Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Dalarna

Måste/Bör man ha dränering?

Jag är tänkte bygga nytt. Kör med platta på mark. Ingen källare. Marken är "som skiffer" som grävmaskinisten sa. alltså hårt packad lera skulle jag gissa.

Min fråga: är det nödvändigt att ha dränering? Det ligger inte nära vatten eller så. inga berg eller dalar nära. plan mark. en åker en bit bort, annars bostadsområde. Jag tänkte ha marksten runt hela huset (om det har någon betydelse).

Om det är så att man "måste" ha dränering. Vad kostar då materialet? Jag skiter i vad jobb kostar. BARA materialet.

/ Tacksam för svar.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

Ja alltid dränering och matrialet är rör 1000 duk 1000 och grus 3000 ev kantisolering eller platon ingår i plattan men 2000

3.    länk #3

Tack så mycket

4.    länk #4

förresten hur mycket material är det ? jag tänkte bygga fiskarheden ärlan. Var det där totalt ?

5.    länk #5
    cust3000s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Ålder: 41
    Län: Östergötland

Hur är det med lekasten?
    Vissa poolbyggen använder detta som dräneringsmaterial istället för grus.
    Lätt att blåsa ut där man ska ha det, och bra isolervärde jämförelsevis.
    Men det kanske inte är så bra till grund?
    Skickat från min bongotrumma

6.    länk #6
    cust3000s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Ålder: 41
    Län: Östergötland

Nu vet jag inte vilket företag det är som blåser ut lecasten? Lecakulor är mer normalt.

I mina ögon verkar det vara riktigt vanskligt att byta ut singelbädden mot lecakulor.
    Det skapar nog bara fuktproblem och det blir ingen fast botten.

Tim90.
    Glöm inte att leda bort dagvattnet från huset, det är speciellt viktigt när du har den schaktbotten du har. Annars blir det lätt en pool.
    Jag menade naturligtvis lecakulor....
    Det kanske inte var retoriskt rätt av mig men 99,9% förstår säkert ändå...

Bärigheten kan jag köpa, men att det skulle skapa fuktproblem har du nog fel...
    Senast redigerad av cust3000 2011-08-02 17:33
    Skickat från min bongotrumma

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson