Jag är tacksam om någon kan svara. För några år sen dränerade vi och satte platonmatta runt grunden, och gjorde allt efter konstens alla regler. Dock började svamp växa in genom väggar, eftersom där var en skada från altandörren skulle det visa sig.

Vi fick riva det mesta och bygga om.

Idag har jag ännu en gång upptäckt ett mögelangrepp innanför gipsväggarna. Vi har hål för filter längst ner i golvet och därför upptäckte jag det.
Ja det föranleddes av att jag upptäckte mögel på listen på väggen. Funderar över ifall möglet endast är nere vid golvet innanför väggen...Vi har luftavfuktare som ofta står på i källaren, så man tycker att denna skulle dragit ur fukten. Men inte.

Ska man verkligen behöva riva alla väggar igen ? Undrar jag. Maken deppar ju ihop precis här :(....
Ska jag behöva riva ner väggarna själv, eller kan man eventuellt spraya väggarna med Klorin eller annat. Låter desperat, jag vet. men jag sitter här med en baby på armen med.:rolleyes:
Mycket mycket tacksam för svar.

Jag är ingen expert men jag tror att många skulle vilja veta hur ni har byggt upp vägen. Börja utifrån och gå inåt tex

Edit: Skadar kanske inte med vilken typ av hus ni har?

Redigerat:
Vissa källare är bara inte gjorda för att inredas! Hoppas det löser sig för er!

Källarytterväggar ska inte bekläs med gips. Vill ni inte ha putsad oco målad vägg, använd åtminstone våtrumsgips. Denna monterar ni på plåtregel, luftning i ovan- och nederkant. Ex vis genom ventilerad golvsockel, och i taket en taklist monterad 5 mm från vägg (för att dölja springan). Isolera inte.

Om ni river bort all gips och ev. trälister från väggarna, samt ser till att de är målade med difussionsöppen färg kommer ni sannolikt inte att få mer problem.

• Gilla
Marko Luukinen
  • Laddar…
_chrille_ skrev:
Jag är ingen expert men jag tror att många skulle vilja veta hur ni har byggt upp vägen. Börja utifrån och gå inåt tex

Edit: Skadar kanske inte med vilken typ av hus ni har?
Tack för svar, ja vi har ett hus som är byggt på 40 talet och grunden kallas för krigsbetong, då man blandade i mycket sten o grus har jag hört. Platonmatta, krigsbetong, reglar o gips bara..sen platonmatta golvet med, spånskiva över det osv..:blushing:

Mullbär skrev:
Vissa källare är bara inte gjorda för att inredas! Hoppas det löser sig för er!
Ja du har så rätt, funderar på att bara ta bort möglet och bygga ut istället. Eller kanske inreda vinden men då blir det väl mögel där med..

Niclas Jonsson skrev:
Källarytterväggar ska inte bekläs med gips. Vill ni inte ha putsad oco målad vägg, använd åtminstone våtrumsgips. Denna monterar ni på plåtregel, luftning i ovan- och nederkant. Ex vis genom ventilerad golvsockel, och i taket en taklist monterad 5 mm från vägg (för att dölja springan). Isolera inte.
Det var bra tips, tack för dem, visst inte att det fanns våtrumsgips. Jag tror vi får ta och låta iaf ytterväggarna vara i målad betong då, så ser man vad som händer. Men då kommer där väl salt ur väggarna har jag läst, och det är ju inte roligt att sitta i titta på. Ventilerad golvsockel..ja just det. Det kan man ha i så fall. Nej vi har inte isolerat den här gången heller.:cool:

Jag tror det blir utmärkt med våtrumsgips på plåtregel! Då kan ni tapetsera eller måla som ni vill. Skivorna är konstruerade för att om de blir fuktbelastade, så skall de ändå inte mögla.

Släpp vid golv och tak 10-20 mm så luftas det bra.

Platonmattan på golvet är lite lurigare. Om ni har torr bottenplatta (d v s huset ligger på en höjd, eller grundvattnet går djupt under huset) så funkar det med golvspån på platonmattan och sedan vilket golv som helst.

Men har ni lite fuktig betongplatta, byt heller ut spånskivan mot golvmasonit, (tror den är 6 mm), och avsluta gäna med en heltäckningsmatta. Då sviktar det lite när ni går på golvet, vilket gör att det ventileras "mekaniskt" när man traskar där nere. Luftning vid väggarna, givetvis.

Niclas Jonsson skrev:
Jag tror det blir utmärkt med våtrumsgips på plåtregel! Då kan ni tapetsera eller måla som ni vill. Skivorna är konstruerade för att om de blir fuktbelastade, så skall de ändå inte mögla.

Släpp vid golv och tak 10-20 mm så luftas det bra.

Platonmattan på golvet är lite lurigare. Om ni har torr bottenplatta (d v s huset ligger på en höjd, eller grundvattnet går djupt under huset) så funkar det med golvspån på platonmattan och sedan vilket golv som helst.

Men har ni lite fuktig betongplatta, byt heller ut spånskivan mot golvmasonit, (tror den är 6 mm), och avsluta gäna med en heltäckningsmatta. Då sviktar det lite när ni går på golvet, vilket gör att det ventileras "mekaniskt" när man traskar där nere. Luftning vid väggarna, givetvis.
Jag ska ta till vara på det som du skrivit, tack för den positiva andan,. Ska läsa på ordentligt :rolleyes:

Riv bort gipsen, putsa och bredspackla och måla med silikatfärg så har du en vägg som ser ut som en gipsvägg men med bästa möjliga förutsättningar att hantera fukten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.