Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Blekinge

Hjälp angående krypgrund

Jag bor i ett hus från 1875 som totalrenoverades 1980-82 som vi har köpt nu.
    Huset har en del med källare och en del med krypgrund.
    Vi hade ingen inspektionslucka så det gjorde jag för 1 vecka sedan.
    Jag kunde då se att vår krypgrund har väldigt litet utrymme.
    Ca 0,15m mellan marknivå och bjälklag.
    Dock är denna marknivå upphöjd jämfört med marknivå utanför grunden.
    Kunde också se att virket var fint och oskadat.
    Isoleringen är 0,2m tjock
    Grunden består utav 1,3m tjock granit runt hela huset.
    Hela utrymmet är då 0,15m högt, ca 7m brett och 9m långt.
    Här finns bara 2 ventiler genom stengrunden. 1på på varje sida om huset rakt över varandra.

Nu satte jag ner 2 fuktigvare i detta utrymme.
    1 med en pinne in genom 1 ventil ca 1,4m in (måste vara precis innanför stengrunden)
    1 direkt vid inspektionsluckan dom är i mitten av detta utrymme med ungefär lika långt mellan ventilerna.
    Den givaren vid inspektionsluckan visar mellan 65-70% och ca 18 grader under en vecka
    Givaren vid ventilen däremot visade till en början för ca 1 veckan sedan hela 94%.
    Jag fick då tipset att stänga ventilerna för att inte få in fuktig luft.
    Jag provade detta och nu har fukthalten sjunkt till 78-80% och är ganska stabilt. dock fortfarande på 65-70% vid inspektionsluckan.

Är det rätt att stänga ventilerna för att inte få in fuktig luft eller kan jag få andra problem?
    Eftersom det inte är mer än 0,15m mellan mark/bjälklag så går det inte att komma ner och lägga plast på marken eller installera avfuktare.. Finns det någon annan åtgärd man kan göra för att lyckas sänka fukthalten?
    Skall dränera om till våren då det inte finns någon fungerande dränering (dock väldigt bra dränerande jord)

Har ni några goda råd till mig eller tror ni att jag kan ta det lungt?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

Det största problemet är uteluft så när luften som så här under rötmånaderna är fuktig och varm så kondenserar den i kalla krypgrunder.
    Det som räddar dig ljust nu är att luften cirkulerar mellan bostaden och krypgrunden och ger hög temp i krypgrunden.
    Så sätt in reglerande ventillation av krypgrunden tex med solvärmare som blåser in torr luft
    Vad du inte får göra innan du isolerat från utsidan och dränerat är att sänka temperaturen i krypgrunden.
    Trygghetsvakten kan gå att använda

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Östergötland

Det finns ingen möjlighet att gräva ur i grunden så att du åtminstone kan åla dig runt? Ett arbete som jag sysslat med denna sommar... Det är inte säkert att det är så lite utrymme överallt i torpargrunden. Just där vi tog upp en inspektionslucka inifrån gick det heller inte att gå ner. Däremot varierade höjden med allt från 20 cm till 50 cm, så på vissa ställen gick det bra att ta sig fram.
    Jag bloggar om min torpargrund: Fuktig torpargrund

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Stockholm

Men...om allt ser bra ut och har gjort så i över 100 år, varför vill du laga något som aldrig varit trasigt? Eller är det så att du vill ha utrymme och isolera trossbotten bättre?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Kunde också se att virket var fint och oskadat.
    Isoleringen är 0,2m tjock
    Grunden består utav 1,3m tjock granit runt hela huset.
    vad kan du göra bättre med en omdränering?
    gaia

6.    länk #6

Gaia: Jag skall dränera och isolera grunden under marknivå. Detta då jag har en tomt som lutar mot huset. och är rädd att vatten rinner in under stenfoten och kondenseras på insidan. Jag höjer samtigt värmen i grunden med isoleringen. Har jag fel?

7.    länk #7

Helene: jag förstår hur du tänker. Nej det är alltså inte för att lägga mer isolering då jag redan har rätt mycket isolering. Men då det kommer allt mer nederbörd så känner jag att jag vill försäkra mig. Marken sluttar desutom mot huset. Så den mängd vatten som rinner mot grundne kan vara rätt mycket.

8.    länk #8

Byggarätt: Nej jag skall absolut inte sänka temperaturen. Jag har ju svårt med trygghetsvakten tex då jag inte kommer ner i krypgrunden. Jag skall inom 1-2 år riva upp golvet i käket för att ta mig en ordentlig titt i krypgrund och åtgärda eventuella fel. Är det riskabelt att stänga ventilerna? Jag har ju ansett att detta skulle hindra fuktig luft att komma in i krypgrunden.

9.    länk #9

Ådala: Idén är bra. Problemet är att det enda stället som det gick att göra en inspektionslucka var i en garderob. Luckan blev inte mer än 30x30cm och där kommer jag inter ner mer än med en kamera för att kunna skapa mig en uppfattning.

10.    länk #10

Gräva intill en 1,3m tjock grund av lagom löst staplat granitsten? Vad gör du om stenar börjar röra på sej?
    Det är trots allt 20 år sen som man kanske ändrat något i huset och som du ser själv finns det inga skador i grunden så det måste ju betyda att det fungerar så som det är idag.
    Du har köpt för många fuktmätare .
    Mätt fukthalten i luften utanför och jämför det i relation till temperatur. Det kan inte bli torrare i grunden än det är i uteluften när man relaterar det till temperatur .
    Hade huset varit felbyggt så skulle den ju inte överleva till idag så ta det lugnt .
    Har du vatten stående i källaren? Om det är bara råfuktigt så kan du skaffa en avfuktare för att förbättra miljön i din källare - den gör mer skillnad än utgrävningar
    gaia

11.    länk #11

Gaia: Du gör mig glad. Du menar att min oro är överdriven? Har haft en konstruktör här som kollat på gunden. Det är en självbärande grund som är murad för at inte falla ihop, men visst det finns ju inga garantier.
    Jag mäter fukthalten både innanför och utanför grundn (självklart med alla mina givare)
    NU ikväll har vi 17,2 grader ute med 74% fukthalt. Inne i grunden på värsta stället precis innanför ventilationshålet så är det 17,9 grader med 79% fukthalt.

12.    länk #12

Jag tycker bara att du än så länge har inget att oroa dej för . varför ska du sätta igång ett mastodontjobb och sen konstatera efteråt att egentligen inget blivit bättre? Ännu värre om du kommer att tröttna när du är bara halvvägs i utgrävningar... och undra om det verkligen var nödvändigt? Du vet ju inte ens hur mycket din uppvärmning kommer att kosta. En krypgrund är i alla fall det minst lönsamma ang värmeförluster eftersom där brukar alltid vara plusgrader medan ytterväggar utsätts för minustemperaturer ....
    Kontrollera /fota din grund 1-2 gånger om året och se om något negativt händer .... gör en fin album och avvakta .
    Det är faktiskt bara klokt att bo i huset ett bra tag innan man börjar riva och slita i allt som går att ta lös . Skaffa en solstol , sätt dej i trädgården, njut och planera nästa års övningar . Då hinner du tänka genom och jag garanterar dej att planerna kommer att ändras många gånger innan du vet vad du vill med huset . Tids nog hittar du något som är akut men det är väl inte din granitgrund just nu , tycker jag.
    Lycka till!
    gaia

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

Om fukthalten i krypgrunden oroar så använd en luftavfuktare men kontrollera så att du inte får in fuktig luft utifrån i onödan i krypgrunden.
    En okänd fråga på 1870 talet var markradon så mät vad du har för halter...
    Håller med tidigare skribenter om du inte har sett fukt så finns ingen anledning att dränera en så gammal och bra konstruktion...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42