Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: VG

Dränering, är jag lurad? Bilder.

Först idag kunde jag se jobbet som är gjort hittills på min källarvägg.
    Det som slår mig är att tjäran knappt är borttagen alls. På nåt ställe har man "hackat" lite med spaden.
    Men andra ställen ingenting alls, (bilden med avloppsröret..)
    Bifogar även bilder på hur pordränplattorna är satta med dropplisten och duken..

Är jag utsatt för lurendrejare, eller har jag missuppfattat hur det skall vara gjort.
    Mig veterligen skall det vara alltifrån helt renslipat, till åtminstone 30% borttaget..

F¤&#n Vad man står med byxorna nere så fort man skall anlita någon för att göra något.

Vad skall jag göra?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0032.jpg
Visningar:	27
Storlek:	49.0 KB
ID:	45149  

Namn:	IMG_0033.jpg
Visningar:	19
Storlek:	63.5 KB
ID:	45150  

Namn:	IMG_0031.jpg
Visningar:	22
Storlek:	42.8 KB
ID:	45151  

Namn:	IMG_0037.jpg
Visningar:	22
Storlek:	38.3 KB
ID:	45152  

Namn:	IMG_0039.jpg
Visningar:	23
Storlek:	45.7 KB
ID:	45153  

2.    länk #2

Hos pordrän står det följande.
    "Förberedande arbete
    Vid tilläggsisolering avlägsnas i möjligaste mån befintliga tätskikt på utsida vägg. Oftast kan det vara tillräckligt att perforera det befintliga tätskiktet, så att man säkerställer tillräcklig ventilation av fukt ut genom väggen. Uttorkningen blir större och går snabbare ju mindre asfalt som lämnas kvar på väggen. "

http://www.pordran.se/wp-content/upl...nv2009farg.pdf

Vada menas med snabbare? vilka tidsskillnader kan man tala om?
    Tydligen så verkar det inte kört i alla fall. Men vad tror proffsen här?

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Stockholm

Hej.

Jag rekomenderar alltid "mina" kunder att blästra husgrunden för att få en optimal ventilation av väggen. Listen skall sättas med spikplugg eller motsvarande samt att glipan mellan list och vägg tätas med silicon. Pordrän har en speciell plugg för ändamålet.

Sedan rekommenderas det att det skall ligga ca: 10 cm jord över list.

Om det är en kant mellan sula och vägg så ska man mura ett hålkärl där så att det inte finns någon möjlighet att det kan stå vatten där, sen skall det målas med ett speciellt membran (Ep 40) som Pordrän också säljer.
    Duken läggs normalt under list som bilden visar.

4.    länk #4

Hej.

Jag rekomenderar alltid "mina" kunder att blästra husgrunden för att få en optimal ventilation av väggen. Listen skall sättas med spikplugg eller motsvarande samt att glipan mellan list och vägg tätas med silicon. Pordrän har en speciell plugg för ändamålet.

Sedan rekommenderas det att det skall ligga ca: 10 cm jord över list.

Om det är en kant mellan sula och vägg så ska man mura ett hålkärl där så att det inte finns någon möjlighet att det kan stå vatten där, sen skall det målas med ett speciellt membran (Ep 40) som Pordrän också säljer.
    Duken läggs normalt under list som bilden visar.
    Tack för ditt svar!
    Ok, Således bör det alltså tas bort mer av tjäran, precis som jag trodde?

5.    länk #5

Bild nr 1 och 2, är det kanten på sulan eller?

6.    länk #6

Bild nr 1 och 2, är det kanten på sulan eller?
    Sulan, är det nedre kanten som huset "står på"?
    Nej det är inte bild på det, det är bilder på väggen.

7.    länk #7

Lurad/överkörd/r¤v kn*#ad blir man så fort man vänder ryggen till..

Så här gick snacket idag:

-Varför tar ni inte bort tjäran på väggen som man skall göra?
    -Det gör vi, vi har bara inte börjat där där du menar..

När jag sen kommer hem på kvällen, visar det sig att dom fått plocka ner pordränplattorna som dom kommer åt att plocka ner, och skrapat väggen där, men en del är igengrävt igen så det lär dom inte fixa, Vad gör jag där, jag vill ju ha det fackmannamässigt gjort.?

Som privatperson är man ju "rättslös" om det inte är ett brott i princip?!

Verandan som skulle flyttas på, revs och är nu kaffeved,.

Jag sa: ok, flytta försiktigt/ riv det ni behöver för att komma åt, men dom bara plöjde bort hela skiten...

Men ok, det kan jag ta, det är bara 15kvm och inte världens kostnad, men endå..

8.    länk #8

Jadu, jag förstår ditt problem, Det finns ingen riktig praxis om att man måste våtblästra väggen, men de firmor som vill göra det bästa för kunden våtblästrar. Visseligen en extra kostnad på ca 8000-10000 kronor för kunden men jag anser att det är värt varenda krona. Personligen nobbar jag dräneringar om jag inte får våtblästra tjärade väggar. (Vilket händer oftare än vad man kan tro). Kolla även noga på dränröret, vattengången skall ligga strax under sulan.

9.    länk #9

Jadu, jag förstår ditt problem, Det finns ingen riktig praxis om att man måste våtblästra väggen, men de firmor som vill göra det bästa för kunden våtblästrar. Visseligen en extra kostnad på ca 8000-10000 kronor för kunden men jag anser att det är värt varenda krona. Personligen nobbar jag dräneringar om jag inte får våtblästra tjärade väggar. (Vilket händer oftare än vad man kan tro). Kolla även noga på dränröret, vattengången skall ligga strax under sulan.
    Tack för ditt svar, Ja inte roligt detta.
    Skall hålla koll på röret.

Svårt att ha koll på dom dock när man måste vara på jobbet med.
    Har vart ledig en del, men då dyker dom inte upp, så nu har jag inte tid att vara ledig mer..
    Usch usch usch...

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Feb 2005

Men på bild 1, så ser det inte ut som de grävt ner till under sulans nivå, då lär ju inte dräneringen heller komma ned under den nivån. Eller ser jag fel?

Just det där att inte få ned röret under sulan är ett vanligt fusk vid dränering, och (tror jag) avsevärt viktigare än hur mycket tjära som tas bort.

11.    länk #11

Du har helt rätt hempularen. Speciellt om det är dåligt med kapillärbrytande mtrl under sulan. Ofta på äldre hus så är det dåligt med singel under plattan och då är det viktigt att vattengången på dränröret ligger på rätt djup.

12.    länk #12

Men på bild 1, så ser det inte ut som de grävt ner till under sulans nivå, då lär ju inte dräneringen heller komma ned under den nivån. Eller ser jag fel?

Just det där att inte få ned röret under sulan är ett vanligt fusk vid dränering, och (tror jag) avsevärt viktigare än hur mycket tjära som tas bort.

Jag har kollat runt endel, och mestadels ligger rören under sulan av vad jag kan se.

13.    länk #13

Du har helt rätt hempularen. Speciellt om det är dåligt med kapillärbrytande mtrl under sulan. Ofta på äldre hus så är det dåligt med singel under plattan och då är det viktigt att vattengången på dränröret ligger på rätt djup.
    Allt material som grävts upp i princip är stenflis, och makadam/grus, så det är bra material runt om.
    Faktum är att dränering knappast varit nödvändig, men det är ju så att det är en sån sak som "skall göras". Dessutom så ville jag ha isoleringen framförallt.

tack för era svar!

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Dalarnas Län

Inte helt kul situation du befinner dig i. Hyr in en besiktningsman innan jobbet går vidare. Dels får du sakkunskap på plats som kanske kan ge dig bättre nattsömn och om nåt är fel så får du tyngre argument mot entreprenören. Kostar en bråkdel av vad den demolerade altanen kommer kosta dig. Väl investerade pengar.

15.    länk #15

Inte helt kul situation du befinner dig i. Hyr in en besiktningsman innan jobbet går vidare. Dels får du sakkunskap på plats som kanske kan ge dig bättre nattsömn och om nåt är fel så får du tyngre argument mot entreprenören. Kostar en bråkdel av vad den demolerade altanen kommer kosta dig. Väl investerade pengar.

Det mesta (allt) har löst sig enligt mina önskemål.
    Entreprenören lyssnade till mina frågor och krav, på ett ytterst ödmjukt sett..
    Altanen är väck, men det hade inte kunnat göras på annat sätt tyvärr.
    Det är en del finjusteringar kvar, men det får göras när tjälen släpper, vi har något av en sibirisk jävulsvinter hemma nu, och det kunde inte den stackars hantverkaren hjälpa måste jag ju säga.

Jag är nöjd. Än så länge.

Tack för svaren!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42