Byggahus.se
Grävde upp en bit av grunden igår där jag har fuktinträngning innanför i matkällaren. Nu när man kommit ner till sulan så är man mer förundrad över att det är så lite fukt som trängt in. Det är lera nästan hela vägen ner och den är så blöt att man nästan kan krama ur vatten.

Nu får jag se hur jag gör om jag kör platon eller isodrän?

Just där det är fuktinträngning så har jag ett garage utanför åt ena hållet och en ute-källartrapp åt andra hållet så det enda som man kommer åt är en väggsektion av ca 2m och innanför är det ouppvärmt. Någon som är bra på respektive dräneringsmetod och kan föreslå vad som är bäst?
 
Du kanske har kikat lite på denna länk som varit med förut?
http://www.skurupsborren.se/
Om du har lera skulle du kunna borra dig ner vertikalt så du kommer en bra bit under grunden och fylla upp med dränerande mtrl ex. lecakulor. På så sätt sänker du nivån på grundvattnet runt huset. Ingen slutgiltig lösning men bättre än att inte göra någonting.
Själv skulle jag grävt även runt garaget samt demonterat trappen för att komma åt att fixa hela grunden och dräneringen enligt konstens alla regler, men det kanske beror på att jag har tillgång till egen grävmaskin och inte kan sitta still på kvällarna som många andra :) ?
 
Nja, demontera trappen är nog lite jobbigt då den är gjuten i betong i ett stycke...
 
Jag grävde en tunnel under trappen när jag dränerade om, cirka fyra meter lång. (Trappen går parallellt med husväggen.) Om leran är någorunda styv så går det utmärkt. Min lera var något styvare än mesost men i övrigt ganska lik :) Har man sand är det nog värre... Murarna vid garagenedfarten bilade jag bort vid väggen.

Att gräva/borra ett hål i lera sänker inget grundvatten. Det blir bara en bassäng. Vattnet måste ledas bort på något sätt.

Anledningen till att det var fuktigt i just matkällaren kan ju bero på att det utrymmet är sämre ventilerat än resten av källaren så att fukten inte ventileras bort just där. Du har säkert lera mot väggen nästan överallt.
 
Hej Eld.
Nja, jag uttryckte mig fel, om det är grundvattennivån som ligger så högt som direkt under huset så vill det till mycket kraftiga åtgärder.
Däremot så letar sig vattnet ner i de vertikala hålen vid regn. De måste givetvis vara så tätt placerade samt djupa att de orkar med att "svälja" regnet.
Att gräva sig in under trappen (om det är lera) och runt garaget är nog en bättre metod även om det är slitsam.
 
Jo det är bara till att bita i det sura och skaffa en bra spade och börja gräva.

Ang ventilation, det första jag gjorde vid inflytt var att sätta in en ventilationshål i matkällaren då det inte fanns alls förut. Det gjorde att den fukt som fanns då försvann (ventilerades bort) men nu tycks läckaget blivit större så nu måste jag göra något åt det.
 
Skaffa en liten spade då okar du gräva mycket längre tid. Jag vet efter 40-50 kubik lera...

De flesta spadar är alldeles för stora för oss som inte riktigt är skapta och tränade för att gräva dagarna i ända.
 
Det går snabbast nu när jag har kommit ner till rätt djup att bryta loss ner i en murarhink, och sedan lyfta upp den när den är full. Skulle gå snabbare om man vore två en som tog emot också, men så länge man inte kan klona sig själv så...
 
Jag ska erkänna att jag hyrde grävmaskin när jag grävde upp. En Bobcat X320, det var kanon! Inga problem alls att lära sig köra.
 
Ångrar bittert att jag inte grävde upp grunden när jag hade en sådan hemma hos mig i 1 månad (gratis)
 
Bob_the_builder
Eld skrev:
Jag ska erkänna att jag hyrde grävmaskin när jag grävde upp. En Bobcat X320, det var kanon! Inga problem alls att lära sig köra.
Håller med. Jag skrapade av matjorden från vår bergknalle med en X322. Att lära mig spaka (har egentligen aldrig grävt förut) tog ca 30 minuter. Sedan var man fulländad ;) grävmaskinist.
 
Nu är det nästan helt färdiggrävt se:

kallare1.jpg
 
Spaden står på syllen. utanför syllen så ligger ca 25cm brett 20 cm djupt ett dränerande stenlager som leder vatten till hållet bredvid spaden där det försvinner.
Kommer att gräva ca 0.5m till ner för att lägga riktig dränslang och fylla på med makadam samt pordrän.
När jag nu ser väggen är jag mer förundrad att det inte läckt mer än det gjort. Man kan se ett par 5cm in mellan betongblocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.