Nykomling
Medlem: May 2009
Län: Västra Götaland
Isolera källargrund
Jag håller på och fixar källaren så att vi kan ha tvättstuga, bastu, badrum, förråd och hobbyrum och har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på. För att ni skall få en bild över "problemet" så skall jag beskriva hur källaren ser ut nu.
Jag har lagt frigolit 100S i botten och vattenburen värmeslingor ovanpå, Därpå ligger det 10cm betonggolv. Ingen fuktspärr i golvet.
Väggarna är av Lecablock och på utsidan ligger platonmatta. Det kommer alltså inte in fukt genom väggarna.
Jag har ventilation typ plattväxel som är dimensionerad att klara den extra källaren.
Nu till frågorna.
Jag funderade först på extraisolera utsidan.
Men det är ett så stort jobb och eftersom väggarna är "nakna" borde det väl vara exakt samma sak om jag isolerar på insidan?.
Kan man bara mura på ytterligare ett varv med Leca på insidan (eller någon annan typ av platta?
Annars hade jag tänkt sätta 45mm mineralull på insidan med luftspalt.
Jag tänkte också plugga ventilationshålen och låta värmexäxlaren ventilera källaren och då tänkte jag göra luftspalten ventilerande in i källaren istället för ut genom ventilerna.
Det kommer också att stå en avfuktare modell större i bad och tvättstuga.
Hoppas någon har några bra ideer eftersom jag inte har sett någon som har löst källarväggsproblem på det här sättet.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Östergötland
Varför isolera mera ? Det läcker väldigt lite värme ur en källare. Det viktiga är att det är bra dränerat runt om så det inte står vatten mot plattan. Om singlet är torrt och rent så isolerar det tillräckligt under plattan. Den mesta värmen läcker ut närmast marknivån men det är ingen större yta som är exponerad. Sedan har du ju platon på väggar så där är inget problem heller. LECA-blocken isolerar bra som de är. Om du har FTX (det har jag också i källaren) så finns inget behov av avfuktare. Klart over-kill, tycker jag.
Generellt så ska man inte isolera på insidan...
Jag ser inget "problem" alls....
mvh