Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36
    Län: Skåne

Avsluta isolerande dränering mitt på vägg (parhus)?

Skall snart få tummen loss och isolera och dränera ena långsidan på vår kåk. Vi bor i ett parhus så dräneringen måste avslutas mitt på väggen så att säga. Någon som har gjort liknande? Är det bara till att rakt upp och ner avsluta med sina skivor? (tänkte köra med dubbla isodrän/pordrän/optidrain)

Svaret: "Kan inte grannen dränera om samtidigt?" funkar inte....

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västra götaland

avsluta med att sätta list hela vägen ner

3.    länk #3
    snuttjulles avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005

Jag skulle fråga grannen snällt om jag fick gräva in en meter på deras sida och lagt minst ett lager på den metern oxå innan avlut med list.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Blekinge

Skall snart få tummen loss och isolera och dränera ena långsidan på vår kåk. Vi bor i ett parhus så dräneringen måste avslutas mitt på väggen så att säga. Någon som har gjort liknande? Är det bara till att rakt upp och ner avsluta med sina skivor? (tänkte köra med dubbla isodrän/pordrän/optidrain)

Svaret: "Kan inte grannen dränera om samtidigt?" funkar inte....
    Vi hade ett liknande dilemma när vi dränerade om kompisens hus.
    Isodrän rekomenderade att försöka gå ut med cirka en meter utanför vår eget hus. Nu föll det oss så bra att grannen hade inga problem med att vi grävde upp en meter in på hans tomt så vi kunde göra detta.
    Ni kan inte göra något liknande?

5.    länk #5
    MMR

Att bara komma precis på millimetern fram till tomtgräns kan bli tufft. Vår tomt delas av en ca 40-50cm bred bokhäck. Denna är planterad på vår sida så under den vet jag inte hur jag skall göra men det löser väl sig när man gräver. I tomtgränsen står ett vanligt nätstaket som då är mer eller mindre övervuxet av boken, och direkt på detta kommer grannens trädäck, så isåfall måste jag gräva under detta. Grannen har dränering med platonmatta tror jag, så kan jag komma ända fra till hans dränering så skulle man kanske kunna skava på en tät duk/folie/platon som viks upp på våra skivor? Men jag vet inte om jag kommer så nära.

6.    länk #6
    MMR

Bifogar en snygg skiss..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	skiss.jpg
Visningar:	6
Storlek:	26.0 KB
ID:	53415  

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Blekinge

Din granne har alltså klätt med platonmatta hela väggen ut mot där ditt hus börjar?
    Då är det egentligen inga problem? Din isodrän möter mot hans platonmatta. Fukten kan ju då inte vandra via hans vägg in i din eftersom hans är klädd med platon. Visst?

8.    länk #8
    MMR

Ja, optimalt scenario är att han lyckats att gräva till tomtgräns och satt platonmatta och att jag lyckas gräva hela vägen dit, då kan man nog som sagt få till en snygg skarv därmellan. Han bör rimligen ha ett liknande problem redan nu då han borde få fukt som kryper från min sida in bakom hans platon om han inte spärrat den skarven på något sätt. Men well well, det är väl som vanligt, bara att köra på och ta överaskningarna allt eftersom de dyker upp, det vore ju inte första gången

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42