Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Aug 2006
    Ålder: 48
    Län: Västra Götaland

Överlever cementsäckar en natt utomhus?

När jag gjuter plattan till friggeboden tänkte jag göra som så att jag kör ut materialet dagen innan så att jag kan koncentrera mig på att gjuta i lugn och ro en hel dag. Sand och grus till betongen lär väl inte ta skada, men jag undrar hur det är med Portlandcement? Kan jag stapla upp säckarna på lämpligt underlag och täcka med presenning och låta det ligga ute en natt eller kommer cementen att brinna pga luftfuktigheten och eventuellt regn?

/Anders

2.    länk #2
    jtl
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västra Götalands län

Jag hade inte lagt säckarna utomhus. Har haft några överblivna liggandes utomhus och relativt snabbt har de förvandlats till stenhårda klumpar...

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag kan väl tycka att ligger dom en enda natt ordentligt regnskyddade och utan markkontakt (på en SJ-pall typ) så borde dom väl klara sig ...

Jag kan inte tänka mig att cementen blir så jättefint behandlad under transport mellan fabrik och butik heller, vilket sker under alla årstider.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Dom flesta fabrikaten har ju plast under pappen, så dom brukar klara sig bra. På en pall och med en ordentlig pressening över så kan dom stå länge.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2006
    Ålder: 48
    Län: Västra Götaland

Tack för svaren, vi snackar alltså om max en natt, typ köra ut på fredag kväll och börja gjuta lördag morgon, absolut inte mer. Verkar alltså som att det är OK men man kanske skall kolla om säckarna är plastade.

/Anders

6.    länk #6
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36
    Län: Skåne

På de flesta byggmarknader förvaras ju oftast puts och betong ute på drive in, dvs. utomhus under tak.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholm

Jodå, det är inga som helst problem. Vi har haft en pall med cementsäckar ståendes ute under en presenning i en månad utan problem.
    Att man man inte kan lägga säckarna ute i regnet utan att täcka över dem förstår alla utom personalen på Byggmax. Tala om att lära sig den hårda vägen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42