Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2004

rimlig kostnad för omdränering

hej,

har ett enplanshus med källare där putsen släpper invändigt vid sockel och en bit upp. dräneringen är tegelrör och har inte åtgärdats sedan huset tillbyggdes -68. det är även rått i källaren som vi delvis har som boyta så nu är det dags för isolering och omdrän. skulle kunna göra det själv, men orkar eg inte, finns andra saker som jag måste lägga tid på också.

jag har, via kontakter, fått tag i en entreprenör som oftast jobbar med större projekt, typ brf:er och kommuner, men som verkar kunna sina saker när det gäller omdränering och isolering.

jag har fått ett pris som är 3750 ink moms/lpm före rotavdrag. det känns högt, men egentligen har jag ingen uppfattning om vad kostnaderna ligger runt i stockholm.

någon som har erfarenhet av prisbilden, eller kan tipsa om andra entreprenörer i stockholmsområdet som har gjort ett bra jobb?

2.    länk #2
    Magnus Ladulåss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Om detta gäller en "normal" dränering var det det värsta jag hört hittills. Vid tiden då ROT infördes 2009 fick jag in fyra offerter på mellan 1800-2200 kr/lpm i gbg. Har sedan dess sett att priserna hos vissa börjat skena, först uppåt 2500 och sedan uppåt 3000 kr/lpm och nu en toppnotering på 3750! Det skiljde aldrig så mkt mellan gbg och sthlm 2009. Redan 2 år efter införandet har vissa mage att äta upp nästan hela ROT bidraget...
    Senast redigerad av Magnus Ladulås 2011-04-01 09:17

3.    länk #3
    RtZ
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götaland (Göteborg)

Nej, nej, nej... Testa du med några fler

4.    länk #4

jag förstår.

men problemet är som vanligt att hitta hantverkare man kan lita på, särskilt när det gäller ett arbete som täcks över av den som utför det. ska bygga uterum och grejjer ovanpå delar av omdräneringen och då är jag ju rätt mån om att det blir ordentligt gjort från början.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm

jag tycker nästan att det låter billigt jämfört med de offerterna jag fått in för liknande arbete i hägerste. värsta var uppåt 5700/ lpm. före rot.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Vi betalade ca 3000 kr / löpmeter efter ROT i GBG-trakten. Är definitivt värt att leja bort den typen av arbete!

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: västra götaland

Jag har själv jobbat med det som anläggare och ett ca pris är 2000-2500 kr/lpm med ett djup på ca 2 meter(förutsatt att det är normala förhållanden). 5700 kr/lpm var det värsta jag hört!!! Hade du berg runt hela kåken eller?

8.    länk #8

det är helt otroligt. verkar inte gå att få tag i seriösa hantverkare längre, alla ska bara snika till sig rotavdraget själva..

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: västra götaland

Freddeh: Vi finns, men tyvärr verkar det komma fler och fler oseriösa =/ Riktigt tråkigt!

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Stockholm

Freddeh: Har du fått tag på ngn firma än som du kan rekommendera? Tycker de flesta verkar vara skojare som aldrig dyker upp eller ger överpriser.

11.    länk #11

tyvärr inte. har kontaktat två firmor till i sthlmsområdet, men det är knappt att de kan ta sig ut och titta. vet inte hur jag ska få tag på nån seriös. man får väl sadla om..

12.    länk #12

lyfter denna tråd enbart för att berätta hur nöjd jag blev med Lagström Service AB i Älvsjö som gjorde omdräneringen, vet ju själv hur svårt det var att hitta nån. Trevliga och flexibla, körde efter
    pordräns metod, vilken jag hade satt mig in i ganska ordentligt eftersom jag övervägt att göra det själv. Såvitt jag kunde bedöma har de följt anvisningar hela tiden och jag fick en positiv upplevelse av att leja bort jobb, vilket jag inte brukar få. priset för 200 mm pordrän med grävlängd på ca 70 m och 1,8 djupt blev ca 3600 per meter före rotavdrag. grunden helblästrades.

sedan tillkom extraarbete men där var de flexibla och tog normal timpenning för grävare osv.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42