Jag har en stuga med en del problem med mycket vatten som rinner från ett berg och in under byggnaden och det skapar problem i en del av grunden.
För ca fem år sedan dränerade jag med makadam och dräneringsslangar. En slang vid berget och en intill husklacken. Detta verkar inte räcka till alls då det kommer väldigt mycket vatten ner för berget då det regnar mycket. Vattnet letar sig enkelt ner genom makadamen och in under huset istället för att fångas upp och forslas bort av dräneringsslangarna (vilket jag nu förstår inte är så konstigt). Jag har gjort ett stort jobb med att dränera o fixa till i den gamla torpargrundsdelen som är i motsatt del av stugan (från berget sett) så nu är det bättre men jag vill även se till att minska mängden vatten som tar sig in under stugan. Helst inget vatten alls förstås.
Jag har länge funderat på vilken lösning som är den bästa och jag har fått en del förslag men jag är osäker på vad jag bör satsa på. Så kul är det inte att göra om en dränering som inte är speciellt gammal. Vill ju inte behöva göra om fler mindre lyckade dräneringslösningar.
Jag hoppas på tips och erfarenheter i ämnet.
Jag bifogar två skisser som beskriver hur det ser ut för att det ska bli lite tydligare att förstå förutsättningarna. I en av skiserna (byggahus_forum_bergsvatten_2.jpg) finns ett förslag på lösning som jag hört kan fungera(!?). En gjuten klack som likt en underjordisk hängränna tar upp vattnet och för det vidare längs med berget och bort från stugan. Är detta en bra lösning? Finns det bättre? Enklare? Hur går man tillväga för att gjuta något sådant på bästa sätt och vad ska jag gjuta med för att det ska hålla och ta upp vattnet som det är tänkt?
Ja, många frågetecken med förhoppning på svar.
Junior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västra Götaland
Att gjuta en klack är en bra lösning, det har jag gjort. Klacken, eller ränndalen som jag kallar den, är ca 14 meter lång och förhindrar effektivt att vatten rinner från en bergssida ner i min grund. Den är cirka 25 cm djup och 5-7 cm tjock och lutar lätt in mot berget samt är gjuten med fall.
Jag gjöt den genom att först borra och fästa ett antal armeringsjärn in i berget längs rännans sträckning. Ovanpå dessa har jag najat fast två parallella järn, ett yttre och ett inre. Därefter byggde jag en gjutform längs hela rännan och avslutade med en 110-mm-stos för att kunna koppla på dagvattenrör. Gjutformen tätade jag mot berget med fogskum. Sedan var det vara att blanda betong och gjuta! Jag blandade en ganska blöt betong för att den skulle fylla ut ordentligt. Lutningen mot berget gjordes när den brunnit 15-30 minuter (börjat bli lite fastare).
Resultatet blev helt perfekt! Fogskummet togs bort när allt härdat och den är i princip helt tät. Man kan också stryka ut en ren cementblandning eller kallasfalt om man vill ha en extra tätning. Gjöt min för tre år sedan och den har klarat tre vintrar utan att frysa sönder. Den har tagit hand om enorma mängder vatten sedan dess :-)
Grymt bra svar och snabbt gick det. Tackar. Skönt att veta att denna metod fungerar så bra. Bra också att du beskrev så bra hur du gjorde.
Om det finns fler som har bra erfarenheter i ämnet mottages det tacksamt även om jag redan fått ett bra svar. Jag är ju ingen hantverkare och gjutning och armeringsjärn hör ju inte till mina specialiteter precis. Finns det andra lösningar så är det alltid intressant att väga dem mot varandra... även om det nu lutar åt klack-/ränndalslösningen.
@covet
I ditt svar ovan skrev du :
"Lutningen mot berget gjordes när den brunnit 15-30 minuter"
...Exakt hur gjorde du lutningen? Skrapar man ut lutningen ur betongen med någon bräda eller skrapa?
Har du hela ränndalen i "marknivå" eller under marknivå under/i makadam liknande min skiss?
Junior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västra Götaland
Lutningen gjordes genom att dra på betongen med ett sk "svärd", dvs en stålglättare. Men det går nog bra med en skrapa eller bräda. Min ränndal ligger över marknivå, men du kan säkert lägga den under. Jag ville ha min över för att ha koll på att den verkligen gör sitt jobb och att inte riskera att stora vattenmängder rinner över.