I mitt gamla stationshus så måste jag isolera om vissa golv då det har slarvats med hur det är gjort tidigare och vissa golv är ruggigt kalla vintertid trots golvvärme. Jag tänkte göra detta underifrån källaren då det är lättare att riva underifrån än att riva uppifrån och behöva göra om golvvärmen.

Nu är det så att i den delen där jag måste isolera om så är det en matkällare och ett vedförråd. Nu när jag kollade så är den murade väggen mellan matkällaren och vedförrådet samt även mot ytterväggarna väldigt tjocka vilket gör att man inte kommer åt att isolera golvet rakt ovanför dessa väggar. Därför funderar jag på att riva dessa väggar.

När jag kollade på detta så såg jag att skälet till att väggarna är tjocka är att de är byggd av tre separata murade väggar med luftspalt mellan dessa, mot ytterväggen är det alltså två murade väggar innanför grunden. Är detta en vanlig konstruktion för att isolera en matkällare med? Ska kanske tillägga att huset är 100 år gammalt...

Nu är iallafall dessa murade väggar ett minne blott...

Hej, Jag känner igen detta. Vi har också en murad tegelvägg i matkällaren innanför naturstensgrunden. Vårt hus är byggt 1917.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.