Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Västra götaland

Blindbottenskivor, funktion?

Hej,

Jag var nere i krypgrunden nyss och upptäckte att en bit blindbottenskiva (50x50 cm) saknas och isoleringen syns. Min fråga är vad är blindbottenskivornas funktion? Ska jag åka ut o köpa en liten bit skiva och lägga dit eller är det ofarligt att det är som det är?

Tacksam för snabbt svar

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Stockholm

En korrekt monterad blindbottenskiva kan ju förhindra att möss och råttor bygger bo i bjälklaget.

3.    länk #3

Tack för svaret. Jag antar att det är inte så akut då... kan vänta några dagar innan jag sätter dit en bit.

4.    länk #4
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

Blindbottenskivorna agerar även vindskydd för isoleringen. Aldrig bra när det kan blåsa in i isoleringen då det försämras isoleringsvärdet.

5.    länk #5
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Den primära funktionen hos blindbottenskivan är naturligt vis att hålla isoleringen på plats,
    så den inte ramlar ner pga tyngdkraften.
    Och den förhindrar att eventuella luftrörelser in i isoleringen försämrar isoleringsförmågan.
    Mus-skydd får nog anses vara sekundärt.

Edit: Ola var lite snabbare, men tog inte upp alla aspekter!

6.    länk #6

Tack alla ni som svarat. Det kanske förklarar varför det dröjer länge innan varmvattnet kommer fram till kranen!!

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Tack alla ni som svarat. Det kanske förklarar varför det dröjer länge innan varmvattnet kommer fram till kranen!!
    Nu vet jag inte riktigt om det var ironi eller allvar, men att det fattas 0,25m² blindbottenskiva kan inte påverka vattnets temperatur något märkbart.

8.    länk #8

hehe... det var självklart ironi hahaha

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson