Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: skåne

Felgjord dränering?

Vi har fått dränerat runt vårt hus men fukten försvinner inte längst ner i skarven mellan väggen och golvet i källaren.
    Jag har tagit upp ett hål genom golvet och en bit upp i väggen och ser att det blir våtare och våtare ju längre in under väggen man kommer. Det var torrare under golvet ju längre ifrån väggen men kom. Dagen efter håltagningen stod det några centimeter vatten i hålet i golvet. Det har alltså runnit in vatten under ytterväggen och lagt sig i hålet jag har bilat upp. vill tillägga att det hade regnat mycket på natten. Då är min tanke att den nya dräneringen inte tar vattnet. Att golvet står i vatten och hantverkaren inte har fått ner dräneringsröret tillräckligt. Jag har kontaktat hantverkaren och han säger att det måste bero på nått annat för han är säker på att han fått ner röret tillräckligt.
    Jag vet att där var väldigt stora stenar som även gick in under huset så de hade svårt att få ner dräneringsröret. Det är ca. en månad sen jobbet utfördes och jag har värme och en avfuktare i källaren.
    Är min tanke fel. Och hur ska jag göra nu?

2.    länk #2
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Har du någon brunn till dräneringen där du kan kolla vattennivå och flöde?

MVH Stickan

3.    länk #3

Ja det finns och verkar fungera bra..

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västra götaland
    Inloggad
    Hur har dom gjort ,satt matta eller iso på väggen ,hur har dom fyllt utanför ,fotodokumentation
    många frågor

5.    länk #5

Där är isodrän på väggarna. dräneringsrör makadam och duk utanpå isodrän och på makadam.

6.    länk #6
    Inloggad
    har dom fyllt med macadam hela vägen eller bara runt dränen

7.    länk #7

Bara runt dräneringen. På ytan finns färdigpaddat bärlager med slutning utåt och fall åt sidan. Ska läggas plattor till våren var det tänkt... Allt känns mycket proffsigt utfört och de verkar veta vad som gäller...

8.    länk #8
    Inloggad
    låter bra ,det e som det ska va ,bara frågan om hur djupt dränen ligger .Sen tar det upp till ett år innan källarn torkar ur riktigt

9.    länk #9

ok..Larsson..

Det är mest fukt på väggen som är längst ifrån brunnen. jag har tagit hål på källargolvet i skarven mot väggen. På högsta punkten på dräneringen står där vatten nästan i nivå med källargolvet. På andra hörnan på huset samma sida så är vatten nivån ca25cm från källargolv överkant. Men dock riktigt fuktigt under när man kom igenom golvet (ända in mot väggen)..

Jag har märkt att Nu när det har regnat mycket har jag sett att det kommit in mer fukt. Nästan rinner in ner i hålen jag tagit upp... Torkar upp en aning när det har varit torrt ett tag.

10.    länk #10
    Inloggad
    låter onekligen som den ligger för grunt, dränen alltså

11.    länk #11
    Inloggad
    finns det nån fotodokumentation

12.    länk #12

Tror inte det...Det var meningen jag skulle göra det själv men de han fylla igen innan jag kom hem efter mitt jobb ... Jag vet att de hade lite strul för megastenar som fanns längst nere där dräneringen skulle vara. de gick även in under huset. De fick bila på något ställe med får att få ner dräneringen tillräckligt..
    Men tydligen var det inte tillräckligt ändå.

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Nov 2003

vart tar vatten från taket vägen när det regnar ? går den i grundens dräneringssystem och bevattnar huset?
    gaia

14.    länk #14

Nej det är separata rör och kopplas inte ihopa.

15.    länk #15

Hur långt ner ska ett riktigt gjort dräneringsrör ligga frånkällar golvet sett. eller underkant vägg?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42