Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Örebro

Tomtpinnessuccé!!!

Köpte en kompass precis dagarna innan jul. Hade läst på Forumet att man kunde hitta sina (förmodat) begravda tomtrör med hjälp av en dylik. Utrustad med sagda kompass samt ett 50 meter långt glasfibermåttband (för 59 kr på Biltema - rekommenderas) skred jag till verket. Jag kände mig klart fånig när jag kröp runt i grannens (!) syrenhäck. Man undrar ju vad omgivningen tänker liksom - bökandes runt i myllan med en kompass. Men se på tusan om jag inte fick utslag efter en stunds letande. Ner med ett spett, klonk! Fram med spaden, och - tadaa!!!

Summa summarum: två lokaliserade och framgrävda gränspinnar till en kostnad av 89 + 59 kr. Vad tar Lantmäteriet? Ett par tusen per pinne?
    Tomt inköpt, planering av nybygge pågår. Bor i stenhus, 300+ kvm på landet.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Skåne

grattis. Och vad planerar du göra nu?

3.    länk #3

Anledningen till att vi behövde få fram gränsmarkeringarna var för att kunna (så småningom) sätta ut vårt nya hus. I övrigt tänker jag göra inget. Uppenbarligen har grannen annekterat en bit av vår mark för planteringar och gräsmatta. Men vi har ingen nytta av dessa meter i dagsläget (och sannolikt inte i framtiden heller). Så vi är mest bara nöjda med att ha sparat några kronor hos Lantmäteriet.

4.    länk #4
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

[...]Uppenbarligen har grannen annekterat en bit av vår mark för planteringar och gräsmatta.
    Jag upphör aldrig att förvånas hur många husägare roffar åt sig några meter så fort de får chansen. Allmänningen är det ju ändå ingen som använder...

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västmanland

Passa på att tjäna lite pengar samtidigt, låt grannen köpa den bit mark denne utnyttjat över din tomtgräns.
    Det är bättre att fråga och verka okunnig än att tiga och förbli det.

6.    länk #6

Jag tror tyvärr att det handlar om för lite pengar för att det skulle vara värt det (för oss). Och kalla mig en hemsk människa, men det här innebär ju en "hållhake" om det på något sätt skulle haka sig exempelvis med vårt bygglov...

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005
    Län: Stockholm

Helt rätt tänkt. Det går inte att hålla på och tramsa om några meter hit och dit.
    "Fixar, mucklar, donar".

8.    länk #8
    thomas33s avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Halland

Kan ändå vara bra att ha några meter extra på tomtkartan, om du funderar på att bygga nära tomtgränsen. Sen kan givetvis grannen få låna dessa extra metrar, utan att du behöver ta ut avgift.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

tänk bara på det att dom befintliga pinnarna kan vara flyttade/åverkade pga tjäle/mäniska osv. lanmäteriet sätter ju ut pinnarna på nytt eller kontrollerar om dom gamla är ok, inte bara var dom finns. men hittar du alla fyra och längmåtten stämmer så kan du nog räkna med att dom står på sitt ursspungställe.

10.    länk #10
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Inloggad
    Helt rätt tänkt. Det går inte att hålla på och tramsa om några meter hit och dit.
    Meter? Här i kommunen finns det de som tjafsar om centimetrar. Men det är klart, när kvadratmeterpriset ligger på ca 3000 kr så...

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

Meter? Här i kommunen finns det de som tjafsar om centimetrar. Men det är klart, när kvadratmeterpriset ligger på ca 3000 kr så...
    Precis. Och det finns ju folk till allt, oavsett kvadratmeterpris.
    "Fixar, mucklar, donar".

12.    länk #12

Thomas: precis som jag tänker också.

PPalm: visst kan det vara så att de är flyttade, men eftersom det är metallrör (som dessutom var under markytan och längdmåtten stämmer så känner jag mig tämligen säker.

Guzzi och b&q: jag har ändå en viss förståelse för att man tjafsar om kvadrat(centi)meter om man bor i ett villakvarter med tomter i storleksordningen 6-700 kvm. Då har man sannolikt dessutom "behov" av all sin mark. Vi kommer att stycka en marksnutt åt oss själva på strax under 3000 kvm. Den lilla del som grannen "lånar" är uppåt baksidan av vår tomt så det känns som att det inte har någon som helst betydelse. Däremot skulle vi naturligtvis aldrig acceptera att grannen byggde något där eller exempelvis placerade ut växthus eller friggebod.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Oct 2004
    Län: Skåne län

Man skulle kunna nämna för grannen att man har hittat pinnarna och att deras "tomt" sträcker sig lite utanför men att man inte tänker göra något åt det.. bara så grannen är medveten....
    Modernisering av en skånelänga

14.    länk #14
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Man skulle kunna nämna för grannen att man har hittat pinnarna och att deras "tomt" sträcker sig lite utanför men att man inte tänker göra något åt det.. bara så grannen är medveten....
    Ja det skulle jag göra. Annars kan han ju inte känna sig skyldig någon gentjänst.

Frågan är bara hur ... dvs på något snyggt sätt....
    Den som vet mest, gissar minst.

15.    länk #15
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands
    Inloggad
    "Tjena grannen, vet du vad? Jag var nyfiken på var de där tomtrören var någonstans, så jag letade upp den. Spännande! De står här mitt i rabatten, om du vill se?".

Får man sen låta grannen dra sina egna slutsatser.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42