Jag har fått min grafitcellplast och får väl säga att jag är nöjd trots att jag inte börjat arbeta med den. Känns nästan lite hårdare än vanlig S100 vilket är bra.

6.    länk #6

Kan man blanda cement själv till 4 kvm golv? Kan man köpa rå varorna själv och blanda i en stor hink?

7.    länk #7
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

4 kvm, 0,1 meter tjockt motsvarar 400 liter. Det är drygt 30 säckar färdig betong. Vill du köpa cement, ballast och sand så går det också bra förstås, det blir säkert billigare om du inte måste hyra släp etc. Jag skulle nog hyra en betongblandare om jag var i dina kläder.. Blanda för hand med spade blir inte bra och det är för mycket för det. Blanda med visp och borrmaskin kommer du tröttna på.

8.    länk #8

Oj det stämmer, har dock en fundering behöver det vara en dm betong/ cement? För det är bara en ett förrådsutrymme ingången består idag av 1 kvm stort hål i väggen och inget tungt kommer förvaras där, min plan är att ha skidor och reservdelar till båten i detta förråd så kravet är förstås att en vuxen mäniska skall kunna hoppa på golvet utan att det spricker.

9.    länk #9
    MathiasSs avatar

8-10cm är standard för källargolv som inte ska belastas nämnvärt, men det är klart att det går att minska några centimeter med risk för att det spricker.

Jag vet inte hur resten av källaren ser ut men det känns som att merarbetet för att göra något framtidssäkert inte behöver vara så stor. Gräv en extra decimeter så du får in 2dm cellplast, lägg ner 16m golvvärme rör som förberedelse för golvvärme, gjut 8-10cm.

10.    länk #10
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Inloggad
    8-10cm är standard för källargolv som inte ska belastas nämnvärt, men det är klart att det går att minska några centimeter med risk för att det spricker.

Jag vet inte hur resten av källaren ser ut men det känns som att merarbetet för att göra något framtidssäkert inte behöver vara så stor. Gräv en extra decimeter så du får in 2dm cellplast, lägg ner 16m golvvärme rör som förberedelse för golvvärme, gjut 8-10cm.

Är det inte lite overkill, från stampat jordgolv till isolerat betonggolv med golvvärme för ett utrymme för att förvara skidor. Låter på beskrivningen mer som en hög krypgrund än en källare.

Jag har ett annat enklare förslag, gräv ut som du tänkt dig och dit med makadam, frigolit om du vill ha lite isolering (10 cm kanske?) och kanske tom en diffplast som är brukligt i torpargrund. Sen på med några cm sättsand eller liknande som du packar och drar av sen lägger du vanliga 4 eller 5cm betongplattor.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

11.    länk #11
    MathiasSs avatar

Var och en får förstås välja byggstandard efter eget tycke!

12.    länk #12

Är det inte lite overkill, från stampat jordgolv till isolerat betonggolv med golvvärme för ett utrymme för att förvara skidor. Låter på beskrivningen mer som en hög krypgrund än en källare.

Jag har ett annat enklare förslag, gräv ut som du tänkt dig och dit med makadam, frigolit om du vill ha lite isolering (10 cm kanske?) och kanske tom en diffplast som är brukligt i torpargrund. Sen på med några cm sättsand eller liknande som du packar och drar av sen lägger du vanliga 4 eller 5cm betongplattor.
    Det låter som en bra och rätt enkel lösning blir nog så.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42