Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: västra götaland

Men det är därför du har geotextil på utsidan för att separera materialen och förhindra igensättningar i pordränen.

2.    länk #32
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: Värmland

För att gå tillbaka till grundfrågan, hypotetiskt, om man hade platon och cellplast, hur blir det om man sätter cellplasten närmast väggen (i detta fall putsad leca) och hänger platon utanpå, givetvis så att inget vatten eller smuts kan tränga innanför? Mattan går ner till dränering..

3.    länk #33

Du stänger inne fukten från huset då. Isoleringen är ju tät så fukten inne från huset kan inte gå ut och ner i dräneringen.

4.    länk #34
    Blåtands avatar
    Län: Närke

Laarsbandage:
    Varför ska man välja platon med isolering utanför istället för pordrän? Det blir ju dubbel jobb! Svar: Det är inte vårt bekymmer som konsumenter att Du antyder monteringen tar längre tid för entreprenören. Jag är ute efter ett 100% säkert system för mitt hus utan kompromisser.

Sätt pordrän direkt istället så har du båda funktionerna med en gång. Svar: Enligt vilka
    faktablad, står det i typgodkännandet? Står inget om att systemet är helt fuktsäkert i något information jag hittat. Har du någon sådan information?

Pordrän rekommenderar 2x100, men jag har varit med på jobb där vi använt 1x100 och det har räckt. Det beror nog på förutsättningarna. Svar: Vem tar dessa beslut och på vilka grunder? Hur vet du/ni att det har räckt? Vi konsumenter är ju helt utelämnade eftersom det tydligen är godtyckligt för grävarföretaget vad som är nog. Även mitt hus står på en gammal lerig sjöbotten. Var det då rätt enligt dig att bara använda en 1x100 mm skiva? Vad anser du?

Nu undrar jag vad du menar när jag har fel med vattentryck mot grund? Eftersom pordrän är dränerande kommer ju allt vatten rinna ner till dräneringen. Svar: Hur mycket sprider vattnet ut sig i skivan och hur många % av detta vatten kommer i kontakt med den enligt rekommedationer rengjorda/oskyddade väggen vid olika vattentryck?

"Platon har bara ett system. Matta först och sedan en räfflad isolerskiva utanpå för dem som nu vill återfylla med befintliga massor och för att vatten skall kunna rinna av."
    Vart tar detta vatten vägen? Och vad är det för isoleringsskivor? Dränerande? Vattnet blir ju stående i dom annars. Svar: Skivorna är formgivna så att vatten lätt kan
    transporteras ned i de breda yttre spåren till dräneringen. Det finns alltså luftfickor/spalter längs hela cellplasten mellan skivan och den skyddande duken där vattnet kan rinna ned till dräneringen. Har du någonsin hört talas om att en cellpast blivit vattenfylld? Man använder ju cellplast under bryggor tex för dess flytförmåga och stänga ute vatten.

Tycker du inte det är bättre att använda en skiva med två funktioner istället för att först sätta en matta och sen behöva sätta isolering? Blir ju dubbel jobb! Svar: Du menar 2x100 mm dvs två varv att sätta upp eller? Vad tar egentligen mest tid. Och i så fall blir det två varv med dränerande och till viss mån isolerande funktion. Ingenting om ett 100% igt fuktskydd...

Mitt hus skulle givetvis ha fått 2x100 mm om entreprenören följt rekommendationen från tillverkaren. Jag gör denna investering en gång i livet och har rätt att få monteringen utförd efter den rekommenderade beskrivningen. Eller hur?

Jag skall inte vara utelämnad till någon entreprenör som eventuellt har ett annat jobb inbokat och måste ta beslut å mina vägnar om nödvändigheten av 1 eller 2x100 mm skivor. Förstår du dilemmat?

Vore tacksam för i alla fall ett par svar på mina nu många obesvarade frågor till dig...

5.    länk #35

Wow du tog dig verkligen tid att göra ett snyggt inlägg

Jag är ganska säker på att entreprenörerna är väl medvetna om att det tar längre tid med platon och isolering vilket gör att dom tar betalt för den tiden.

Jag kan inte heller hitta det i typgodkännandet jag kan bara utgå från mina erfarenheter av dom dräneringar vi gjort. Det har gjort STOR skillnad och på väldigt kort tid på de hus vi gjort dessa jobb.

Just det projektet vi gjorde där vi använde en skiva var det sandbotten och min chef gjorde bedömningen att det räckte. Det gjorde OTROLIGT gott på dom kåkarna! Jag skulle använda två skivor vid fuktiga marker, speciellt i närheten av berg! Har du problem med fukt i källaren nu efter?

När jag menade att vattnet blir stående så förstod jag det inte som att dom leder vattnet ner till dräneringen utan "stoppas" vid isoleringen och marken omkring blir blöt.

Jag har bara bra erfarenheter av pordrän och jag hoppas inte entreprenören gjort något fuskjobb hos dig? För alla jobb jag varit med på har det gjort stor skillnad på före och efter!

Avslutningsvis måste jag säga att fuktspärrstekniks dränering(dränrör ingjutna i pordrän) intresserade mig. Undrar dock vad priset är per meter? Vet du?

6.    länk #36
    Blåtands avatar

Larsbandage:
    Jag är ganska säker på att entreprenörerna är väl medvetna om att det tar längre tid med platon och isolering vilket gör att dom tar betalt för den tiden. Svar: Nu gör du antaganden igen. Antaganden är livsfarligt när man gör skall råda andra. Med rotavdrag på arbetskostnaden är det ointressant i samanhanget om det tar en halv dag extra att vara noga och göra rätt för sig som entreprenör med system som ger skydd till 100%.

Jag kan inte heller hitta det i typgodkännandet jag kan bara utgå från mina erfarenheter av dom dräneringar vi gjort. Det har gjort STOR skillnad och på väldigt kort tid på de hus vi gjort dessa jobb. Svar: Inget tydligt godkännande, skillnader vid olika förutsättningar och du kör på som om inget har hänt.

Just det projektet vi gjorde där vi använde en skiva var det sandbotten och min chef gjorde bedömningen att det räckte. Svar: Bedömning av din chef... Är han byggnadsingenjör eller liknande? Vi som konsumenter skall själva serveras den informationen genom typgodkännande samt tydliga instruktioner som är lätta att hitta och förstå.

Det gjorde OTROLIGT gott på dom kåkarna! Jag skulle använda två skivor vid fuktiga marker, speciellt i närheten av berg! Har du problem med fukt i källaren nu efter? Svar: Nu börjar det bli intressant. Är det inte så att ju mer vatten som trycker mot huset, (exempelvis vid bergssidor). ju mer skivor behövs det så att vattnet hinner rinna ned innan det trycker mot husväggen?

Du gör den bedömning som vem som helst men någon sånär kunskap om detta skulle göra. Men var finns de riktlinjer för och när man skall sätta en eller två skivor. Hur skall jag kunna få rätt i domstol när det är så vid en eventuell process? Min kåk ligger ju som din i lera. Skulle du vara nöjd med 1x100 mm? Har som sagt inte märkt någon besparing på min elförbrukning men det är torrare nu som det blir när man dränerar om runt huset. Frågan är bara om det håller i längden med dessa skivor.

När jag menade att vattnet blir stående så förstod jag det inte som att dom leder vattnet ner till dräneringen utan "stoppas" vid isoleringen och marken omkring blir blöt.

Jag har bara bra erfarenheter av pordrän och jag hoppas inte entreprenören gjort något fuskjobb hos dig? För alla jobb jag varit med på har det gjort stor skillnad på före och efter! Svar: Jag vet inte om du har läst min inlägg men jag är väldigt oroad nu när jag satt mig in i hur detta material fungerar.

Avslutningsvis måste jag säga att fuktspärrstekniks dränering(dränrör ingjutna i pordrän) intresserade mig. Undrar dock vad priset är per meter? Vet du? Svar: Ingen aning. Förmodligen bör det väl ligga straxt över ett vanligt dräneringsrör.

Hoppas att du nu inser faran med att rekommendera en produkt som inte har den genomlysning som man kan förvänta sig av en byggnadskomponent som skall utföra en så viktig sak som att fuktskydda ditt hus.

/B

7.    länk #37

Hej igen Blåtand!
    Jag hittade faktiskt en länk med bevis på typgodkännande på pordrän och isodrän! http://www.pordran.se/pordranskivan/typgodkannandebevis http://www.isodran.se/tekniskfakta.php

Av det jag läst så behövs en bedömning av byggingenjör eller besiktningsman eller liknande för att avgöra vad man ska använda sig av. Det är svårt som privatperson att kunna veta hur våt mark man har vid sin villa!

I ditt fall hade jag velat ha två skivor. Eftersom lera håller såpass mkt vatten känns det bättre enligt mig, men kan du inte fråga din entreprenör varför dom gjorde bedömningen att en skiva räckte?

Jag ser absolut inte pordrän eller liknande system som någon fara utan tycker att det är ett mycket smart sätt att isolera och dränera sin källare. Om du är så tveksam på systemet får du väl kontakta Pordrän och Isodrän och ställa dina frågor till dom. Dom kan ge dig bra svar på dina frågor!

8.    länk #38
    Blåtands avatar

Ett tag sedan

Hej igen Blåtand!
    Jag hittade faktiskt en länk med bevis på typgodkännande på pordrän och isodrän! http://www.pordran.se/pordranskivan/typgodkannandebevis http://www.isodran.se/tekniskfakta.php
    Bra då finns det godkännande i alla fall att läsa.

Av det jag läst så behövs en bedömning av byggingenjör eller besiktningsman eller liknande för att avgöra vad man ska använda sig av. Det är svårt som privatperson att kunna veta hur våt mark man har vid sin villa! /
    Svar: Precis, lita aldrig på grävarens kunskaper om vad som räcker. Koppla om du skall använda skivor av detta slag in en fackman (byggnadsingenjör) eller ta ett beprövat system. Låt aldrig grävarens egenintresse att tjäna pengar på material gå framför ditt intresse att få en bra grund till ditt hus. Man vet oftast inte innan man grävt upp om det fungerar med skivor eftersom väggen under mark är dold, Grävaren kommer aldrig byta ut systemet när materialet är på plata även om han ser att det är olämpligt för just ditt hus.

I ditt fall hade jag velat ha två skivor. Eftersom lera håller såpass mkt vatten känns det bättre enligt mig, men kan du inte fråga din entreprenör varför dom gjorde bedömningen att en skiva räckte? Entreprenören har enligt uppgift tyvärr försatts i konkurs. Jag kommer aldrig lita på vad en grävare rekommenderar igen. Inte om jag inte får alternativa offerter på olika system för min grund. Sedan är det ju så att det är viktigt att de är noggranna under arbetets gång.

Jag ser absolut inte pordrän eller liknande system som någon fara utan tycker att det är ett mycket smart sätt att isolera och dränera sin källare. Om du är så tveksam på systemet får du väl kontakta Pordrän och Isodrän och ställa dina frågor till dom. Dom kan ge dig bra svar på dina frågor! Vid rätt plats på en byggnad kan säkert dessa skivor göra mer nytta och framförallt om man tar in en rådgivande ingenjör som övervakar arbetets gång.

9.    länk #39
    Lockes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Blåtand:
    1) Du bortser från att platonmattan skapar en ventilerad luftspalt mellan isolering och grundmur.
    2) Fukt vandrar inte utåt genom väggen så som du beskriver. Fuktvandring i material är väldigt komplext. Det vi kan mäta är nettoeffekter, exakt vad som sker kan vi bara sia om. Det är exempelvis möjligt med fuktvandring i ångfas i en riktning och kapillärsugning i den andra. Jag är medveten om att det i reklamfilmerna ser enkelt ut - men det är det inte.
    3) Isoleringens avstånd från marken saknar betydelse.

Har för mig att vi haft den här diskussionen tidigare. Min rekommendation till folk som skall dränera är att använda sig av system Platon eller likvärdig (Icopal mfl.) samt isolera med XPS-cellplast. Anledningarna härtill drar jag inte igen - den som söker skall finna.

Den enda fördelen (om någon) som jag kan se med Pordrän / Isodrän är möjligen att det är ett system som är lätt att montera.
    Totalrenovering och ombyggnad av ett problemhus byggt 1961.
    http://videblick.wordpress.com/

10.    länk #40
    Junior medlem Medlem: Jul 2011

Locke
    Kan du förklara hur du kan få en ventilerat luftspalt utmed grundmuren.Speciellt när mattan inte skall sticka upp ovanför markytan

11.    länk #41
    Lockes avatar
    Inloggad
    Ja, det är inte så svårt att förstå - eller? Spalten är sammanhängande i höjdled och får antas kommunicera med uteluften i det att avslutningslisten ligger alldeles i ytan på ett skikt med mycket stora porer (makadam, singel). Ventilationen till största del beroende av de spaltbredder som bildas mellan listen och mattan. I en rak spalt räknar man med b^3 - den här spalten är lite knöligare att räkna på men vi kan ju i alla fall konstatera att den inte är tät i förhållande till uteluften.

I spalten kan man anta att det sker en egenkonvektion på grund av temperaturgradienten som bildas då markens temperatur i nederkant vägg går mot uteluftens temperatur i ovankant avslutningslist. Som bekant sker fukttransport mycket snabbt i konvekterande luft jämfört i material varför en ganska jämn fördelning av aktuell ånghalt kan antas i spalten.

Jag vill hävda att denna sammanhängande luftspalt troligtvis är "platonmattans" största fördel jämfört med andra tekniska lösningar.

12.    länk #42
    Junior medlem Medlem: Jul 2011

Med tanke på att mattan avslutas ca 10 cm under maknivå med täcklist som silikonas mot grundmur ,sedan SKALL ett tätskikt med jord finnas på topp .Det finns varken i mark eller Bygg AMA någonstans någon text att det ska fyllas med ett singeldike uppmed grundmuren .Sedan e det ju som så att har du satt ett tätskikt på grundmuren varför skall du då fylla med något som försämrar det hela.Sedan när man läser dina utläggningar så e du otrolig att prata mot dej själv ,att du sedan har gått skolor o kurser mm mm och kan ta betalt för det hela är bra men tyvärr så funkar det dåligt i verkligheten .Det e skilnad på teori o praktik

13.    länk #43
    Lockes avatar
    Inloggad
    Ja, du tänker så. Då förstår jag hur du menar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42