Byggahus.se
Ska gjuta plint till en bod på 3x10m, vilken dimension på gjutrör rekomenderas, 150 eller 200mm?
Stolpsko eller stolpjärn, spelar det någon roll?

Jag har en broschyr från skogindustrierna som heter Boden http://www.byggbeskrivningar.se/byg...spx?Id=14&Fid=103&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr
och jag har följt deras tips på hur man märker ut hörnen med profiler och spänner snöre mellan dessa. Så detta är gjort och det ser jättebra ut och det blir nu lätt att få plintarna i rak linje.
Om jag fattat det hela rätt sen så gjuter man först en botten och stoppar ner armeringsjärn i den. När detta brunnit så ställer man dit papprören och vägar av dessa så de står rakt och sen fylla igen runt rören. Sen ska man alltså kapa rören i rätt höjd men hur gör man detta(och jag har ingen rotiationslaser att ta till) ? Det enda jag ser är att man spänner snöre men det är ju inte så lätt att väga av ett sådant med vattenpass, eller?
 
slangvattenpass och för den exakta höjden kan man väl ta till justerbara stolpskor.
 
Eller köp eller hyr en korslaser och gör jobbet i skymningen (billiga korslasrar syns dåligt i dagsljus) för att väga av snöret i vågrätt. Stoppa ner en mätstav i varje hål när du häller på betong för sulan och kolla höjden mot snöret så plintarna kommer på samma höjd. Dvs om sulans ovankant ligger på samma avstånd från snöret (under förutsättning att snöret är horisontellt) så skall ju rören vara lika långa. Innan du gjuter sulan kan du ju kolla att botten ligger på samma höjd i alla hål Kapa rören med en vass fogsvans om det behövs. Vilken såg som helst bara den är rejält vass.

/Anders
 
Stolpjärn håller längre. Du kan gjuta hela plinten direkt. Använd erfoderligt rör för att få tillräckligt mad betong om båda sidor stolpjärn. Upp till 70 mm = 150-rör. Grövre = 200-rör.

Gör så här:

Gräv hålet till frostfritt djup. 50-100 cm beroende på var i Sverige du är.

Vispa ihop ett par hinkar grovbetong.

Häll en bottensats i hålet.

Tryck ner röret, hyggligt rakt.

Fyll med lite betong, 30 -50 %.

Återfyll kring röret med jord/sand. Packa så bra du kan.

Banka ner ett par armeringsjärn, ca 50 cm längre än gjutröret. Slå med hammare eller slägga.

Fortsätt fyll med betong. Glom inte att "vidrera" den, har du ingen vibb (vilket man nästan aldrig har), så kör upp och ner med en grov pinne eller liknande för att få ur luftfickorna.

Fyll nästan fullt.

Återfyll kring helt färdigt.

Tryck i stolpjärnen. Fixera på något vis så att de ej sjunker. Ex vis kort bit av regel som du sedan fäster i på sidorna nedslagna läkt.

Det går att göra på fler sätt också. Detta var mitt förslag.
 
Niclas Jonsson skrev:
Gräv hålet till frostfritt djup. 50-100 cm beroende på var i Sverige du är.
Dina mått räcker inte!
Inte till frostfritt iaf.

Djupet varierar mellan 1,1 m och 2,7 m
 
Då är det antingen fel eller så gäller det tillsammans med isolering.
Sorry!
 
Det är nog med isolering, god isolering kan halvera frostfritt djup. Kolla den här länken och går till slutet Appendix H:
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/kartor/HMK/dagensHMK/HMK-Geodesi_Marker.pdf
Den här är också bra fast handlar inte om plintar:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1104
Den här är hardcore (Paroc tjäl- och frost), lämplig för den seriöse frostisolatören:
http://parocfi.virtual35.nebula.fi/buildingbook/se/index.php

Så, helgnöjet fixat!

/Anders
 
Har varit ute och grävt lite nu och de två första hålen så kom jag ungefär 35-40cm sen gick jag på berg. Det är väl i och för sig bra då jag inte behöver gräva så långt men istället måste jag köpa en borrhammare så jag kan få ner några armeringsjärn i berget, men en sådan stod i och för sig på inköplistan redan, men inte så högt upp:)
Grävde ett hål till i andra ändan av den blivande boden och där har jag inte hittat något berg ännu och har väl kommit ca. 70cm.
Problemet jag ser är ju att det är svårt att gräva djupt när man samtidigt vill gräva så smalt hål som möjligt. Har ungefär 40cm brett nu och då får man ju stå på knä och gräva med en liten planteringsspade.

Jag glömde skriva att boden ska bli en kombinerad vedbod/redskapsbod och då kanske man kan tulla lite på det här med frostfritt djup, jag menar att det vore viktigare om man skulle bygga en gäststuga eller dyl. där man tänkt inreda inne i stugan.
 
anaitis skrev:
Dina mått räcker inte!
Inte till frostfritt iaf.

Djupet varierar mellan 1,1 m och 2,7 m
Ser att jag komihåg lite fel. Största värdet enl kartan är visst 2,5 m.
 
Tomas J skrev:
Problemet jag ser är ju att det är svårt att gräva djupt när man samtidigt vill gräva så smalt hål som möjligt. Har ungefär 40cm brett nu och då får man ju stå på knä och gräva med en liten planteringsspade.
Med en plintspade så underlättar det grävandet.
http://www.karlstadredskap.se/forsaljning/default.asp?grupp=15&modell=120
 
Uffe_xx skrev:
Med en plintspade så underlättar det grävandet.
[länk]
Det där hade varit något det, för nyss låg jag på mage och krafsade så långt armarna nådde :)
Har nu grävt i alla hörn och gått på berg i 3 och i det sista så har jag kommit ca 80cm men nu sipprar det in vatten och hålet blir vattenfyllt. Hur gör jag nu, funkar det att tömma hålet på vatten så gott det går och sen snabbt i med betong? Är det någon ide att gräva djupare?
Då jag gått på berg i 3 av 4 hål hitills så antar jag att jag stöter på berg i de flesta återstående också men hur gör man i sådana hål? Måste man gjuta en fot även där eller räcker det med att borra i armeringsjärn i berget och sen ställa gjutröret direkt på berget?
 
Uffe_xx skrev:
Med en plintspade så underlättar det grävandet.
[länk]
Jordborr ska det vara :)

Jag har grävt ner mååånga plintar med hjälp av vår borr, och vill man gjuta själv så behövs inte ens gjutrör, hålet blir runt :)

Ska man ha ner färdiga plintar så är det bara att borra hålet, och ta en spade och forma hålet fyrkantigt, och sen ta borren för att lyfta upp jorden/sanden som föll ner i hålet, ett hål tar någon minut borra.

Funkar även fint i grus och sten.

http://www.skurupsborren.se/skurupsborrens-anvandningsomr.html
http://www.skurupsborren.se/
 
Daniel78 skrev:
Jordborr ska det vara :)

Jag har grävt ner mååånga plintar med hjälp av vår borr, och vill man gjuta själv så behövs inte ens gjutrör, hålet blir runt :)

Ska man ha ner färdiga plintar så är det bara att borra hålet, och ta en spade och forma hålet fyrkantigt, och sen ta borren för att lyfta upp jorden/sanden som föll ner i hålet, ett hål tar någon minut borra.

Funkar även fint i grus och sten.

[länk]
[länk]
Det ser ju onekligen enkelt ut med en sådan men då jag gräver på en skogstomt där det är rötter och sten omvartannat så har jag lite svårt att se att det skulle funka för mig, tyvärr.

Det har dragit ut på grävandet men det återstår nu bara fyra hål och jag har berg i alla utom ett. Jag träffar på berget på lite olika djup från ca 40cm till 75cm.
Jag har nu också innhandlat en bra borrhammare för att kunna borra i armeringsjärn i berget. Jag har läst mig till här på forumet att 12mm armeringsjärn funkar bra till att dubba plinten med hur grov borr ska jag använda? 12mm för att bara knacka i järnen eller grövre för att få plats med lite betong i borrhålet?
Sen har jag inte fått svar på frågan om man måste gjuta en fot även fast man dubbat plinten så jag frågar igen ? Och om jag vänder på det hela, om jag kommit ner 60-70cm, räcker det då med att bara gjuta en fot direkt på berget utan att dubba?

Är det viktigt att berget är riktigt rent när man gjuter på det, räcker det att bara skrapabort så mycket löst som möjligt med en lite spade ellr måste man tex. borst rent?

Många frågor blir det men är man novis så är man:S
 
Niclas Jonsson skrev:
Stolpjärn håller längre. Du kan gjuta hela plinten direkt. Använd erfoderligt rör för att få tillräckligt mad betong om båda sidor stolpjärn. Upp till 70 mm = 150-rör. Grövre = 200-rör.

Jag är inte riktigt säker på hur du menar men då jag tänkt använda 45x170 betyder det då att jag kan använda 150mm rör?

Sen tänkte jag nog gå emot ditt råd och istället gjuta foten först och låta detta stelna innan jag kör vidare. Är det dumt att göra så, jag tänker om det blir sämre hållfast vid skarven mellan botten och gjutröret mot att gjuta allt på en gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.