Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Frågor om dränering

Hej

Vi planerar att dränera om vårt hus till våren. Så nu har jag lite frågor. Tänker använda mig av isodräns system med isodränskivan. Det jag undrar är dimensioneringar på rör.
    Den dräneringslang jag hittat heter geotex best nr: 7044 på www.rinkabyror.se
    Räcker det med 80mm innerdiameter? Sen tänkte jag koppla dräneringen och stuprören till markavloppsrör 200mm som sen rinner ut i ett vägdike. Är 200mm väl tilltaget eller rimligt? Min grannes dränering är också ihopkopplad i denna ledning. Såg också att dom säljer vägtrummor på www.rinkabyror.se best nr: 4620 och att en sån med 200mm innerdiameter är billigare än markavloppsrören, går det att gräva ner såna istället?

Vad ska man ha för storlek på makadamen runt dräneringsröret?
    Senast redigerad av huggan 2011-10-03 10:13 Anledning: Glömde en fråga.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 7

Vad du än gör KOPPLA INTE IHOP dagvatten med dräneringsvattnet.Dräneringen dras via en inspektionsbrunn till en stenkista och dagvatten/takavvattningen gör du vad du vill med men inte ihop med dräneringen.Vad händer om det blir stopp i röret och takvattnet rinner bakvägen ner i dräneringen!!
    Jag skulle inte heller någonsin koppla ihop mig med någon granne.En olycka på hans tomt kan om du ha otur dränka din kåk.
    Fredrik
    Senast redigerad av Fredrik Å 2011-10-03 15:17

3.    länk #3

Ok, tack för råden. Varför måste man ha stenkista till dräneringen? Den befintliga rinner bara ut i diket.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

HAr du bara lite klagom fall till diket så behöver man ingen stenkista. Lägger man slangen i en "korv" med singel så har man minskat risken för stopp radikalt också

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västra götaland

minst 110 mm dräneringsrör ska du använda

6.    länk #6

Det är bra med fall till diket.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 7

Faran är om vattnet på något sätt kan rinna bakvägen in i dräneringen.
    Det är det man vill undvika.
    Hur är det vid snösmältning ?
    Kan det bli en ispropp i röret så att dräneringsvattnet blir stående?
    Vid häftiga regn.Kommer röret även då att vara ovanför eventuell vattenyta i diket?
    Fredrik

8.    länk #8

Vi kommer nog dra flera ledningar men vid häftiga regn är det inga problem.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Korpilombolo

minst 110 mm dräneringsrör ska du använda
    Finns det någon lag på det?

En slang är ju flexiblare, men finns inte i 110mm(?).

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Lägger man 2X93mm dräneringsslang så ska det regna bra för att det inte ska ta undan. har man gjort en korv med lite singel runt det hela så dränerar ju det med

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västra götaland

e ingen lag på att använda 110 mm men en rekomendation i markama ,,o sen e det ju bara att jämföra rör vs slang .Tror fortfarande att 110 mm dsa rör e billigare än 93 mm slang,sen har du det med att arbeta med slang vs rör,, finns nog bara fördelar med rör

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: STOCKHOLMS LÄN

Det du inte ska göra är att koppla ihop Dagvattnet med Dränrören intill kåken. Sen om du kopplar ihop dom en bit bort till en större ledning som du delar med en granne spelar ingen som helst roll. Risken med att koppla ihop dom jämte huset är att det blir stora mängder vatten från dagvatten. /stuprör etc etc som går ner i dränrörena som får svårt att leda bort vattnet, med fuktproblem i grunden som resultat. Sen vilket rör du använder till dräneringen...110mm rör eller slang spelar la egentligen ingen roll heller utan det är väl som larsson säger att det är enklare å hantera rör..lägga dom i fall etc etc. Lycka till med dräneringen. Det e inte så krångligt som många tror.. Bara rent förnuft.. vatten = bort från huset. Få en ispropp i ett rör som är 110mm och som ligger under marken med ytterst lite vatten rinnande i har jag svårt att tro. Visst om diket skulle svämma över å på det viset bli en propp men jag förutsätter att diket är rensat och skött som det bör.

13.    länk #13

Hittade denna film och tyckte det verkade vetttigt och väldigt informativ. Även visar hur man gör.

http://www.youtube.com/watch?v=fVYMSE_0BOM

Vad tycker ni?

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

110mm dräneringsrör för dräneringen och 110mm markavloppsrör för dagvattnet från stuprören, jag körde med rör från Byggmax.
    Storleken på makadam ska vara 8/16
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42