Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Jag jobbar på en större processindustri, vi har flera våningar nedsprängda i berg.
    Där ligger det inte någon form av utfyllnad mot betongväggarna, utan det är tomrum mellan, detta utrymme har avrinningar och pumpgropar.

Det kanske är en dyr men bra lösning för att bygga sådär.
    Då får du inget annat än eventuell radongas och fuktigt bergsluft mot din "innerbetongvägg".
    Kanske kan lösas med två murade väggar med spalt mellan, lämpligen beträdbar för inspektion.
    En yttre kantbalk med skalvägg, en ränna med singel och dränrör till en pumprop, en platta på mark med inre vägg.
    Tak på detta under mark, med lut utåt. för att tillåta jord/gräsmatta/singel eller vad man nu vill mot husgrund.

2.    länk #17
    thomas33s avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Halland

Vad jag har förstått så är det väl inte en helt ovanlig lösning att man har en dränneringspump i fuktutsatta miljöer och att man då har dettta i kombination med en nivåvvakt som larmar om något går snett. Så det borde väl finnas beprövade lösningar för detta?
    Jag har dock inte koll på detaljer, finns det någon här som byggt något liknande?
    Då inte ens vägverket klarar att hålla vägtrummor fria från inträngande vatten, beroende på pumphus som stannat, så tvivlar jag starkt på denna lösning för privatpersoner.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Stockholm

Jag jobbar på en större processindustri, vi har flera våningar nedsprängda i berg.
    Där ligger det inte någon form av utfyllnad mot betongväggarna, utan det är tomrum mellan, detta utrymme har avrinningar och pumpgropar.

Det kanske är en dyr men bra lösning för att bygga sådär.
    Då får du inget annat än eventuell radongas och fuktigt bergsluft mot din "innerbetongvägg".
    Kanske kan lösas med två murade väggar med spalt mellan, lämpligen beträdbar för inspektion.
    En yttre kantbalk med skalvägg, en ränna med singel och dränrör till en pumprop, en platta på mark med inre vägg.
    Tak på detta under mark, med lut utåt. för att tillåta jord/gräsmatta/singel eller vad man nu vill mot husgrund.
    Detta låter som den lösning jag har sett på en del försvarsanläggningar, sprutbetong mot "sprängväggen" och sedan mellanrum (ibland stort nog att gå i) till "husets" vägg som är en betongvägg.
    Utanför finns som sagt avrinningsrännor och dränneringspump.

Tycker detta verkar vara bästa lösningen hititls i tråden(!) även om den har några nackdelar:
    * Kostsamt att spränga det extra utrymme som krävs
    * Sprutbetong på sprängväggar (borde väl iof inte vara någon större kostnad/problem.
    * Lösning behövs för att "brygga över" utrymmet in mot husväggen i överkant på källare.

4.    länk #19
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Hur ser deras lösning ut? Finns det något de skulle gjort annorlunda idag med den erfarenhet de har (förutom att inte bygga nedsprängt i berget)?
    De skulle definitivt inte köpte huset om de vetat hur illa det var. (Huset är ungefär 30 år.)

Hur deras hus är byggt vet jag inte, har inte så mycket kontakt med dem. Betong-grund med mycket fukt i gör att de nu lägger ner några hundra tusen på Nivell-golv mm. Sist hörde jag att de hittat svartmögel på övervåningen.

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västernorrland

Då inte ens vägverket klarar att hålla vägtrummor fria från inträngande vatten, beroende på pumphus som stannat, så tvivlar jag starkt på denna lösning för privatpersoner.
    Beror det inte på strömavbrott?

6.    länk #21
    JOW
    Inloggad
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	grund i berggrop.jpg
Visningar:	24
Storlek:	23.7 KB
ID:	55994

Så menade jag typ...

Men, jag är ingen byggkonstruktör.. bara tänkt lite fritt.
    Finns säkert för och nackdelar utöver ekonomin i det hela...

7.    länk #22

JOW: Wow, toppen med beskrivning och bild!!

Jag är helt inne på lösningen, men funderar dock på ifall man inte kan skippa singel och yttervägg mot berget? Man får då bygge ett lite längre tak, men det borde ändå bli en enklare (och billigare) lösning.

8.    länk #23
    JOW
    Inloggad
    Ja, jag vet inte, du får nog ta o kolla upp det med nån firma som faktiskt bygger i liknande scenarion.

Man kan säkert skippa ytterväggen och låta "taket" gå längre ut.
    Bara gjuta en kant på berget som man lägger taket på.

Om man nu kostar på sig att bygga på det viset så skulle jag köpa två pumpar, som sitter på olika höjd.
    För att ha lite redundans.

9.    länk #24
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Det är mycket troligt att källare isf skulle ligga under höjdnivån till anslutning till avlopp så OM det blir avlopp i källaren får det isf bli med pump(??).
    Avlopp med pump är ingen höjdare. Har bott på ett ställe i USA där man hade det, och en dag svämmade toaletten över eftersom pumpen hade lagt av. Då hade redan avloppet trängt in under alla heltäckningsmattor och reglade väggar via en golvbrunn.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

10.    länk #25
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43

Vad får det kosta?....vi snackar ju inte om någon raketforskning......
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

11.    länk #26
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västmanland

Avlopp med pump är ingen höjdare. Har bott på ett ställe i USA där man hade det, och en dag svämmade toaletten över eftersom pumpen hade lagt av. Då hade redan avloppet trängt in under alla heltäckningsmattor och reglade väggar via en golvbrunn.
    Det sitter nivålarm på de moderna pumparna.
    Det är bättre att fråga och verka okunnig än att tiga och förbli det.

12.    länk #27
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Filmstaden i Karlstad är byggd som en vattentät balja som hålls ner mot mot marken med kedjor på nåt vis, då grundvattnet annars skull trycka upp byggnaden. Det är rätt rejäla spickor i utrymmet mellan Filmstaden och den äldre byggnaden, man kan studera dem när man går ut i utrymningstrappan som går däremellan. Skrev en hel del om det i NWT då det begav sig, var riktigt dyrt vill jag minnas.

13.    länk #28
    Nykomling Medlem: May 2010

Hur gick det med det här?

Jag sitter själv i liknande situation och är mycket intresserad av (om) vilken lösning det blev.

14.    länk #29

Hur gick det med det här?

Jag sitter själv i liknande situation och är mycket intresserad av (om) vilken lösning det blev.
    Jag har inte kommit till något beslut. När jag skrev mitt första inlägg hade jag inte ens köpt tomt(en). Det är nu gjort, men det blev dock en annan tomt. Har dock samma fundering på den nya tomten, men behöver göra lite markundersökningar först för att ta reda på hur man kan gå vidare.
    Ett problem med den "nya" tomten är att det inte finns någon dagvattenledning för att leda bort ev. dagvatten eller vatten som läcker in från berget mot "källaren".

Jag har dock funderat en hel del kring detta och även pratat väldigt snabbt med ett företag som gör prefabbetong.
    Jag gillar lösningen med ett tomrum mellan källare och berg, men har inte grävt klart i hur man löser alla detaljer (ex. täckning i markhöjd mellan berg och husvägg) samt vilka kostnader som hör till detta.
    Skulle dock tro att jag vet mer om detta under de närmaste månaderna nu när tomtköp är klart.

Skicka gärna ett PM ifall du vill utbyta kontaktuppgifter och vill bolla fler ideer...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson