Det har just påbörjats en dränering av vår villa som är byggd 1968, men just nu är det helg och arbetet står stilla. Jag har kikat lite på arbetet som firman har påbörjat. Dräneringsrären läggs ner en bit under grundsulan så det tycker jag ser seriöst och bra ut. Men det som gör mig lite fundersam är hur man monterar isoleringsskivorna (Jakodren). Enligt dom instruktioner som finns på tillverkarens hemsida så ska grunsulan och sockeln tjäras 50 cm upp. Detta har inte gjorts. Sen står det att man ska sätta isoleringsskivorna 10 cm under marklinjen. I vårt fall ligger det ca 30 till 40 cm under. Ska man anmärka på detta eller blir det bra ändå? Tycker att firman i övrigt känns seriös och bra så jag vill inte anmärka och diskutera något i onödan :)

Monteringen av isoleringsskivorna ska sitta så grunt som det är möjligt av estetiska skäl..så där skulle jag reagera för ju högre dom sitter desto bättre isolering.
Tjärningen är inte så långlivad så jag skulle ersätta den med ett membran och komplettera isoleringen med en platonmatta utvändigt kostar nästan inget i detta skede...lycka till för en väl utförd dränering är mycket bar för huset...

Passa på att titta över takavvattningen också samtidigt samt lutningar från terasser och andra ytor..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.