Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Skåne

krypgrund - hål från marknivå till krypgrunden

Vårt hus har krypgrund / torpargrund men på vissa ställen runt huset är det otillräckligt med fyllning så det blir hål ner till krypgrunden. Detta gör ju att både luft/fukt/djur tar sig ner dit.

Det är speciellt en sida på huset där jag lätt kan fylla på med singel eller lämpligt sten/kross material.

Hur bör jag göra? Ska det någon stående vägg (material isåfall) som jag lägger mot betongplattan o sedan grus? eller grus på en gång? inte risk att det rasar ner grus till krypgrunden då...

2.    länk #2

ingen med kunskap om detta?

3.    länk #3

Jag har gjort en bild som illustrerar det hela. Hoppas detta hjäkper er att ge mig råd och tips om vad jag ska göra. Fylla på med mer grus/singel ?

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Har du verkligen betongplatta och krypgrund kombinerat?
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #5

Har du verkligen betongplatta och krypgrund kombinerat?
    Du gör mig lite osäker (jag är på jobbet nu o kan itne heller kolla). Denna del av huset (radhus) är garaget, och är jag inne i garget står jag på en betongplatta det är jag säker på. Man ser även betongplattan från sidan när man står utanför.

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Det här är inte riktigt min kaffekopp att gissa om.

Men är det betong så kan jag nästan lova att ifall du fyller upp där det gapar hål med en makadamfraktion utan finmaterial i, typ 8-16 eller 16-32, så gör det nog ingen skada jämfört med nu i alla fall.
    För sådan makadam dränerar väl och torkar upp relativt snabbt så det bör inte göra någon skada mot betongen. Vore det däremot mot trä av något slag ska du inte ens fylla upp med makadam.

Men vad jag i huvudsak funderar på är ifall du egentligen kanske borde göra någon helt annan åtgärd. Tänk om detta är något som skvallrar om något annat problem t.ex.
    Men som sagt är jag ju inte bekant med sådana här konstruktioner så jag vågar inte ge några mer långtgående råd.
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #7
    Lisa Hs avatar
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Västernorrland

Vi hade denna konstruktion i vårt förra hus. Vi hade dock träkonstruktion i vår grund. Är det inte bara betongplatta i garaget?

Högst troligen är att om du kryper ner i inspektionslyckan så ser du att det material de använt som rasskydd har rasat in/murknat.

Vi använde galvaniserad plåt för att täcka detta igen. Det är hållbart och stadigt. Det kostar lite, men är det enda som är vettigt att använda. Masonit osv murknar omgående och ger bara risk för mögelangrepp. Du får gräva upp runt om grunden, ta bort de gamla skivorna och sedan sätta dit nytt. Sedan tillbaka med grus och singel.

8.    länk #8

Tack Lisa för ditt svar!
    JA, garaget är nog bara en betongplatta, hur det är med resten av huset vet jag inte.

Ok så det ska finnas någon typ av rasskydd?? Jag har då inte sett något sådant, däremot ser man att det är isolering (gul fibermatta av nåt slag) typ underlite snett under plattan.

9.    länk #9
    Lisa Hs avatar

Hurvida det skall vara eller inte... Vi gjorde en besiktning av huset inför försäljning och fick då veta att endera plexiplast, eller vad det heter, eller galvad plåt var att föredra. Just för att de ej är av organiskt material och håller länge som tusan. Innan hade någon använt masonit som då förmultnade och hela eländet rasade in bit för bit. Att hyra minigrävare var ett bra drag. Det är tungt att gräva för hand.

Plåtslagaren var närmast och gav bäst pris.

Hittade en länk här:
    http://www.lfs-web.se/rasskydd-krypgrund.htm

Edit:
    Du måste naturligtvis kolla detta mera noggrant hur det är för just ditt hus. Detta är de råd och förslag som vi fick och som vi använde.
    Senast redigerad av Lisa H 2011-09-23 12:50 Anledning: Tillägg till mitt svar

10.    länk #10
    Lisa Hs avatar

Maken påminde mig om en sak. Du måste se till så du har ventilation där nere. Ventilationsgaller på långsidorna eller liknande för att få självdrag under huset.

11.    länk #11

Har nu varit ner och själva radhuset är inte med betongplatta, men det är däremot garaget. (huset däremot ligger på grova betongreglar)

Jag tror att krypgrunden skall vara sluten, dvs inga hål. för så är det just förutom där det lyckats bli på 3-4 ställen och jag tippar att det är katter/möss som gjort det. Får ta o gå ner nån dag och fylla igen alla hål både från insidan o utsidan.

Jag har gjort en ny bild hur det ser ut där det nu finns ett hål. Det jag lagt till på bilden är isolering (gult sträck). Detta kanske fungerar som rasskydd? Den ligger kant i kant med betongplattan.

Jag har även tagit ett foto på hur det ser ut, någon här som kanske blir klok på hur det är tänkt? (skall det vara helt slutet?)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P9231303.jpg
Visningar:	13
Storlek:	121.0 KB
ID:	53667  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42