Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Dränkbar pump och brunn under källargolv

Hej!
    Har bekymmer med att källaren läcker upp vatten underifrån. Källargolv med klinker. Blir ca 2 mm vatten på en mindre yta. Har hänt ett par ggr denna höst men inte tidigare så jag misstänker på en allt sämre dränering.
    Har inte lust att gräva upp och lägga platonmattor, rör m m. Sitter uterum coh trädäck mot väggarna, stort arbete och dyrt.
    Tänker istället borra och gräva mig ned på 1-2 ställen i källargolvet. Får hjälp med detta till viss del.
    Frågor:
    1. Hur stor diameter bör man ha för att dränkbar pump och givare skall fungera bra?
    2. Vart är bäst att leda ut vattnet till (källarbrunn, stuprör, slang ut en bit från tomten, ut till gatan, annat?)
    3. Pump m givare som sticker ut eller en med nivåvakt inbyggd?
    4. Brunnen, göra den av cementrörsringar eller plaströr? Ingen tjäle under källare väl? Bor i Halland. Botten gjutas slät, rostfri stålplåt eller räcker det med ett lager makadam typ?
    5. Funderar även på att få kollat om där är stopp i stuprörens förlängning ner i jorden, vem gör sånt och vad bör man betala?
    6. Andra bra tips?

Tack tack!
    Jimmy

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: västra götalands län

Hej,
    Jag håller på med ett liknande projekt då vi inte kan dränera huset eftersom halva källare är insprängd i berg, eftersom vi ligger långt ner på berget får vi väldigt stort vattentryck på källaren. Först tätade vi väggarna mot berget men det resulterade bara att vattnet kommer upp genom golvet så nu tänker jag bila upp golvet och lägga dräneringsrör mot väggarna under golvet. Vattnet kommer att ledas till en pumpgrop och sedan pumpas bort. Helst hade jag velat pumpa det till kommunens dagvattenledning men den ligger för långt bort.
    Har kollat på lite olika pumpar men inte bestämt mig för vilken det blir än men någon med inbyggd/elektronisk nivåvakt blir det nog för systemet med en flottör som sitter i en bit sladd känns inte pålitligt och kräver mycket plats samt väldigt djupt hål för att vattnet inte ska komma högt innan den börjar pumpa.

Vet inte heller vad man bör ha för väggar i gropen men skriver mer när projektet går framåt...

3.    länk #3
    Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Jag har pumpgrop i källaren, då vatten tränger upp ur berget underifrån. Samlar upp det i en borrad pumpgrop (400mm?). 50cm djup, men borde varit 1m då pumpen och dräneringen skulle fungera effektivare. Sitter en dränkpump med inbyggd nivåvakt där och pumpar ut i dagvattnet.

I dag är hela systemet öppet, med berg i dagen. Så om nån har nån idé hur man gör en snygg lösning och bygger in berget, pumpgrop och dränkpump så är jag tacksam för idéer.
    En lösning med singel+betong bygger för mycket på höjden och hur gör man för att inte få in singel i pumpgropen?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42