Jag har ett enplans hus på betongplatta. Ingen märkbar fukt på grunden so far o det har stått där sen -63. Men som ny husägare är man alltid lite orolig o har frågor...
Det var rabatter runt huset o jag har nu, tillfälligt eller permanent, lagt dit marksten. Jag slätade ut matjorden och la på en markduk (som släpper igenom vatten) och ovanpå det sand...sen marksten. Med 5 cm fritt från väggen där jag ska lägga singel.
Frågan är....kanske väldigt banal...men det vatten som nu kommer igenom...lär ju inte torka av sol o luft. Tror ni att det stannar kvar längre o blir typ dyblött som i sin tur kan skada grunden??? Eller är min lösning ok?
Banned
Medlem: Sep 2010
Län: Stockholm
Tror nog att du oroar dej fullständigt i onödan - med all rätt - men på den här punkten räcker det med att du sänker oron till.....lite intresserad.
För det första, så kommer det bli sättningar i din stensättning pga du har satt den direkt i matjord - markduken gör bara nytta om du vill hålla isär olika fragment ex. att 8-16 kross inte ska mättas av 0-8 kross.
Sen din fråga om fukt i matjord. När solen steker som värst, så är det bara dom översta 10 cm jord som torkar ut - övrig jord under är precis lika fuktig.
Kontentan är att fuktigheten i jorden är precis lika fuktig/torr, om du har en stensättning eller inte på jorden.
Givetvis kan man bena upp mitt påstående i molekyler - teoretiskt sett är din tanke rätt, men då är vi inne på molekylnivå i diskussionen.
Tack för ditt intresse att ge ditt svar! Infon att det inte har stor betydelse om stenarna ligger på matjord är betryggande...med tanke på, som du säger, att jorden är lika fuktig oavsett.
Ang sättningarna, ja troligtvis, men det är inget promenadstråk, så förhoppningsvis håller det sig lite snyggt tills jag ev kan göra det "pau rijktajt" )