Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2010
Län: Jönköping
Grund när carport blir garage
Efter yrsnön hittills den här vintern funderar jag på om det går att bygga om carporten till ett garage till nästa vinter. Då undrar jag vad man kan hitta på för grund/markbeläggning? Idag ligger det grus och sen står carporten på plintar. Asfaltera och dra ner väggarna till marknivå, eller någon annan bra lösning? Eftersom det ska stå bilar därinne finns ju lite extra krav på bärighet dessutom.
Banned
Medlem: Sep 2010
Län: Stockholm
Då ska du ju gjuta en platta med betong. Ska du ha ett kallgarage, då bara paddar du gruset och om det behövs, så lägger du på 8-16 kross eller något annat kapilärbrytande material - sen är det bara att gjuta. Ska du göra varmgarage, då ska det finnas 10 - 20 cm frigolit mellan betong och krossbädden.
Till kallgarage bör du ha 4,5 - 5% luftpormedel iblandat i betongen. Helst ska du inte ha en lägre betongkvalitet än C28/35 oavsett varm/kallgarage.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2010
Län: Jönköping
Tack för svaret! Hur gör jag vid kanterna, gjuter jag glatt in plintarna? Bör grunden gå ut utanför väggarna (och i så fall varför), eller inte? Behövs dränering någonstans?
Det du (Tyresö) skriver betyder att golvet hamnar ett par dm över markytan om man ska ha varmgarage. Då blir golvet förmodligen för högt för resten av konstruktionen. Om man istället gräver ut en bit, kan man fortfarande göra som du skrev eller behövs t ex markduk och i så fall var?
Banned
Medlem: Sep 2010
Län: Stockholm
Ska du göra varmgarage, då tar du ut en höjd som ska vara färdig betongyta - därefter gräver du ur 40 cm som du fyller med: markduk - 10 cm 8-16 kross - 20 cm frigolit - 10 cm betong. Gräv samtidigt en dräneringskanal, som är 15 - 20 cm djupare
Betongen armerar du med 10 mm armeringsmatta (på 50 mm markdistanser) med 20 cm överlapp åt alla håll. Naja fast en 12 mm armeringsslinga runt ytterkanten (5 - 10 cm från kanten) på plattan. Utsidan på betongplattan klär du med 50 mm frigolit och skarven mot bottenfrigoliten, tätar du med fogskum. Ett tips för att få kantfrigoliten att sitta kvar, är att du sticker igenom 100 mm galvad spik, så att spikarna gjuts fast....
Du behöver ingen kantbalk eftersom plintarna bär upp väggar och tak. Ska du följa regelboken, så ska du klä in plintarna med 20 mm frigolitskivor, som du gjuter emot, även om det slarvas väldigt mycket med det. Frigoliten renskär du sen när plattan härdat klart.
Alla betongplattor måste ha dränering - om man ska följa läroboken - och högsta punkten på dräneringsrören runt plattan, ska vara lägre än lägsta punkten på frigoliten - gärna 10 cm lägre. Lappa över markduken som ligger under krossbädden, lägg ut den i botten på dräneringskanalen, under och utanför dräneringsrören 0,5 m. Fyll på 8-16 kross över dräneringsrören och vik överlappet över dräneringskrossen och fyll på med resten av krossen tills du är uppe till betongytan
Anledningen till krossbädden under plattan är att plattan ska "Sväva" i luften, så den inte drabbas av en frystryckning under ifrån om det skulle samlas vatten där.
Det är bra om det är 4,5 - 5% luftpormedel iblandat i betongen och om du gör ett kallgarage så MÅSTE det finnas luftpormedel om du ska parkera bilen där på vintern. Sen är det bra om du väljer en betongkvalitet som är högre exponeringsklassad och som tål dubbdäck och vägsalt. En C28/35-kvalitet blir bra. välj även 8-16 material i betongen och vill du få en extra snygg betongyta, då ber du betongstationen reducera 8-16 blandningen.
Det är inte så invecklad konstruktion du ska göra, men det finns ändå en del saker att tänka på - och om du vill slippa framtida strul, då är det lika bra att göra det ordentligt.
Det är så här jag måste göra till mina kunder, för att kunna ge 100% garanti på utfört arbete.