Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: västra götaland

Bowman: Hur mkt är kvar att göra på dräneringen? Jag trodde den var färdig när du skickade dina bilder?

2.    länk #47
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

...vi har något av en sibirisk jävulsvinter hemma nu...
    Intressant ordval...

http://www.temperatur.nu/bramhult-1ar.html (Aldrig kallare än -14 grader...)

3.    länk #48
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: VG

Intressant ordval...

http://www.temperatur.nu/bramhult-1ar.html (Aldrig kallare än -14 grader...)
    Hehe, ja du vi hade 26 minus som mest har jag för mig, och mer än -20 under långa perioder..
    Det är kallt för att vara här.. Men det är inte riktigt detta tråden handlar om..

4.    länk #49

Bowman: Hur mkt är kvar att göra på dräneringen? Jag trodde den var färdig när du skickade dina bilder?

Hej

Egentligen är det en del justeringar med lister och tjära osv, men det är inte det värsta.
    Det stora är att gräva igen schakten och forsla bort överblivna massor, till baksidan av tomten.

Inte jättemycket, men det är ett jättejobb om man bara har en spade..

En person med grävare gör det säkert på några timmar bara, det sa i alla fall personen som skulle gjort det.

5.    länk #50

Okej! Jo återfyllningen går ju snabbt. För en maskin iallafall =) Tråkigt att höra att du blivit utsatt för skitstövlar! Det är tyvärr ofta det händer i byggsvängen och det är tråkigt för oss som har yrkesstolthet i kroppen!
    Hoppas det löser sig för dig!

6.    länk #51

Okej! Jo återfyllningen går ju snabbt. För en maskin iallafall =) Tråkigt att höra att du blivit utsatt för skitstövlar! Det är tyvärr ofta det händer i byggsvängen och det är tråkigt för oss som har yrkesstolthet i kroppen!
    Hoppas det löser sig för dig!

Ja tråkigt minst sagt..
    Man känner sig våldtagen. Sjukt att man aldrig kan få hjälp mot alla bluffgubbar, att man är rättslös i sverige.
    Nu står man sitt första hus, hyfsat nyinflyttad, och redan tappat suget.

7.    länk #52
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Bowman, jag lider med dig. Oerhört tråkigt med såna människor. Du får ta detta som en lärdom och det kommer hjälpa dig att säkra upp inför något annat projekt. Du är ju inte ensam när man ser program som fuskbyggarna m.m.
    Vad jag förstog var dräneringen ok vilket är det absolut viktigaste.
    För vard det är värt: Kör hårt, inte tappa sugen

8.    länk #53
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010

återfyllningen tar längre tid än uppgrävningen ,iaf om man skall komprimera massorna ,,normalt sett så blir det bara ca 2 lass fylle att köra bort efter en dränjobb macadam runt dränen o mängden isolering

9.    länk #54

Bowman, jag lider med dig. Oerhört tråkigt med såna människor. Du får ta detta som en lärdom och det kommer hjälpa dig att säkra upp inför något annat projekt. Du är ju inte ensam när man ser program som fuskbyggarna m.m.
    Vad jag förstog var dräneringen ok vilket är det absolut viktigaste.
    För vard det är värt: Kör hårt, inte tappa sugen

Ja man får hoppas på det bästa, kanske gör han rätt för sig kommande två veckor, jag tvivlar på det dock.
    Tack för omtanken!

10.    länk #55

återfyllningen tar längre tid än uppgrävningen ,iaf om man skall komprimera massorna ,,normalt sett så blir det bara ca 2 lass fylle att köra bort efter en dränjobb macadam runt dränen o mängden isolering
    Ja ok, en del av återfyllningen är gjort på vissa ställen. men det är ju bar att veta att det kanske tar längre tid.

Men men, tack för tipsen.

11.    länk #56

Ja det är klart att ytor som ska packas tar längre tid, men där det ska vara grönytor ska det inte ta lång tid att återfylla. Där får ju maskinen tryck så gott det går och sen lägger man marknivån lite högre för att det ska sätta sig.

12.    länk #57

Dom kom tillbaka, dom märkliga bort förklaringarna verkade ha viss substans.

Allt är åtgärdat, det skall till och med komma lite folk och finjustera med spade, och jag känner mig inte lurad längre.

En riktig lättnad.
    Nu kan man äntligen ta itu med resten.
    Kanske inte den bäst skötta entreprenaden eller vad man skall kalla det.

Men jag tänker inte hänga ut företaget med namn, för i slutändan var dom så ärliga som man kan önska sig.

13.    länk #58

Bowman, hur gick det till slut? Har du fått ordning på grejorna? Hur upplever du klimatet i källaren?
    Lite kul med en uppföljning

14.    länk #59

Bowman, hur gick det till slut? Har du fått ordning på grejorna? Hur upplever du klimatet i källaren?
    Lite kul med en uppföljning
    Tjena!

Jo det gick väl ok tillslut, men aaaaaldrig att jag anlitar dessa gubbar igen.
    Hade det inte varit för min ihärdighet hade dom aldrig kommit tillbaka, och snyfthistorierna och ljuget gjorde en helt galen av ilska nästan tillslut.

Jobbet är väl sådär.
    Återställningen kass, och trots att jag tjatade mig blå om krossade stuprännor, spruckna brädor, bortskavd färg osv osv. Så sket dom i det såklart och hörde aldrig av sig igen.

Gubbarna som till sist och fyllde igen det sista skämdes som bara den och urskuldade sig för sin "chef".
    Menmen, det blev billigt, man lär sig konstant här i livet...
    Som tur är så känns klimatet avsevärt mycket bättre, och är aldrig längre "rått" som det kunde vara innan.
    Nu till våren skall jag försöka återställa och göra lite trädgårdsförbättringar så tomten blir fin igen, och så småningom kanske man kan glömma allt bekymmer.

Jag är väldigt försiktig, och tänker i genom saker. Samt dubbelkollar och trippelkollar viktiga saker innan jag ger mig in i sånt här. En då blev man grundlurad och dragen vid näsan.

Undra hur det går för dom som inte bryr sig om att vara försiktiga kan man undra..
    Senast redigerad av Bowman 2012-01-08 18:59

15.    länk #60

Skönt att du är tillfreds. Det är aldrig kul med ljuggubbar. Visst är det skönt med att råheten försvinner. Jag hade en firma här för att söka efter läckor i mitt radiatorsystem. Dom jobbar med fuktmätning och för skoj skull bad jag honom mäta på en vägg som var lätt tillgänglig och längst under jord. Han fick som han sa " fantastiska värden" vilket känns som en vinst i sammanhanget.
    Allt jädrans jobb var väl investerat. Vi kan tänka på det när man minns alla vedermödor om inte annat.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42