Ni som byggt Älvsbyhus, hur mycket gjorde ni själva i samband med att grunden gjordes? Enligt huspärmen ansvarar man ju själv för det mesta, tex att lägga dit rasskydd, rör, plast etc. Allt detta är ju jätteviktigt att det blir rätt.

Stämmer inte helt med reklamen att Älvsbyhus tar fullt ansvar för grund och hus tycker jag. ???

Vi kommer inte att göra någonting själva. Den entreprenören som gör grunden och grovplanerar tomten kommer även att göra det övriga arbetet med grunden.

Hur mycket får ni betala för det?

Vår grundgrävare har så mycket att göra så han åtar sig bara att göra grunden. Det ska vara grovplanerat innan och om jag har förstått rätt så är det vi själva som ska göra alla dessa småsaker. Man blir ju nervös...

Jag trodde att alla Älvsbyhuskontor erbjöd även grundentreprenadet. Vi gjorde näst intill inget själva kring detta med grunden.

Har ni skrivit ett särskilt tilläggsavtal? Vår säljare sade att allt sådant gör grundgrävaren i mån av tid, och han som han som jobbar här i regionen har visst inte tid. Man kan ju säkert leja någon annan men det vore skönt om någon tog hand om (och därmed ansvar för) hela biten. Dessutom har grundgrävaren så gammal traktor att han inte klarar av att grovplanera.

milla skrev:
Har ni skrivit ett särskilt tilläggsavtal?
Ja, vi skrev ett särskilt avtal med grundentreprenören där de åtog sig att färdigställa mark m.m. i enlighet med de krav som ställdes från Älvsbyhus samt grovplanera tomten 3 meter kring huset samt en biluppställningsplats a 40 kvm.

Vi har gjort allt detta själva, dränering, rasskydd, plastduk, vattenledning fram till hus och el och tele. stenkista till dagvattnet mm. Vi har sparat massa pengar på detta och om man kan ordna en som gräver billigt och vara med så står det i huspärmen exakt hur man går till väga. Vi är så gott som klara med vårat grund arbete. Det som återstår är grovplaneringen.
Vi var också nervösa för detta men allt har gått jätte bra. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.