Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholms län
    Inloggad

Fiskarhedenvillan standardgrund?

Hej,

Är det någon som vet hur Fiskarhedenvillans standardgrund ser ut? Jag har för mig att jag förstod det som att den hade ett 20 cm lager isolering. Stämmer det och vad är det för typ av isolering? Är det tillräckligt mycke och skulle typ isodrän funka bättre? På dessa 20 cm ligger 10 cm betong. Stämmer det och är det bra. En jag känner säger att det är i minsta laget.

Tacksam för synpunkter

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Sthlm

Jag känner inte till Fiskarheden specifikt, men jag skulle tro att det är cellplast av kvalitet S100 de isolerar med ( S200 som är lite hårdare i voten, botten på kantelementet). 30cm cellplast isolerar inte särskilt mycket bättre än 20cm, men kan vara nödvändigt om du bor i vårt lands kallaste del. I mellan och södra Sverige finns egentligen ingen anledning att köra 30cm cellplast.

Frågar du cellplastleverantörerna så säger dem däremot det "för att vara på den säkra sidan", men de är ju också affärsdrivna och vill sälja mer cellplast

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholmslän

Fiskarhedenvillan har ingenstandardgrung.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västragötalandslän

Hej, Vi har byggt fiskarheden grund själva, vi la 25 cm Cellplast och 15 cm betong med 10x10 6mm armering 12mm armering i kantbalk. Det som kallas "Standard grund" brukar vara 30cm plast 10 cm betong 15x15 5mm armering + 12mm kantbalk.
    Men det beror ju på markförhollandet oxå, är det sank mark eller lerigt behöver man en starkare platta, är det på sand/morän så klarar men sig länge på "Standard platta"

Mvh Fredrik

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholms län
    Inloggad
    Tack så jättemycket för svaren! Nu blev magen lite lugnare.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42