Senior medlem
Medlem: Sep 2009
Län: Dalarna
Markplatta eller plintar till carport och förråd
Hus med väldigt gammalt tak införskaffat. I samband med takbytet så planerar vi en utbyggnad.
Så här ser det ut idag. Huset består av ett tegelhus med tillbyggd garagedel som är ombyggd till boyta. På sidan av garaget finns en sorglig ursäkt till carport och trädgårdsförråd. Avståndet från förrådsväggen till grannens tomt är drygt 1 meter. Grannens husvägg står på tomtgränsen. Carporten är 2,70 meter bred.
Grunden i garagedelen är en grovgjuten betongplatta direkt på singel. Bostadsdelen är en uppreglad träkonstruktion ovanpå detta. Lyckligtvis utan tecken på fukt.
Så här ska det bli (vi tittar på två alternativ). Vi vill ha en meter mellan vår husvägg och grannens hus, så att vi kan gå mellan framsida och baksida.
Det jag funderar på är om man ska gjuta en ordentlig markplatta under carport och förrådsdelen, eller om man ska nöja sig med med tre rejäla plintar med stolpar som bär upp taket och övervåningen (som ska vara boyta) och låta det vara grus eller markplattor som idag i carporten och förrådet.
För plint-alternativet talar investeringskostnaden, eftersom vi köper nu måste vi låna till utbyggnaden så vill vill hålla nere investeringen så mycket som möjligt. Carport-utrymmet kan aldrig heller bli ett riktigt garage på grund av begränsningen i bredd. 2,70 (eller i bästa fall 3 meter) duger i bästa fall till att klämma sig ur bilen på båda sidor, och det är dåligt med plats på varje sida för att meka och byta däck. Utrymmet blir däremot en bra carport eftersom man kan parkera nära stolparna och därmed öppna dörrarna i utrymmet mellan husen.
För plattalternativet talar flexibiliteten. Om vi senare skulle vilja bygga om trädgårdsförrådet och/eller carporten till varmbonat utrymme så antar jag att det är bra att ha plattan på plats. Jag tänker mig att det blir en högre kostnad att bygga en markplatta om det finns en övervåning uppburen av plintar på plats ovanför. Jag har dock ingen aning alls om hur stor den merkostnaden blir, och har vi en övervåning på plats så ser jag inget behov alls av mera bostadsutrymme.
Tips och råd? Och vad kan plintar respektive markplatta kosta ungefär? Utrymmets hela längd är 9,5 meter. 4 meter trädgårdsförråd och 5,5 meter carport.