Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne

Tills vi har råd med dränering?

Får börja med att be om ursäkt att jag skapar ännu en tråd om dränering. Men jag har läst runt men inte blivit mycket klokare.

Vi har nyligen köpt ett hus som vi är väldigt nöjda med. Besiktningsmannen varnade dock för att det var lite fukt i källaren. Inget som vi behövde oro oss för men som bör åtgärdas innom några år.

Jag tror störst anledningen till fukten i källaren beror på byte från olja/ved panna till jordvärmepump, dvs det finns idagsläget ingen riktig uppvärmning i källaren.

Men nu till frågan. Pga olika oväntade händelser har vi nu inte råd med att göra den dränering runt huset som vi hade tänkt från början.

Vad är det billigaste man kan göra för att minska fukten mot källarväggen? Idag är det rabatter runt om hela huset så de måste ju såklart bort, men vad ska man ersätta dem med? Jag har en del tegelstenar liggande på tomten då vi har rivit skorstenen, kan man använda dem till nått?

Sen lutar marken in mot huset, det är så klart inte heller bra. Vilket är smidigaste (billigaste) sättet att lösa detta?

Så, finns det någon som kan komma med tips om vad man kan hitta på tills man har råd med dräneringen om några år?

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Mar 2005

En eller ett par avfuktare i källaren gör stor skillnad.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: bodö
    Inloggad
    stuprör går inte ner på backen väl? om dom gör det så led bort vatten från husgrunden. otroliga mängder som kommer ner den vägen. sen avfuktare var ett bra tips!

4.    länk #4

Avfuktare är något vi har funderat på. Men vad ska man köpa för nån? Vad kostar en sån att ha i drift? Som sagt så ligger vi inte så bra till ekonomiskt för tillfället.

Idag har vi ett stuprör som inte är kopplat till avloppen. Hur mycket ska man leda bort det? Räcker det att lägga på en rörstump och leda bort det några decimeter?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jag har haft en Woods DS12 som gjort tjänst i många år. Den har fungerat oklanderligt. Den kostar i drift ungefär om att ha en lampa tänd.
    Led bort vattnet från stuprören ett par meter i alla fall.

6.    länk #6

Okey,
    Finns det något mer man kan göra på utsidan av källarväggen, som inte kostar en förmögenhet och som man kan göra själv?

Som sagt så är det rabatter runt om, vad ska man göra med dem?

7.    länk #7
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Idag har vi ett stuprör som inte är kopplat till avloppen. Hur mycket ska man leda bort det? Räcker det att lägga på en rörstump och leda bort det några decimeter?

Några decimeter gör ingen skillnad. regnvatten måste ledas bort minst 5 m från huset - gärna ännu längre. Bara att leda bort regnvattnet från stuprännorna gör en enorm skillnad. Det är en billig och enkel lösning, som du borde ha som första prioritet.

8.    länk #8
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36

Om du menar utsidan av källarvägen som den bit som är ovan mark så är det inget att göra där, det är inte den delen som tar in fukt. Det mesta kommer ligga längst ner mot sulan/plattan. Det står sällan vatten precis under marknivån. Som sagt, led bort regnvatten så långt du kan, kolla även de andra rören så att vattnet leds bort så att det inte är stopp nere i davatenavledningen (om den nu är gammal) Hade förresten en bekant som köpte ett hus, där var bara stuprören nertryckta i en liten grop med singel, ca 2 dm djupt. Den tidigare ägaren tyckte det var "snyggare" (han hade väl sett hur det brukar se ut när det är dränerat och klart). En avfuktare tar hand om klimatet nere i källaren.

9.    länk #9
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Oavsett inköpspriset för en avfuktare, så tycks alla funka jättebra i källarna. Varje dag får man tömma vattnet ur dom, men är det egentligen fukt de står och drar? Är det inte så att de tar vatten från golvbrunnar, tvättmaskin m m. Kanske bättre att kolla upp vad som är fuktproblemet, och öppna upp några ventiler i källaren.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Östergötland

Oavsett inköpspriset för en avfuktare, så tycks alla funka jättebra i källarna. Varje dag får man tömma vattnet ur dom, men är det egentligen fukt de står och drar? Är det inte så att de tar vatten från golvbrunnar, tvättmaskin m m. Kanske bättre att kolla upp vad som är fuktproblemet, och öppna upp några ventiler i källaren.
    Klart att dom tar hand om det vatten som avdunstar även ur golvbrunnar men dom suger ju inte direkt ur brunnen utan tar hand om fukten som finns i luften

Angående effektförbrukningen så blir ju alla förluster omvandlade till värme som under uppvärmningssäsongen ger ett värmebidrag till husets uppvärmning. Gäller ju självklart kondenserande avfuktare.

11.    länk #11
    Magnus Ladulåss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Skaffa en fuktmätare så ni vet om det är 70% eller 95% ni har att jobba mot. I det senare fallet är avfuktare den smarta tillfälliga nödlösningen. Tex en DS12 för ca 3000 kr och max 200 kr i månaden om det är riktigt fuktigt, annars mindre. Finns billigare typer men känner inte till kvaliteten på dessa.

Läste om ett experiment där man testat marklutning mot huset och marklutning från huset. Det var väsentligt mkt mer vatten som gick ned i massorna längs väggen i det första fallet. Om ni nu har motlutning så har ni förhållandevis stor förbättringspotential där. Tät jord överst.

12.    länk #12
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

I källaren sätter ni en avfuktare.
    Stuprörens vatten leder ni bort så långt det går.
    Något jag rekomenderar att prova är att lägga jord och då gärna ler jord 3-4dm upp på väggen och låta det sen slutta utåt så det kommer ner till mark nivå någon meter från huset.
    Så sen gräs på jorden.
    Jag hade samma problem som ni med den skillnaden att det rann in vatten vid regn.
    Efter jorden kom på plats har det inte runnit in en droppe vatten.
    1 kg gräs frö var betydligt billigare än att drännera 60 meter
    I mitt fall så hade jag fått anlägga pump grop med och dessutom gräva en sten kista på grannens åker.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson