Nykomling
Medlem: Aug 2011
Län: Stockholms län
Fiskarhedenvillan standardgrund?
Hej,
Är det någon som vet hur Fiskarhedenvillans standardgrund ser ut? Jag har för mig att jag förstod det som att den hade ett 20 cm lager isolering. Stämmer det och vad är det för typ av isolering? Är det tillräckligt mycke och skulle typ isodrän funka bättre? På dessa 20 cm ligger 10 cm betong. Stämmer det och är det bra. En jag känner säger att det är i minsta laget.
Jag känner inte till Fiskarheden specifikt, men jag skulle tro att det är cellplast av kvalitet S100 de isolerar med ( S200 som är lite hårdare i voten, botten på kantelementet). 30cm cellplast isolerar inte särskilt mycket bättre än 20cm, men kan vara nödvändigt om du bor i vårt lands kallaste del. I mellan och södra Sverige finns egentligen ingen anledning att köra 30cm cellplast.
Frågar du cellplastleverantörerna så säger dem däremot det "för att vara på den säkra sidan", men de är ju också affärsdrivna och vill sälja mer cellplast
Hej, Vi har byggt fiskarheden grund själva, vi la 25 cm Cellplast och 15 cm betong med 10x10 6mm armering 12mm armering i kantbalk. Det som kallas "Standard grund" brukar vara 30cm plast 10 cm betong 15x15 5mm armering + 12mm kantbalk.
Men det beror ju på markförhollandet oxå, är det sank mark eller lerigt behöver man en starkare platta, är det på sand/morän så klarar men sig länge på "Standard platta"