Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Aha.

Okej det var ju skönt att höra för er skull. Ja då kanske med lite tur och eget arbete inte behöver springa i väg så fasansfullt.

Mvh

Bara jag.

2.    länk #17
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

För att slippa att vatten kommer in i krypgrunden så måste det dräneras bort, om jag skulla gjort det skulle jag grävt ner till berg längs hela tomten på ovansidan och på det viset dränera hela tomten, ev ytterligare en dränering närmare huset och glöm inte att leda bort avvattningen från taket.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götalands Län

Tack barajag.

Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.

Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?

4.    länk #19

För att slippa att vatten kommer in i krypgrunden så måste det dräneras bort, om jag skulla gjort det skulle jag grävt ner till berg längs hela tomten på ovansidan och på det viset dränera hela tomten, ev ytterligare en dränering närmare huset och glöm inte att leda bort avvattningen från taket.
    Okej, tack för tipset!

Att dränera hela tomten låter som en intressant idé!

5.    länk #20

Tack barajag.

Besiktningsmannen som också är värderare gav mig ett riktpris på 3500kr/kvm för byte av bjälklag (inkl isolering och golv ovanför). Om det stämmer så kanske vi fixar det inom budgeten. Jag räknar dock med en massa överraskningar faktiskt och tror det kommer dra iväg.

Har någon ett tips på hur jag tar mig vidare. Ska jag kontakta byggfirmor med besiktningsprotokollet som underlag och sen ta ut dem till huset så de får kolla på det? Eller hur går det till?
    Precis. En byggfirma måste ju se irl. Är extremt svårt att svara på i telefon vad det skulle komma att kosta, men det viktigaste är som tidigare skribent sa så är det att eliminera problemet så det inte kommer tillbaka.

Lycka till
    Bara jag

6.    länk #21
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Jag har bytt golv och bjälklag på ca 60m2, att byta reglar och spån kanske tar en vecka. Men innan man lägger igen så åtgärdas grunden, bra ståhöjd så att säga.
    Sedan tillkommer arbetet med väggar och syll. En rekomendation är att riva ut allt invändigt mot yttervägg, det är enklare att sätta nytt än att lappa det gamla samt man kan få till lite annat samtidigt som el m.m.

Försök att få tag på en firma som varit med ett tag, de har fixat massor av sådana här grunder. Ta det på löpande och fråga hur mycket ni kan hjälpa till själva, här kan ni spara massor av pengar för det tar tid att, riva slänga, bära fram osv, låt firman sköta snickeriet. Då kan det hända att firman inte behöver vara på plats hela tiden och ev kan de kanske komma till er tidigare.

Men börja fråga runt bland bekanta och grannar, någon måste ha en bra referens.

7.    länk #22

Tack för alla konstruktiva svar!

Jag ska alltså kolla runt i grannskapet om de känner till någon vettig firma. Sen bjuder jag ut dem så de får kika på huset. Hoppas bara att någon har tid, har förstått det som att de bästa firmorna är mycket upptagna. Ah, jag hoppas på det bästa!

Tack igen
    Pemell

8.    länk #23

Tack barajag.

Vill du ha hjälp med att hitta en firma kan du pm:a mig.

9.    länk #24
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Fint hus måste jag säga, synd på grundförhållandena. Hoppas ni slipper riva ut allt för mycket så "finheten" går förlorad. Tyvärr såg det inte ur att finnas så mycket fler våningsplan att evakuera till så jag hoppas ni får möjlighet att ta det värsta utan att bo i huset

En bra snickare/hantverkare har väl ofta fullbelagt ungefär 6-18månader framåt.

En snickare som byggde mitt emot oss, som jag tycker verkade riktigt duktig och bra, jag bara passade på och kolla hur uppbokad han är, han har fullt med uppdrag drygt året framåt, men har små luckor att ta på sig smågrejer på. (eller ta hand om tidsglidningar i de stora projekten).
    Tyvärr allt för medveten om detta, gäller att ha tur ibland och och ibland får man lugnt vänta in rätt person att göra jobbet i de fallen man inte orkar/kan göra det själv. Att känna rätt hantverkare känns som 2/3 av jobbet ibland med ett renoveringsobjekt

10.    länk #25
    Jojx81s avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västragötaland

Om ni kan tänka er att gråta i tv kanske arga snickare eller motsvarande program kan vara en idé.
    Då blir det ju billigare

11.    länk #26
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Mja, jo, LITE billigare blir det väl eftersom de brukar bjuda på hantverkarna, men om man tror att TV-bolaget eller sponsorer står för alla kostnader i TVs olika byggprogram så tror man fel.

12.    länk #27
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Fördel som ni har är ju också att ni kan få lite rabatt på renoveringen. ROT avdraget gör ju att de första 100000, bara kostar 50000...
    Lycka till! Jag tror och hoppas ni kan hålla er inom 300000krs budgeten.

13.    länk #28

Planerar inte att delta i något tv-program, men tack för tipset ;-)

Vi har en liten gäststuga om 15 kvadrat, där skulle man kunna bo ett tag. Jag är en hejjare med stormkök nämligen!

Dock väntar vi tillökning i slutet av maj så kanske inte den bästa idén. Allt hände visst på samma gång.

Hubbe- tack så mycket. Jag hoppas budgeten håller annars blir det lite tuffare då föräldrapenningen kommer strama åt det lite kommande året.
    Senast redigerad av pemell 2011-03-29 14:26

14.    länk #29
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

som sagt allt på en gång

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson