14 171 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Gjuta källargolv, hur mycket betong?
Hej!
Har i dagsläget 120kvm källare där ca 50kvm är "outgrävt" utan betong. Resten är inredd källare med betonggolv.
Jag har nu tänkt inreda det som är kvar och har lite funderingar.
Det ligger någon typ av singel/grus där just nu och är 220/240cm i takhöjd där just nu. Men ingen isolering under.
Hur mycket isolering bör jag köra? Bör jag lägga någon typ av makadam eller dyl för kapilärbrytande effekt eller vad man nu kallar det? Jag vet inte om det kommer upp fukt eller vatten från marken, men är väl bäst att vara säker?
Hur tjockt lager betong måste jag köra eller bör jag köra, samt hur många m3 kan det tänkas gå åt? Ungefärligt pris för detta?
Jag hade tänkt lägga klinker ovanpå betongen sedan då jag antar att det är bäst så det inte finns risk för fuktskador.
Något speciellt jag måste tänka på? Huset är från -60 och står i Gävle samt väggarna är av lättbetong.
Tack på förhand.
Har i dagsläget 120kvm källare där ca 50kvm är "outgrävt" utan betong. Resten är inredd källare med betonggolv.
Jag har nu tänkt inreda det som är kvar och har lite funderingar.
Det ligger någon typ av singel/grus där just nu och är 220/240cm i takhöjd där just nu. Men ingen isolering under.
Hur mycket isolering bör jag köra? Bör jag lägga någon typ av makadam eller dyl för kapilärbrytande effekt eller vad man nu kallar det? Jag vet inte om det kommer upp fukt eller vatten från marken, men är väl bäst att vara säker?
Hur tjockt lager betong måste jag köra eller bör jag köra, samt hur många m3 kan det tänkas gå åt? Ungefärligt pris för detta?
Jag hade tänkt lägga klinker ovanpå betongen sedan då jag antar att det är bäst så det inte finns risk för fuktskador.
Något speciellt jag måste tänka på? Huset är från -60 och står i Gävle samt väggarna är av lättbetong.
Tack på förhand.
Har kollat runt lite nu och sammanställt lite. Låter detta som vettiga siffror och är det något jag bör ändra? Kanske ta bort eller lägga till? Konstigt materialval eller dyl?
Betongpris är räknat på 1300kr/m3. Kanske är för lite? Makadam på 200kr/ton?
Rum 1
---------------------------
Bredd: 4.1m
Längd: 5.3m
Höjd tak: 2.2m
Kvadratmeter: 21.73m2
Makadam 8-16: 20cm 870kr
Isolering cell S80: 30cm 4400kr
Armering: 1000kr
Golvvärme: 20mm 90m 1800kr
Betong: 10cm (2.17m3) 2821kr
TOTALT: 10891kr
Rum 2
Längd: 6.0m
Kvadratmeter: 24.60m2
Makadam 8-16: 20cm 984kr
Isolering cell S80: 30cm 4915kr
Golvvärme: 20mm 100m 2000kr
Betong: 10cm(2.46m3) 3198kr
TOTALT: 12097kr
Rum 3
Bredd: 3.5m
Kvadratmeter: 21.00m2
Makadam 8-16: 20cm 840kr
Isolering cell S80: 30cm 4195kr
Golvvärme: 20mm 85m 1700kr
Betong: 10cm(2.10m3) 2730kr
TOTALT: 10465kr
Betongpris är räknat på 1300kr/m3. Kanske är för lite? Makadam på 200kr/ton?
Rum 1
Längd: 5.3m
Kvadratmeter: 21.73m2
Makadam 8-16: 20cm 870kr
Isolering cell S80: 30cm 4400kr
Golvvärme: 20mm 90m 1800kr
Betong: 10cm (2.17m3) 2821kr
TOTALT: 10891kr
Rum 2
Kvadratmeter: 24.60m2
Makadam 8-16: 20cm 984kr
Isolering cell S80: 30cm 4915kr
Golvvärme: 20mm 100m 2000kr
Betong: 10cm(2.46m3) 3198kr
TOTALT: 12097kr
Rum 3
Bredd: 3.5m
Kvadratmeter: 21.00m2
Makadam 8-16: 20cm 840kr
Isolering cell S80: 30cm 4195kr
Golvvärme: 20mm 85m 1700kr
Betong: 10cm(2.10m3) 2730kr
TOTALT: 10465kr
Lite beroende på hur underlaget ser ut kan du ju överväga att lägga ett lager isodrän/pordrän i botten istället för de 20cm 8-16 för kapilärbrytning. Denna skiva ersätter också 10cm av din isolering. Dessa skivor är ju dock avsevärt mycket dyrare än vanlig S80 från byggmax (vissa byggmax har föresten S100 1x2m, det brukar vara prisvärt).
Du bör ha någon byggplast överst som radontätning om markradon finns i området.
Använd 6x150 armering så går den att gå på utan att järnen kröks.
Räkna med 4m 20mm slang per kvm.
Du bör ha någon byggplast överst som radontätning om markradon finns i området.
Använd 6x150 armering så går den att gå på utan att järnen kröks.
Räkna med 4m 20mm slang per kvm.
Ett litet tips om den radontätande plasten som MathiasS nämnde; om du ska klamra fast golvvärmeslang med "plastspik" ner i isoleringen så punkterar du plasten om den ligger överst. Undvik detta, antingen genom att istället fästa golvvärmeslangen i armeringen mha buntband, eller genom att lägga byggplasten en bit ner, mellan två skikt av isolering.
Hm det där låter ju vettigt. Speciellt med isodrän/pordrän. Men finns det några riktlinjer på vad det kan tänkas kosta per kvm med dessa skivor? Så man kan räkna på om det är lönsamt. Det är ju betydligt enklare än att behöva frakta ner makadam iofs, men blir det 3 - 5 ggr dyrare t ex så är det kanske så att jag tar makadam ändå.
Sen, hur tjock isodrän/pordrän-skiva ska jag köra med då? 100 eller 200mm?
Spelar det någon roll om man lägger plasten högst upp eller mellan skivorna?
Sen, hur tjock isodrän/pordrän-skiva ska jag köra med då? 100 eller 200mm?
Spelar det någon roll om man lägger plasten högst upp eller mellan skivorna?
Redigerat:
Det är nog rätt normalt att lägga 200mm isolering under betongen och då kör man en 100mm skiva i botten.
Nej, det spelar ingen roll om du lägger plasten högst upp eller mellan skivorna. Möjligen kan man ha åsikten att betongen kan rinna ner mellan skivorna och skapa köldbryggor. Man kan ju lägga någon billig markduk överst som gör att betongen inte rinner iväg.
Nej, det spelar ingen roll om du lägger plasten högst upp eller mellan skivorna. Möjligen kan man ha åsikten att betongen kan rinna ner mellan skivorna och skapa köldbryggor. Man kan ju lägga någon billig markduk överst som gör att betongen inte rinner iväg.
Så alltså en 100mm isodrän/pordrän och sen 100mm cellplast på det? Eller är jag ute och cyklar nu 
Man tjänar inget extra på att ta t ex 300mm? Eller får man inte igen dom pengarna nog snabbt? Vill vara helt säker på att värmen inte sticker rakt ner i marken.
Sen är det "inredda" källarutrymmet oisolerad platta och putsade väggar. Bör man skärma av den nya plattan mot angränsande väggar dit in på något sätt? Och isf hur gör jag det bäst? Det är i rum 1 som ena väggen angränsar mot det inredda.
Sen en fråga till. Vad isolerar bäst. Isodrän/pordrän metoden eller 300mm cellplast med makadam under? Känns ju som att jag får in mer isolering, fast då kanske isodrän/pordrän isolerar bättre per skiva eller hur man räknar?
Man tjänar inget extra på att ta t ex 300mm? Eller får man inte igen dom pengarna nog snabbt? Vill vara helt säker på att värmen inte sticker rakt ner i marken.
Sen är det "inredda" källarutrymmet oisolerad platta och putsade väggar. Bör man skärma av den nya plattan mot angränsande väggar dit in på något sätt? Och isf hur gör jag det bäst? Det är i rum 1 som ena väggen angränsar mot det inredda.
Sen en fråga till. Vad isolerar bäst. Isodrän/pordrän metoden eller 300mm cellplast med makadam under? Känns ju som att jag får in mer isolering, fast då kanske isodrän/pordrän isolerar bättre per skiva eller hur man räknar?
http://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.html
Svarar på det jag kan svara på.
100mm isodrän, sedan 100mm cellplast. Helt rätt.
Jo det blir bättre isolerat med 100mm extra men frågan är om det är värt besväret och ev den minskade takhöjden. 200mm räcker gott.
Jag har inte siffrorna i huvudet för isodrän kontra cellplast men det är i praktiken ingen skillnad. Däremot är det ju skillnad på 200mm och 300mm.
Svarar på det jag kan svara på.
100mm isodrän, sedan 100mm cellplast. Helt rätt.
Jo det blir bättre isolerat med 100mm extra men frågan är om det är värt besväret och ev den minskade takhöjden. 200mm räcker gott.
Jag har inte siffrorna i huvudet för isodrän kontra cellplast men det är i praktiken ingen skillnad. Däremot är det ju skillnad på 200mm och 300mm.
jag fattar inte varför man ska lägga 300 mm isolering i källargolv. 300 är väl det som rekommenderas för platta på mark. Då behövs verkligen isoleringen för då har man stor skillnadstemp in/utsida. Tex på vintern +23 grader i golvet jmf -20 grader i marken. Frusen jord isolerar dåligt. Så då har man stor skillnadstemp och isolering behövs för att det ej ska läcka så mycket. I källare är jorden varmare och troligtvis aldrig kallare än +4. Om det inte rinner grundvatten direkt under källarplattan så har man dessutom ett grus/jordlager som isolerar skapligt dvs de +4 graderna är varmare än så.
Slutsats: Det behövs mindre än hälften isolering i ett källargolv än vad det behövs under en platta på mark för att ha samma läckage.
mvh
Slutsats: Det behövs mindre än hälften isolering i ett källargolv än vad det behövs under en platta på mark för att ha samma läckage.
mvh
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag är ju egentligen totalt oinsatt i detta ämnet och det vill jag direkt meddela så ni inte inbillar er att jag kan detta...largab skrev:jag fattar inte varför man ska lägga 300 mm isolering i källargolv. 300 är väl det som rekommenderas för platta på mark. Då behövs verkligen isoleringen för då har man stor skillnadstemp in/utsida. Tex på vintern +23 grader i golvet jmf -20 grader i marken. Frusen jord isolerar dåligt. Så då har man stor skillnadstemp och isolering behövs för att det ej ska läcka så mycket. I källare är jorden varmare och troligtvis aldrig kallare än +4. Om det inte rinner grundvatten direkt under källarplattan så har man dessutom ett grus/jordlager som isolerar skapligt dvs de +4 graderna är varmare än så.
mvh
Dock har jag en personligt... alltså personlig uppfattning om att detta med isolering verkar ha spårat ur med åren.
När jag byggde mitt hus för ganska exakt 10år sedan så landade det bara 100mm cellplast i grunden vilket enligt många är katastrofaaaaaaalt dåligt...
Visst, vi har ganska svala golv men det är helt underbart på sommaren kan ju då tilläggas, och dessutom har vi klinker på det mesta vilket i sig är svalt ändå oavsett kan jag tycka...
Vi har elektrisk golvvärme som pumpar på ganska bra i båda de stora badrummen och den är sällan avstängd...
Vad gäller övriga värmen så startar vi värmepumpen (luft/luft) typ i mitten på november någon gång och stänger den i mitten av mars...och har bara ett enda element på längst ut i ett förråd där jag just nu sitter med ett provosoriskt kontor och vill kunna stänga dörren.
På sommaren pumpar den en hel del AC så den får jobba även då...
Huset har en bottenplatta på 140kvm och ovanvången ca: 80kvm.
Vi har elkostnader på maximalt 2000:-/mån
Kan någon som då är insatt i detta och som menar på att man ska ha 2-300mm cellplast eller annat i grunden förklara för mig hur mycket våra elkostnader hade sjunkit om vi haft det istället...
Jämför jag med folk i nya hus som sägs ha extremt med isolering i grunden så har de ungefär samma elkostnad om året men då har de en bostad som bara är 130kvm typ...
Nu är jag nyfiken så därför vänder jag mig till folk som kan detta...förhoppningsvis. :blushing:
Kan kan jag inte men man måste ta hänsynt till både förläggningssättet och var man bor.
En källare har ju andra föutsättningar än en friliggande platta. Paul har ju en betydligt högre årsmedeltemperatur än vad jag har och då har jag lika långt till andra landsänden.
Den tredje faktorn som är svårare är var får jag mest effekt av mina pengar?
normalt sett har man ju en viss summa till isolering och då blir ju frågan om det är bättre med isolering under plattan eller tex bättre fönster. Även jag är nyfiken på hur man räknar på detta då jag funderar på lite renoveringsprojekt framöver
En källare har ju andra föutsättningar än en friliggande platta. Paul har ju en betydligt högre årsmedeltemperatur än vad jag har och då har jag lika långt till andra landsänden.
Den tredje faktorn som är svårare är var får jag mest effekt av mina pengar?
normalt sett har man ju en viss summa till isolering och då blir ju frågan om det är bättre med isolering under plattan eller tex bättre fönster. Även jag är nyfiken på hur man räknar på detta då jag funderar på lite renoveringsprojekt framöver
Jag håller med largad om att 300mm cellplast under källargolv är överdrivet. 100-200mm räcker gott!
Men för den som bygger hus med platta på mark är det MYCKET billigt att isolera plattan och INGA kompromisser behöver göras på annat jämfört med att isolera väggar och tak. Arbetskostnaden för 300mm jämfört med 200 eller 100mm är försumbar. Tak och väggar tar tid att isolera, dvs det blir dyrt, samtidigt som tjocka väggar innebär mindre inomhusyta eller större byggarea vilket innebär vissa nackdelar/kostnader. Ofta vill man ha upp huset lite ändå så då blir det ändå billigare eftersom alternativet är att fylla med sten vilket inte är helt gratis (kan bli lika stor kostnad som isoleringen, därmed gratis isolering så att säga).
Dessutom är det mycket omfattande att öka isoleringen under plattan i efterhand och därför tar man kanske i lite i överkant utifrån dagens energikostnader sett.
I övrigt finns det ibland fina diagram hos cellplasttillverkarna som visar hur mycket det skiljer i förluster mellan olika tjocklek cellplast under plattan.
Men för den som bygger hus med platta på mark är det MYCKET billigt att isolera plattan och INGA kompromisser behöver göras på annat jämfört med att isolera väggar och tak. Arbetskostnaden för 300mm jämfört med 200 eller 100mm är försumbar. Tak och väggar tar tid att isolera, dvs det blir dyrt, samtidigt som tjocka väggar innebär mindre inomhusyta eller större byggarea vilket innebär vissa nackdelar/kostnader. Ofta vill man ha upp huset lite ändå så då blir det ändå billigare eftersom alternativet är att fylla med sten vilket inte är helt gratis (kan bli lika stor kostnad som isoleringen, därmed gratis isolering så att säga).
Dessutom är det mycket omfattande att öka isoleringen under plattan i efterhand och därför tar man kanske i lite i överkant utifrån dagens energikostnader sett.
I övrigt finns det ibland fina diagram hos cellplasttillverkarna som visar hur mycket det skiljer i förluster mellan olika tjocklek cellplast under plattan.
Klicka här för att svara