8 547 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Vilken markbeläggning är bäst för en brant väg?
Hej! Jag skall anlägga en ganska brant väg på min tomt, upp till mitt garage.
Vilken typ av mark beläggning är bäst?
AsFalt?
Marksten? (vilken isåfall)
Eller finns det något annat alternativ?
Risken finns att det blir halkigt i min backe om jag väljer fel!. ;D
/Nive
Vilken typ av mark beläggning är bäst?
AsFalt?
Marksten? (vilken isåfall)
Eller finns det något annat alternativ?
Risken finns att det blir halkigt i min backe om jag väljer fel!. ;D
/Nive
Mina svärföräldrar har en mycket brant backe till sitt hus. Den är nu asfalterad, och de önskar i efterhand att de skulle lagt värmeslinga under backen. En kostnadsfråga givetvis, men kanske värt det. De kan inte använda uppfarten på vinterhalvåret nu! Tänk med andra ord innan ordentligt före!
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Värmeslinga, visst om du har bergvärme eller annan något billigare energi att tillgå än el/olja.
Jag skulle nog välja betongsten. Håller bättre än asfalt. Asfalt har dock fördelen (så länge den är hel) att den drar åt sig värme vilket är bra på vintern.
Undvik i alla lägen grus och annat skrovligt som gör det omöjligt att skrapa bort snö och is.
Jag skulle nog välja betongsten. Håller bättre än asfalt. Asfalt har dock fördelen (så länge den är hel) att den drar åt sig värme vilket är bra på vintern.
Undvik i alla lägen grus och annat skrovligt som gör det omöjligt att skrapa bort snö och is.
Jag har en kort men brant backe upp till mitt garage. För att komma in på vintern måste jag se till att sopa kontinuerligt så att marken är helt ren från snö och is. Jag måste även sanda och salta. Ibland spinner dock vinterdäcken till, vilket resulterat i fula vita märken i asfalten efter dubbarna. Jag tror att problemet är detsamma på betongsten men kanske mindre på gatsten. Kanske finns det även bättre kvaliteter av asfalt som tål mer stryk av dubb. Jag får lätt märken även på sommaren när bilar står still och vrider på ratten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden