Är det någon som har lagt asfaltskross och vibbrat det.
Jag fick tips av min grävare att det var likvärdigt med vanlig asfalt men mycket billigare ???

Här i stan gjorde kommunen en ny gata i ett industriområde, då la dom på uppfräst asfalt och vältrade, efter några veckor var det potthål som i en grusväg !
Ytterligare några veckor senare var det asfalterat !
Förstår inte riktigt vitsen att ha det under asfalten och förstår inte alls hur man kan kalla det "likvärdigt" med asfalt ???

Det fungerar bra om man inte har för mycket sand i.
När dom lagade gatan så var dom troligtvis snåla med limmet. jag vet inte hur tjockt du skall ha men du skall väl ha till en uppfart eller så. Köp den från Ekegrus och begär spridning så "lägger" dom ut den så ni kan kratta till den och padda den. Tänk på att alla hål och sånt skall vara fyllt innan. Gå sedan med en gasolbrännare för att värma upp den och ha paddan i beredskap efter.
Det blir fint som snus. Tjockleken bör inte överstiga 5cm med tanke på varma dagar. Helst så skall ni ju välta det hela för bästa resultat men det andra går bra med.
mvh
A

Jag trodde inte klister var inblandat i asfaltkrossen som Grodan skrev om, på den nybyggda gatan jag nämnde var det inget klister, bara tippat med spridarläm, ev justerat med hyvel och sedan vältrat !
Sedan asfalterades gatan några veckor senare.........

Om det klistrades och vältrades precis före läggning såg jag aldrig, dom första veckorna var ingen hit i.a.f !

Med asfalttjära så blir det ju givetvis en annan sak, men det verkar omständigt att blanda själv, visst kan det funka att blanda asfaltkross och asfalttjära i en tombola, men om alternativet är att köpa färdigt kallt "oljegrus" gjort av kross så är det väl idé att köpa riktig varm asfalt istället !?

Nja, klistret heter bitumen och ju mer du har i krossen efter att det har krossats desto bättre hänger det ihop.
Det var inte så att dom lade botten med kross och topp med varm asfalt? det är vanligt, men krossen är bara att värma upp så binder det rätt bra. Fråga annars på stationen där ni har tänkt att köpa om dom vet nåt ställe där dom har lagt sånt här som ni kan få se på det färdiga resultatet?
/A

Elliott skrev:
Nja, klistret heter bitumen och ju mer du har i krossen efter att det har krossats desto bättre hänger det ihop.
Det var inte så att dom lade botten med kross och topp med varm asfalt? det är vanligt, men krossen är bara att värma upp så binder det rätt bra. Fråga annars på stationen där ni har tänkt att köpa om dom vet nåt ställe där dom har lagt sånt här som ni kan få se på det färdiga resultatet?
/A
Jo så var det, men det var direkt från fräs, ingen bitumen iblandad, låg så några veckor och det låg ju inte alls still !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.