Jag hade tänkt gjuta en halvcirkelformad betongplatta i kant med en utbyggnad. Det behövs ingen trappa, utan det räcker med en platta på ca 20 cm ovan marknivå. Förslag på hur en gjutform ska göras tas tacksamt emot.
Hittills har jag varit inne på att ha en kantbräda mot huset (den raka delen av plattan) och i den fästa en plywoodskiva som böjs till en rund form. Antagligen behövs det en del stöd på utsidan. Plywoodskivan (eller kanske masonite-?) måste nog skarvas för att få tillräcklig längd.
Några andra förslag? Om min idé fungerar, hur pass tätt ska stöden sättas? Något särskilt jag ska tänka på kring skarven mellan skivor?
Tack för svaret, det verkar rimligt. Nu har det dykt upp en fråga till:
Plattan ska ligga i kant med en utbyggnad på huset. Dörren är lågt placerad, så det blir bara en platta, ingen trappa. Nu visade det sig att byggarna som gjorde utbyggnaden i fjol har lagt markisolering runt, dryga metern ut. Min första plan var att gräva bort marken under och runt plattan, lägga markisolering och fylla upp med grus, och som grädden på moset gjuta plattan. Nu ligger det isolering någon knapp decimeter under marknivån istället och jord under denna.
Frågan är då om jag ska hålla mig till planen, dvs plocka bort isoleringen och gräva enligt ovan, eller om jag ska gjuta *på* isoleringen och strunta i att gräva ut. Om det blir det senare tänker jag nog gräva ut runt plattan och lägga isolering utanför. Tilläggas kan att marken är hyfsat tjälskjutande.