Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Södermanland

Platta på mark - Fuktspärra eller lufta?

Om ett hus från 1978, bygg på platta på mark har fuktproblem från grunden så förespråkar vissa t.ex. Nivellgolv och eventuell mekanisk ventilation medan andra experter säger att man ska sätta ditt en fuktspärr med Epoxi. Det är två läger som alla är säkra på sin sak. Vem ska man tro på?

2.    länk #2
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Följ naturlagarna genom att låta betongplattan andas, då kör du på säkerhet och slipper otrevliga överraskningar.

Att stänga ute fukten med Epoxi tar inte bort problemet - plattan är lika fuktig och den fukten måste ta vägen någonstans.

Givetvis söker den sej då till syllen - det är tekniskt omöjligt att få Epoxifärgen att bli tät tillsammans med syllpappen och i den springan vandrar fukten upp i väggen.

Det är min teori - men det finns säkert någon som har en bättre teori.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Örebro

Otroligt bra skrivet av Tyresö. Lyssna på honom/henne!

4.    länk #4

Otroligt bra skrivet av Tyresö. Lyssna på honom/henne!
    Det är min fru som använder högklackat - jag använder Graningekängor....hehe

5.    länk #5

2 - 0 till att ventilera fuktig platta på mark.
    Någon som sätter emot och förespråka att lägga locket på?

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Nä. Fukt och vatten kan krypa rent otroliga sträckor så att stänga in det tror jag inte alls på.

7.    länk #7

Grannen som bor på samma platta som oss har täppt igen med Epoxi. Tror du deras fukt delvis kommer att krypa över till oss? Det är fyra kedjehus på rad. Våra är de två i mitten.

8.    länk #8

Grannen som bor på samma platta som oss har täppt igen med Epoxi. Tror du deras fukt delvis kommer att krypa över till oss? Det är fyra kedjehus på rad. Våra är de två i mitten.
    Då låter det som att ni snart kommer att ringa till TV4 så att ni först kan gråta i sorg med Martin Timell, för att sen gråta glädjetårar när "han" åtgärdar alla era problem....

Den där ekdal hittar säkert någon av era grannar som råkar vara företagare......oavsett bransch - men han får skulden ändå. TV4 kan på något vis klippa och klistra ihop programmet så att TV-tittarna tror att grannen är i byggbranschen - och dessutom den skyldige.

9.    länk #9

"IsabellaLärSig"

Allvarligt talat.....ni sitter i en riktig problemsituation. Vatten vandrar i betong, exakt som vatten vandrar i en sockerbit - det är en otroligt exakt beskrivning.

Men är du verkligen helt säker på att alla era radhus är byggda på samma platta? Det är inte så man normalt brukar göra - man brukar göra en dillfog (dilligusionsfog eller vad det nu heter) mellan varje enskilda platta dvs plattorna är enskilda med en "avstängare" på 10 - 15 mm emellan. där igenom räknas plattorna som enskilda konstruktioner.

10.    länk #10

Men är du verkligen helt säker på att alla era radhus är byggda på samma platta? Det är inte så man normalt brukar göra - man brukar göra en dillfog (dilligusionsfog eller vad det nu heter) mellan varje enskilda platta dvs plattorna är enskilda med en "avstängare" på 10 - 15 mm emellan. där igenom räknas plattorna som enskilda konstruktioner.
    Nej det är jag inte. Jag tog för givet att det var så då huskropparna i området ligger 4 och 4.

Jag har ringt ännu fler sakkunniga och att låta plattan andas låter som det mest logiska. Jag är intresserad av att ta reda på om det finns ett problem, exakt vad problemet är, få offerter och åtgärda det på ett korrekt sätt så att man inte behöver göra om det om 10 år förutsatt att priset är rätt.

Någon som känner till något bra företag i Sörmlandstrakten?

11.    länk #11

Då låter det som att ni snart kommer att ringa till TV4 så att ni först kan gråta i sorg med Martin Timell, för att sen gråta glädjetårar när "han" åtgärdar alla era problem....
    Nej usch, det är inte min stil. Jag ringer väl dig

12.    länk #12
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

I den bästa världen skulle man nog sett till att vattnet inte kom upp i plattan alls dvs dränera nu blir det naturigtvis svårt när det är flera som sitter ihop.....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson