Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2004
    Län: Uppsala

Blå Platon Multi / cellplast / isodrän utanpå källarvägg?

Hejsan!

Efter att ha läst 1000 trådar om dränering så finns mitt problem ändå inte med.
    Har ett hus med källare från 1972 som inte har problem med fukt nu men måste göras nu eller aldrig.
    Jag vill sätta isodrän / pordrän på min källarvägg.
    "Problemet" är att jag har massor av blå Platon Multi och cellplast över.
    Multi är till för att flytspacklas över på golv och Extra är för vägg.

Är det vettig att då sätta Platon+cellplast+isodrän ???

Skillnaden är att Platon Multis pluppar bygger 5mm och Platon Extra 7mm. Tillräckligt?

Eller ska jag strunta i det och bara köra isodrän?

/ Joel

2.    länk #2
    ulmuss avatar
    Junior medlem Medlem: Jul 2010
    Län: skåne

är spillbitar som kan användas till annat ett problem? cellplast är ju möjligt att både minimera risk för tjälskador som isolering som extra-platta utanför fasaden med lutning såsom sig bör eller som isolering av källarvägg för lägre u-värde
    jag hade kört med platonmaterialet jag hade alt försökt byta ut det mot det korrekta om möjligt
    isodrän/pordrän gör ju att man får både hängslen om man även har de övriga två + livrem och är väl aldrig fel

..men jag har inte läst 1000 trådar utan endast översiktligt om källare men så klart läst om isodrän-grundläggning

3.    länk #3

Jag ingen tanke att använda spill utan bara hel platon och cellplast.
    Isodrän rekommenderar två lager 100mm för källarvägg.
    Cellplast har jag och vill därför bara köra ett lager isodrän.

Därför undrar jag om någon kört cellplast kombinerat med isodrän?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Tveksamt om det är så bra att kombinera materialen. Isodrän har en dränerande förmåga och jag tror inte vanlig cellplast har det på samma sätt. Ska du bara isolera är säkert cellplast väl så bra. Platon kan man ha utanför Isodränskivan där man har mycket fuktpåslag, dvs sluttning mot huset eller liknande.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: Värmland

kolla på icopals markisoleringsprodukter, verkar vara liknande det du redan har hemma...

/T

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009

Har också läst typ 1000 trådar om källare och isolering. Så långt som jag läst så ska det räcka med Isodrän, frågan är ju hur det funkar med att sätta cellplast och platon utanför ( för jag antar att du ska ha Isodränen närmast väggen? ). Känns väl som att det kan bli viktigt att se till att det finns kapillärbrytande material utanför/nedanför platonmattan och cellplasten som når ner till dräneringsrören isåfall så att man inte blockerar den vägen för vattnet så att det blir stående mot platonmattan? Påverkar kanske inte huset i det fallet men det kanske blir blött i backen? Känns iaf som overkill att ha både isodrän och cellplast och platon... Kanske en idé att sätta ut cellplast och platon på Blocket och få in lite pengar på det istället?

7.    länk #7

Tack för era synpunkter. Har köpt pordrän och har bestämt mig för att det blir bara det. 2 x 100mm.

/ Joel

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: västra götaland

Klokt val Joel =)

9.    länk #9
    Blåtands avatar
    Län: Närke

Isolering under marken är ett missförstånd som många har gått på här i forumet tyvärr. Det är ovan marken på den sk. hussockeln isoleringen fyller sin funktion. 2x100 mm under mark är bortkastade pengar tyvärr (om du inte bor i permafrost).

Det viktiga med dräneringen är just dräneringen. Kolla att de som gör jobbet får rätt fall på dräneringsröret och att den ligger under plattan. Sedan är ju det självklart att fuktskyddet mot grundväggen verkligen stoppar inträngande fukt från mark, och regn till 100%. Man ser på varudeklarationen på de olika produkterna vad de klarar eller inte och detta tar ca 10minuter kolla igenom. Att en produkt transporterar vatten bra behöver inte betyda att den fuktskyddar din vägg.

Vid isolering av ditt hus lägg pengarna på:
    nr1. Takets funktion och isolering.
    nr2. Fönster och dörrar.
    nr3. Väggarnas isolering
    nr4. Hussockelns isolering ovan mark.
    nr5. När allt detta är ordnat och du fortfarande inte är nöjd med din elräkning kan det ev. vara befogat med någon slags isolering i kombination med ditt fuktskydd.

/B

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009

Ska man ändå gräva och dränera om kan man lika gärna isolera också, kostnaden för det är försumbar i jämförelse med grävarbetet... Jag skulle dock inte gräva bara för att isolera... Tycker ditt inlägg är intressant då du är den förste som lägger upp det på det här viset. :-)

11.    länk #11
    Län: västra götaland

Blåtand

Om du menar isolering(tät) under mark förstår jag dig, men att sätta pordrän skivor under mark på källarvägg är absolut att rekommendera! Men det kanske inte va så du menade?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009

När allt detta är ordnat och du fortfarande inte är nöjd med din elräkning kan det ev. vara befogat med någon slags isolering i kombination med ditt fuktskydd.

Ja Blåtand, detta är intressanta förslag som gör sitt till isoleringen i huset. Precis som jivanoff skriver är det naturligtvis det enda riktiga att göra isoleringen när man ändå har det uppgrävt. Annars rimmar inte ditt resonemang ovan, eller hur?
    Har man fuktproblem är det enda riktiga att gräva upp osv.

13.    länk #13
    Blåtands avatar

Hej,

Kul att utbyta erfarenheter,

Jivanov:
    Visa mig en forskningsrapport där isoleringen har bevisad effekt under mark. Skulle vara väldigt intresserad av en sådan. På mitt hus under dessa två vargavintrar en utan isolering och en med isolering (pordrän) hamnade kwh åtgången förbluffande lika.!! Stor förvåning och besvikelse givetvis efter alla påståenden om isoleringens betydelse under mark här på forumet.

Laarsbandage:
    Varför är detta att absolut rekommendera? Det var liknande påståenden här på forumet som fick mig att handla detta material. Enligt egen erfarenhet har denna isolering ingen betydelse för min ekonomi. Jag hoppades givetvis att den skulle ha någon betydelse eftersom jag satsade och gjorde investeringen, men inte.

Jasse64:
    Att isolera runt grunden kan eventuellt vara mer befogat ju högre upp du kommer i klimatzonen. Ställer mig dock väldigt tveksam om investeringen med att isolera grunden någonsin betalar sig i min klimatzon som är mellansverige. Mitt resonemang bygger på ett felaktigt påstående att isolering runt ditt hus skulle ha någon märkbar effekt i samband med dränering/fuktsäkring utifrån. Varför då sprida denna missuppfattning?

Isoleringen har större betydelse för din ekonomi ju högre upp i fastigheten du kommer. Satsa som jag sade uppifrån taket och jobba er nedåt så får ni mest tillbaka gällande investering/mindre värmekostnad. Var och en blir väl salig på sin tro men av egen erfarenhet efter denna resa vet jag vad som gäller för mig. Om jag i framtiden någon gång skulle investera i ett nytt hus med behov av dränering skulle jag inte ha denna övertro på grundisoleringens nytta.

/B

14.    länk #14

Blåtand: Jag har redan gjort följande på mitt hus:
    1: Lösull 70cm på vinden.
    2. Alla fönster är 3glas Elite Extreme.
    3 Ytterväggar ej tilläggisolerade. Utvändigt ej möjligt då jag har tegel. Vill ej krympa rummen med att regla på en vägg inifrån. ( Väggen består av. Tegel, Cellplast, Ytong och puts och luftspalter)
    4. Ej möjligt att isolera sockeln på huset för jag vägrar ha sockels sticka ut längre än fasadteglet. Otroligt fult!

Anledningen att jag ska isolera källarväggen är för att jag skall delvis bygga garage och anlägga altan längs ena husets hela långsida.
    Har inga fuktproblem i dagslägen, men kommer aldrig kunna åtgärda det i framtiden.

Better safe than sorry, känns det som.

15.    länk #15
    Blåtands avatar

Hej Joel

Ser bra ut. Se till att få det riktigt tätt och isolerat runt alla fönster så har du gjort vad du kan. Du kan gå runt huset med en värmepistol och se om du hittar några köldläckor som en sista försäkring om att det inte strömmar ut värme någonstans.

Önskar att jag kommit lika långt som du med mitt hus..

/B

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42